Punkspelning! Lackskada!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Punkspelning! Lackskada!

Inlägg av Utte »

Tjenare tjenare.

Jag har nyss varit och spelat med mitt punkband på Kulturnatten i Örebro.. Nu när jag kom hem så upptäckte jag en liten lackskada på nedre delen av kroppen. Lacken på basen är helt svart men en liten bit lack har åkt bort, så man ser rätt in i trät.

Skadan är cirka 1x1cm stor. Hur kan man fixa detta? Bara att lacka på med svart lack eller?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Låt det vara, det ger basen karaktär!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

basmartin skrev:Låt det vara, det ger basen karaktär!
Precis så tänkte jag. Ska jag snygga till det eller låta det vara och minnas spelningen i all framtid? :)

Kanske låter det vara
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Utte skrev:
Precis så tänkte jag. Ska jag snygga till det eller låta det vara och minnas spelningen i all framtid? :)

Kanske låter det vara
Ja låt det va. Har samma typ av "skada" på min efter för mycket tid i gigbag mellan hemmet och repan. Personlighet är ordet :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Utte skrev:

Kanske låter det vara
Om basen är helt dansbandsny i övrigt, så kanske lackskadan sticker ut och det kan ju vara tråkigt att få lite jack och hack i ens nya fina bas. Jag har som ofrivillig vana alltid få lite ett jack i lacken varje gång jag har köpt ett nytt instrument och det är ju tråkigt när man försöker vara rädd om grejerna. Men som sagt, inget att bry sig om. Du spelar ju punk för tusan, du ska ju drämma basen i scengolvet varje spelning ju....

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

basmartin skrev:
Utte skrev:

Kanske låter det vara
Om basen är helt dansbandsny i övrigt, så kanske lackskadan sticker ut och det kan ju vara tråkigt att få lite jack och hack i ens nya fina bas. Jag har som ofrivillig vana alltid få lite ett jack i lacken varje gång jag har köpt ett nytt instrument och det är ju tråkigt när man försöker vara rädd om grejerna. Men som sagt, inget att bry sig om. Du spelar ju punk för tusan, du ska ju drämma basen i scengolvet varje spelning ju....

Bild
Hehe :)
Basen är hyfsat nyköpt.. köpte den för cirka 1-2 månader sen. Men den var billig (2500kr).

När jag berättade om skadan för en kompis så sa han direkt "Det är smällar man får ta när man spelar punk!"
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Kulturnatten var en trevlig tillställning, spelade själv där. Vad heter ditt band? Och när spelade ni? Kanske såg er.

Killen som spelade bas i bandet innan oss hade lånat en Squier vintage modified p-bas av skolan han gick på. Efter att ha pluggat in så vandrade han runt lite på scenen. Efter en stund råkade han trampa på sladden, som spändes och resulterade i att telejacket hamnade utanför basen. Vad förvånad han blev :lol:
/Linus
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

Punkster skrev:Kulturnatten var en trevlig tillställning, spelade själv där. Vad heter ditt band? Och när spelade ni? Kanske såg er.

Killen som spelade bas i bandet innan oss hade lånat en Squier vintage modified p-bas av skolan han gick på. Efter att ha pluggat in så vandrade han runt lite på scenen. Efter en stund råkade han trampa på sladden, som spändes och resulterade i att telejacket hamnade utanför basen. Vad förvånad han blev :lol:
Hehe! Jag känner den killen. Och det var min bas han sprang och lånade efter att han hade förstört skolans bas! Den var 5-strängad, ostämd och hade överdrivet långt axelband.

Bandet jag spelar i heter Warchaos. Halvt oseriöst kängpunkband, men vi har riktigt kul tillsammans iallafall :P

Vi spelade sist på kvällen :D Blev rätt mycket RÖJ
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

Punkster skrev:Kulturnatten var en trevlig tillställning, spelade själv där. Vad heter ditt band? Och när spelade ni? Kanske såg er.

Det roliga med basen han förstörde var att han lånade den utan att fråga någon lärare på skolan. Han bara tog med den ut i sin gigbag :P Så på måndag måste han smita in med den på skolan och lägga den någonstans om han inte vill betala :P
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Utte skrev:

Hehe! Jag känner den killen. Och det var min bas han sprang och lånade efter att han hade förstört skolans bas! Den var 5-strängad, ostämd och hade överdrivet långt axelband.

Bandet jag spelar i heter Warchaos. Halvt oseriöst kängpunkband, men vi har riktigt kul tillsammans iallafall :P

Vi spelade sist på kvällen :D Blev rätt mycket RÖJ
Haha, då vet ju vem du är också. Hur som helst spelade vi innan er, Minor Ace heter vi. Tror vi satt i logen samtidigt också. Er sångare är sjukt mycket piercings? :D
/Linus
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

Punkster skrev:
Haha, då vet ju vem du är också. Hur som helst spelade vi innan er, Minor Ace heter vi. Tror vi satt i logen samtidigt också. Er sångare är sjukt mycket piercings? :D
Japp.. sångaren har mycket piercings, trummisen har långt svart hår och jag är över två meter lång :P

Jag såg tyvärr inte er..
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Re: Punkspelning! Lackskada!

Inlägg av broder blues »

Utte skrev:Tjenare tjenare.

Jag har nyss varit och spelat med mitt punkband på Kulturnatten i Örebro.. Nu när jag kom hem så upptäckte jag en liten lackskada på nedre delen av kroppen. Lacken på basen är helt svart men en liten bit lack har åkt bort, så man ser rätt in i trät.

Skadan är cirka 1x1cm stor. Hur kan man fixa detta? Bara att lacka på med svart lack eller?
Du har just fått insikt. Insikten är att detta är den enda typen av relicering som är ärlig. Dvs ett instrument som är slitet av vanligt användande under instrumentets livstid. Allt annat är fusk. :paper:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Utte skrev:
Punkster skrev:
...och jag är över två meter lång :P

Jag såg tyvärr inte er..
Jisses, hur kort är Punkster då?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

knedy skrev:
...och jag är över två meter lång :P

Jag såg tyvärr inte er..
Jisses, hur kort är Punkster då?[/quote]

Hehe, jag vet faktist inte. Lade inte märkte till honom igår... visste inte att han var pratabasare
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Han såg ut så här igår:

Bild
/Linus
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Grattis, du är numera ägare av en relic-bas. Värd mycket mer än en i nyskick (jämför med Fenders custom-shop).

Om du prompt vill fixa skadan så kolla om din flickvän eller syrra har svart nagellack, brukar ge ett helt OK resultat på lackskadade instrument.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

hitman skrev:Grattis, du är numera ägare av en relic-bas. Värd mycket mer än en i nyskick (jämför med Fenders custom-shop).

Om du prompt vill fixa skadan så kolla om din flickvän eller syrra har svart nagellack, brukar ge ett helt OK resultat på lackskadade instrument.
Tuff idé :D Kanske lite klarlack på också?
/Linus
Skriv svar