AC/DC... Strömtrubbel

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
gäst

AC/DC... Strömtrubbel

Inlägg av gäst »

Jag sitter här och skruvar på pedalbordet och upptäckte precis att strömsladden som går från min Fuel Tank Power Supply till min Sadowsky Bass Preamp går från Fuel Tankens 12 v DC-utgång och har gjort så sedan jag skaffade pedalbordet för nåt år sedan eller två. Nu till problemet: På Sadowskys hemsida står det så här:

"An input jack for an AC adapter is located on the right side of the unit. We recommend that you only
use a regulated power supply."

Hmm.... Jag är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller elektronik. Jag är inte ens en smörkniv. Som jag ser det så har jag alltså kört Sadowskyn på DC i stället för AC som det ska vara ett bra tag nu. Sadowskyn har funkat hela tiden och det har inte varit något brum eller liknande. Hur kommer detta sig? Fattar jag fel och allt är kopplat precis som det ska vara eller går det att köra en AC-apparat på DC? Kan det vara skadligt?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jag är tämligen övertygad att du gjort rätt. Annars hade det inte funkat så bra. Vad de menar med "AC adapter" är att den omvandlar från växelspänning. Om pedalen även går att driva med batteri är det med 99,9% sannolikt att det är likspänning den vill ha nätdrivet.
gäst

Inlägg av gäst »

Den går att driva med ett vanligt 9-voltsbatteri.
dereborn

Inlägg av dereborn »

vill den verkligan ha 12 volt ?
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:vill den verkligan ha 12 volt ?
Japp. Det står så i manualen i alla fall och den drivs från 12-voltsutgången på Fuel Tanken men som sagt, jag kan lika mycket om sånt här som jag kan om kvantfysik, dvs ingenting.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Det finns fler pedaler än man tror som det sitter ett 9 voltsbatteri i som går utmärkt att driva med upp till 18v.
Kan inte säga exakt vilka med dom finns både bland Boss och Ibanez pedalerna!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hej!
Nu orkar jag inte leta själv, men jag tror att det var i manualen till Voodoo Labs strömadaptergrej som det står beskrivet vilka Boss-pedaler som kan ha vilken spänning.
Surfa runt lite och kolla...
lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Night Prowlèr
Medlem

Inlägg av Night Prowlèr »

Fy Fan Oinjmk Oink! Oink ! Oink!
Sadowsky is the mother fucking shit and so is every anything else.

/Tennage waestland

Fycj Yiu Breadfan!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Det funkar = du har gjort rätt. Punkt. End of story.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Janne

Inlägg av Janne »

Night Prowlèr skrev:Fy Fan Oinjmk Oink! Oink ! Oink!

/Tennage waestland

Fycj Yiu Breadfan!
Måste bara quota det där så det finns kvar :D
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

regulated power supply behöver inte betyda AC/DC utan mera reglerad spännings/ström förse(are)/matare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: AC/DC... Strömtrubbel

Inlägg av fieldflower »

Johannes skrev:Jag sitter här och skruvar på pedalbordet och upptäckte precis att strömsladden som går från min Fuel Tank Power Supply till min Sadowsky Bass Preamp går från Fuel Tankens 12 v DC-utgång och har gjort så sedan jag skaffade pedalbordet för nåt år sedan eller två. Nu till problemet: På Sadowskys hemsida står det så här:

"An input jack for an AC adapter is located on the right side of the unit. We recommend that you only

Hmm.... Jag är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller elektronik. Jag är inte ens en smörkniv. Som jag ser det så har jag alltså kört Sadowskyn på DC i stället för AC som det ska vara ett bra tag nu. Sadowskyn har funkat hela tiden och det har inte varit något brum eller liknande. Hur kommer detta sig? Fattar jag fel och allt är kopplat precis som det ska vara eller går det att köra en AC-apparat på DC? Kan det vara skadligt?
Ska man gissa lite menar de adapter från AC till DC då de skriver "AC adapter" vilket väl är ett sätt att se på saken men ingalunda logiskt.
Att det öht är ett uttag för en adapter kan väl bara innebära att det skall vara DC i pedalen eftersom det alltid(!) är AC i vägguttaget (om man inte tänker sig att det är en AC-AC-adapter men det känns ännu snurrigare.)
Att det funkar betyder nog som mikkejohansson sade att det är rätt.

Det där med 9 och 12 volt låter ju lattjo, men det är samma fenomen på min Moody-pedal där det står att det skall vara 9V men jag fick med en 12V (inte felskick - jag frågade). Är det så på den kan det säkerligen vara samma på andra pedalisar (speciellt som det står så i manualen till din...)
Medlem i PB50+
gäst

Re: AC/DC... Strömtrubbel

Inlägg av gäst »

fieldflower skrev:
Johannes skrev:Jag sitter här och skruvar på pedalbordet och upptäckte precis att strömsladden som går från min Fuel Tank Power Supply till min Sadowsky Bass Preamp går från Fuel Tankens 12 v DC-utgång och har gjort så sedan jag skaffade pedalbordet för nåt år sedan eller två. Nu till problemet: På Sadowskys hemsida står det så här:

Ska man gissa lite menar de adapter från AC till DC då de skriver "AC adapter" vilket väl är ett sätt att se på saken men ingalunda logiskt.
Att det öht är ett uttag för en adapter kan väl bara innebära att det skall vara DC i pedalen eftersom det alltid(!) är AC i vägguttaget (om man inte tänker sig att det är en AC-AC-adapter men det känns ännu snurrigare.)
Att det funkar betyder nog som mikkejohansson sade att det är rätt.

Det där med 9 och 12 volt låter ju lattjo, men det är samma fenomen på min Moody-pedal där det står att det skall vara 9V men jag fick med en 12V (inte felskick - jag frågade). Är det så på den kan det säkerligen vara samma på andra pedalisar (speciellt som det står så i manualen till din...)
Oj. Hahahahaha! Du hade lika gärna kunnat skriva på finska, ungefär så mycket fattade jag. Det är pinsamt men tyvärr sant.
gäst

Inlägg av gäst »

Janne skrev:
Night Prowlèr skrev:Fy Fan Oinjmk Oink! Oink ! Oink!

/Tennage waestland

Fycj Yiu Breadfan!
Måste bara quota det där så det finns kvar :D
Keep away To MTF Nee BASSESZQ!!

Night Prowlèr är kung av saturday night-inlägg!
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Det funkar = du har gjort rätt. Punkt. End of story.
Skönt att höra. Tackar.
Två nya pedaler, bilder kommer snart.
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem

Inlägg av Duracell »

Johannes skrev: "An input jack for an AC adapter is located on the right side of the unit. We recommend that you only
Själva ordet regulated avslöjar här att man pratar om en stabiliserad spänning, dvs likspänning = DC.

Var precis likadant på Rix Bass Balls, där stod det till och med AC på pedalen vid anslutningen. Men efter en liten titt i innanmätet såg man att batteriansluningen gick till polerna för anslutningen.

Det är ovanligt med pedaler som vill ha AC, dvs med inbyggd likriktare, men de finns. Det är dock olyckligt tycker jag när tillverkare syftar på själva AC/DC omvandlaren och skriver AC på sina prylar, de borde istället ange vad det är som burken vill ha, t ex 9VDC 500mA.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Regulated betyder reglerad och med det menas att adaptern håller 12 Volt oavsett hur mycket ström pedalen drar.
Jag mätte på skoj en av mina 9Volts adaptrar och den lämnade 17 volt utan något inkopplat. Den är alltså oreglerad.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem

Inlägg av Duracell »

ferm skrev:Regulated betyder reglerad och med det menas att adaptern håller 12 Volt oavsett hur mycket ström pedalen drar.
Det är alldeles riktigt. Men det skvallrar ändå om att det är DC som avses, det är väldigt ovanligt att något vill ha stabiliserad växelspänning.
Skriv svar