Håller med! Jag skriver alltid basist på svenska.dereborn skrev:Kan vi inte enas om att basist stavas med bara 2 s på svenska?
"BASSIST" är engelska och det blir så jävla fånigt med svengelska.
tycker
Besserwissersektionen/språkavd.
Stavning
-
- Medlem+++
Re: Stavning
Samuel V skrev:Håller med! Jag skriver alltid basist på svenska.dereborn skrev:Kan vi inte enas om att basist stavas med bara 2 s på svenska?
tycker

- Cuba
- VIP medlem
Jag förstår ändå inte hur många ess det ska vara i basist?dereborn skrev:baramanintestavar basist felsåejanöjdågladScuba skrev:dåfårviköraihopskrivningsåblirallanöjdapussdereborn skrev:Jag tycker det är helt all right me svengelska! Och med Düsk-svenska auch! De e åxå Okidoki med korny uttryck & funny spelling.
Men sär skrivning e för bjudet
OCH "BASIST" HAR BARA 2 S!!
- TDHP
- Forumvärd
AAAAARRGGHH!!!alexon skrev:Han heter väl Per CussionTDHP skrev:Om vi enas om att det heter "slagverk", inte "percussion"!
Karln´är en särskrivning!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- alexon
- Medlem++
Det beror på vilket forum du är på: PrataBas, SkrivaBas, eller SpelaBas. På det sistnämnda finns det inga s alls, bara A till G (eller H om du är lagd på det hållet)Scuba skrev:Jag förstår ändå inte hur många ess det ska vara i basist?dereborn skrev:baramanintestavar basist felsåejanöjdågladScuba skrev:dåfårviköraihopskrivningsåblirallanöjdapussdereborn skrev:Jag tycker det är helt all right me svengelska! Och med Düsk-svenska auch! De e åxå Okidoki med korny uttryck & funny spelling.

Degörevälanvisstde! Mellan D o E = Ess På en 4-strängad Fender finns det väl 7st, typ.alexon skrev:Det beror på vilket forum du är på: PrataBas, SkrivaBas, eller SpelaBas. På det sistnämnda finns det inga s alls, bara A till G (eller H om du är lagd på det hållet)Scuba skrev:Jag förstår ändå inte hur många ess det ska vara i basist?dereborn skrev:baramanintestavar basist felsåejanöjdågladScuba skrev:dåfårviköraihopskrivningsåblirallanöjdapussdereborn skrev:Jag tycker det är helt all right me svengelska! Och med Düsk-svenska auch! De e åxå Okidoki med korny uttryck & funny spelling.
- alexon
- Medlem++
Fy, nu stavade du med två s...dereborn skrev:Degörevälanvisstde! Mellan D o E = Ess På en 4-strängad Fender finns det väl 7st, typ.alexon skrev:Det beror på vilket forum du är på: PrataBas, SkrivaBas, eller SpelaBas. På det sistnämnda finns det inga s alls, bara A till G (eller H om du är lagd på det hållet)Scuba skrev:Jag förstår ändå inte hur många ess det ska vara i basist?dereborn skrev:baramanintestavar basist felsåejanöjdågladScuba skrev:dåfårviköraihopskrivningsåblirallanöjdapussdereborn skrev:Jag tycker det är helt all right me svengelska! Och med Düsk-svenska auch! De e åxå Okidoki med korny uttryck & funny spelling.
-
- Medlem+++
- Basjonas
- Medlem+
Jag tror helt enkelt att basisten kan läsa (åtminstone lite) noter medan bassisten håller sig till "tabs"dereborn skrev:Kan vi inte enas om att basist stavas med bara 2 s på svenska?
tycker
- GurraG
- Medlem++

[/img]

[/img]
Ville mest ha nån slags ursäkt för att visa usla foton på min fina keps. Och JA, basist stafvas blott med två "s". Och NEJ, särskrivningar äro icke godtagbara.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- blackparkas
- Medlem++++
Hahaaa!!!
Ah...
Precis vad jag behövde för att ta mig i kragen och orka ut och göra lite nytta idag...!!
Ah...
Precis vad jag behövde för att ta mig i kragen och orka ut och göra lite nytta idag...!!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- GurraG
- Medlem++
Asch, det var så lite. Speaking of stavning vill jag bara påminna er om ni ska vara tacksamma för stavningsreformen 1906. Då tog man bort hv, fv och f för v-ljud, samt upphävde skillnaden i stavning mellan perfekt particip och supinum. Ett exempel på hur det kunde se ut innan är följande lilla nätta mening:dereborn skrev:Tack, herr ordförande!GurraG skrev:
[/img]
[/img]
Ville mest ha nån slags ursäkt för att visa usla foton på min fina keps. Och JA, basist stafvas blott med två "s". Och NEJ, särskrivningar äro icke godtagbara.
"Hvad! I hafven stafvat fel! Nog af! Detta ord är felstafvadt!"
(Det är för övrigt rätt skönt att vi inte pluralböjer verb längre. Det tycks ha förvunnit under mitten av 1900-talet.)
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
- Chriller
- VIP medlem
Vänta lite nu, A:et i basist är väl ändå kort - som i nazist (tråkig liknelse, men för uttalets skull fick jag ta till den)?basic skrev:basist
a:et i ordet är ingen kort vokal, och sålunda inte två konsonanter därefter.
allstå: basist
(arbetsskada)
Eller säger du bas(som när man säger bas bara)+ist? Detta måste redas ut.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Väntar bara på att en snubbe ska trycka huvudet genom datorn och säga: -De baller eur!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
EBEN HOLTZ ??? = jämnt (slätt) trä.....Chriller skrev:Jo. Män man fatta ju likksom både va båd bassist, basist och basssist bätyder, så just d ha itne ja henkt uppp mäj po dereckt.dereborn skrev:Appselut! Ja håller me.
men just "bassist" verkar dyka upp i i övrigt välfotmulerade och -stavade inlägg. å eftersom de hära me basismen är en hjärtesak tyckte ja de va värt å påpeka.
men de e ba min åsickt lixom
Däremot när nån jävel stavar fel på ebenholts eller Marcus Miller vill jag införa spö straff!![]()
(Särskrivningen var till dig TedeHåPe).
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt: