Man kan lita på Johannes!Johannes skrev:
Han levererar!

Fast i din situatiuon så är väl pop och ABBA det som ligger närmast!Basmagnus skrev:En standardform på en jazzstandard är AABA, dvs (förenklat) vers, vers, ref, vers. (nu är det sällan refränger i jazzstandards men jag tror ni förstår vad jag menar)
De skulle jag vilja lära mig, hur en låt är uppbyggd. Några bra sidor eller böcker för det?Johannes skrev:Att veta hur låtarna är uppbyggda teoretiskt och hur ackorden hänger ihop har dels gjort att det går mycket snabbare för mig att planka en låt, väldigt mycket snabbare, dels så har det gjort att jag blivit mycket mer flexibel och omväxlande när det gäller att bestämma mig för vilka toner jag skall spela.
Vad är klick? Typ metronom?BonafideYouth skrev: * Spela efter klick!
Jag har inga boktips tyvärr men det finns säkert många andra som har. Har du tid och är villig att ta sudielån så testa ett år på musikskola. I Stockholm finns Stockholms Musikkonservatorie (SMK, heter också MEMUS), Rockmusikerlinjen på Frysen (RML) och Kulturama.Cliff_the_great skrev:De skulle jag vilja lära mig, hur en låt är uppbyggd. Några bra sidor eller böcker för det?Johannes skrev:Att veta hur låtarna är uppbyggda teoretiskt och hur ackorden hänger ihop har dels gjort att det går mycket snabbare för mig att planka en låt, väldigt mycket snabbare, dels så har det gjort att jag blivit mycket mer flexibel och omväxlande när det gäller att bestämma mig för vilka toner jag skall spela.
Jag kan som sagt skriva ut och läsa alla noter upp/(ner?) till 5 bandet men vad händer sen? Börjar det om?
Sen bara för jag är nyfiken så tänkte jag på hur gör ni som gör egna låtar när ni lägger ut basgångar. Låter ni gitarristen hitta på något riff och så kör ni någon basgång till det eller lägger ni grunden. Eller hur går det till?
Japp.Cliff_the_great skrev:Vad är klick? Typ metronom?BonafideYouth skrev: * Spela efter klick!
Vad menar du med noter? En sån härCliff_the_great skrev: De skulle jag vilja lära mig, hur en låt är uppbyggd. Några bra sidor eller böcker för det?
Jag kan som sagt skriva ut och läsa alla noter upp/(ner?) till 5 bandet men vad händer sen? Börjar det om?
Man provar sig fram... Svårt att skriva kort om detta, men det beror vad det är för typ av låt. Man kan ju tänka på kontraster, är melodin rörlig så kan det vara bra att ha en basgång som inte tar för mycket fokus, eller tvärtom. Ta "Highway to hell" som exempel, på versen spelas riffet mellan sångfraserna så det blir en "call and respons"-effekt. Det är ganska coolt. I refrängen däremot så är riffet där mer som en ljudmatta, för att det ska bli refrängkänsla.Sen bara för jag är nyfiken så tänkte jag på hur gör ni som gör egna låtar när ni lägger ut basgångar. Låter ni gitarristen hitta på något riff och så kör ni någon basgång till det eller lägger ni grunden. Eller hur går det till?
Nope.Johannes skrev:Spelar basen överhuvudtaget i verserna på Highway to hell?
Den noten får jag till ett A. Öppen A-sträng eller 5:e bandet på E-strängen. Vad menar du med toneR?basmartin skrev: Vad menar du med noter? En sån häreller menar du toner? Det finns en viss skillnad, så jag bara kollar så att du inte har missat något.
Oki okibasmartin skrev: Man provar sig fram... Svårt att skriva kort om detta, men det beror vad det är för typ av låt. Man kan ju tänka på kontraster, är melodin rörlig så kan det vara bra att ha en basgång som inte tar för mycket fokus, eller tvärtom. Ta "Highway to hell" som exempel, på versen spelas riffet mellan sångfraserna så det blir en "call and respons"-effekt. Det är ganska coolt. I refrängen däremot så är riffet där mer som en ljudmatta, för att det ska bli refrängkänsla.
AC/DC är ju mästare på riff, lär dig massa AC/DC låtar och lyssna på hur basen jobbar tillsammans med gitarrerna och vad det får för effekt. Ibland är basriffet exakt samma som gitarrstämman och ibland så är det åttondelspumpbas under gitarriffet.
Det går inte att avgöra eftersom det inte finns någon klav eller några fasta förtecken.Cliff_the_great skrev:Den noten får jag till ett A. Öppen A-sträng eller 5:e bandet på E-strängen. Vad menar du med toneR?basmartin skrev: ......
Det är långt ifrån nödvändigt, men det gör det hela lättare.blackparkas skrev:Teori är naturligtvis matnyttigt, men det går alltså inte att kunna sin teori utan att kunna noter?
Mest nyfiken, då jag ibland känner att jag gärna skulle vilja kunna mer teori, men kommer aldrig att försöka lära mig noter igen. Jag har ingen användning för det. Alls.
Men däremot övrig teori, absolut...
Klart man kan lära sej grammatik utan att kunna läsa eller skriva. Man kan prata om satsdelar etcoch förstå det, och t.o.m bli duktig på det o ha stor nytta och användning av det. Men nog fan går det lättare om man kan läsa och skriva.blackparkas skrev:Teori är naturligtvis matnyttigt, men det går alltså inte att kunna sin teori utan att kunna noter?
Mest nyfiken, då jag ibland känner att jag gärna skulle vilja kunna mer teori, men kommer aldrig att försöka lära mig noter igen. Jag har ingen användning för det. Alls.
Men däremot övrig teori, absolut...
Haha!dereborn skrev: Varför är det en sån hangup?
Principsak?
dereborn skrev:Parkas!
Ta EN dag i vår o kom t Bergsjö, så lovar jag att du kan grunderna i notläsning när du åker tebax t bollnäs igen.
No strings attached.
Hur menar du nu?dereborn skrev:Jag "bryr mej inte i" noter heller... Inte heller i bokstäver.blackparkas skrev:...
Men jag trivs med att inte behöva bry mig i noter...
Kanon! Att jag frågar berodde på att en del kallar tonerna på halsen för noter och kallar även tabs för noter, och det är ju inte riktigt samma sak. Men du verkar ha koll.Cliff_the_great skrev:
Den noten får jag till ett A. Öppen A-sträng eller 5:e bandet på E-strängen. Vad menar du med toneR?
blackparkas skrev:WTF!?
På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!