Overdrive/Distortion
- ZoggeY
- Medlem+
Overdrive/Distortion
Har tänkt att inskaffa en sådan och undrar om ni har några tips på någon? Det ska spelas metal med den.
- blackparkas
- Medlem++++
Har en Blowtorch som är grymt bra när det gäller botten och EQ.
Finns bas, diskant, mellanregister och blend och gud vet vad på den.
Disten kanske inte passar alla, det vet jag inte.
Jag har använt den i det extremaste läget där den låter fuzzigt men har ju köpt en Hella Fuzz.
Funderar på att kränga den.
Blowtorchen är dock en pedal man ska TESTA.
INTE kika på Youtube för där låter det mest bara illa när de testar den....
Finns bas, diskant, mellanregister och blend och gud vet vad på den.
Disten kanske inte passar alla, det vet jag inte.
Jag har använt den i det extremaste läget där den låter fuzzigt men har ju köpt en Hella Fuzz.
Funderar på att kränga den.
Blowtorchen är dock en pedal man ska TESTA.
INTE kika på Youtube för där låter det mest bara illa när de testar den....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Slipsen
- Medlem
boss ODB-3 lät skit i min transistor topp, men i rörtoppen låter den underbart!
www.myspace.com/malicioum666
Tokai Thunderbird Lefty & Ibanez GSR200 Lefty
Ibanez AGB200L Lefty
Marshall JCM800 1992
x2 Trace Elliot 4x12
Tokai Thunderbird Lefty & Ibanez GSR200 Lefty
Ibanez AGB200L Lefty
Marshall JCM800 1992
x2 Trace Elliot 4x12
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
EBS-Multidrive <3<3<3<3<3<3<3<3<3
Lyssna på vår MySpace: http://www.myspace.com/cohobation - där kan du höra den redan på första låten.. det är en mkt go dist med MÅÅÅNGA möjligheter
Lyssna på vår MySpace: http://www.myspace.com/cohobation - där kan du höra den redan på första låten.. det är en mkt go dist med MÅÅÅNGA möjligheter

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Testa gärna MXR El Grande Bass Fuzz. Jag har precis köpt en och är väldigt nöjd. Här snackas det mer om den:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14687
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14687
- Bassplaya
- VIP medlem
- albin
- Medlem+
- blackparkas
- Medlem++++
Vill man komma billigt undan men ändå låta bra så är Ibanez PD7 ett bra alternativ.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- anli
- VIP medlem
Ja helt ok om man vill ha modernt sound.blackparkas skrev:Vill man komma billigt undan men ändå låta bra så är Ibanez PD7 ett bra alternativ.
Tyvärr kan man inte få till lättare myssmorrknorr trots gain på min.
Men väldigt andvändbar trots det..
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- SmashMyAmp
- Medlem
- Ahab
- Medlem+
- Hugo Drax
- Medlem+
- MatsD
- Medlem++
Problemet med distpedaler och bas är i huvudsak två:
1) de flesta skär bort för mycket botten - går oftast att fixa genom att ändra värdet på ett motstånd eller två om man i övrigt gillar ljudet.
2) de flesta distpedaler som låter bra in i en rörhäck låter väsetligt sämre in i en transistorhäck och många basister har ju frångått rör nuförtiden i motsats till gitarristerna.
Jag kan räkna upp 5-10 distpedaler som låter kanonbra in i en renställd rörhäck men har du en solid state-stärkare misstänker jag att de flesta av dem inte funkar alls. Tech21 BDDI som ju har inbyggd stärkar-/högtalarsimulering kan dock låta bra in i de flesta stärkare men det är nog också den enda jag törs framhålla. Det är ju dock mer än bara en distpedal.
/Mats D
1) de flesta skär bort för mycket botten - går oftast att fixa genom att ändra värdet på ett motstånd eller två om man i övrigt gillar ljudet.
2) de flesta distpedaler som låter bra in i en rörhäck låter väsetligt sämre in i en transistorhäck och många basister har ju frångått rör nuförtiden i motsats till gitarristerna.
Jag kan räkna upp 5-10 distpedaler som låter kanonbra in i en renställd rörhäck men har du en solid state-stärkare misstänker jag att de flesta av dem inte funkar alls. Tech21 BDDI som ju har inbyggd stärkar-/högtalarsimulering kan dock låta bra in i de flesta stärkare men det är nog också den enda jag törs framhålla. Det är ju dock mer än bara en distpedal.
/Mats D
- 41HZ
- Medlem+
Ja min erfarenhet är den att det beror mycket på vilken förstärkare du kopplar in pedalen i.
Har en roger mayer voodoobass som låter kanon i rör eller hybrid-stärkare(rör i försteg) men en grumlig katastrof i transistortoppar.
Vilken typ av dist är du ute efter?
Fuzz typ big muff?
Middigt spräck typ Rat eller tubescreamer, med basbortfall då tyvärr?
Surrigt som Boss bass-od3?
EBS multidrive är annars en helt ok pedal som man knappast kan misslyckas med men kan tycka den låter lite för "snyggt" ibland.
MXR bassfuzz en helt ok fuzz med rejäl botten o rätt så billig oxå.
En Stinkfoot-moddad boss overdrive eller DS-1 för lite spräck men bibehållen botten är väl oxå ett bra o billigt alternativ?
Gå annars till närmsta musikaffär o be att få testa ett antal pedaler gitarr som basbaserade så märker du snart vad som kan tänkas funka respektive icke funka.
Har en roger mayer voodoobass som låter kanon i rör eller hybrid-stärkare(rör i försteg) men en grumlig katastrof i transistortoppar.
Vilken typ av dist är du ute efter?
Fuzz typ big muff?
Middigt spräck typ Rat eller tubescreamer, med basbortfall då tyvärr?
Surrigt som Boss bass-od3?
EBS multidrive är annars en helt ok pedal som man knappast kan misslyckas med men kan tycka den låter lite för "snyggt" ibland.
MXR bassfuzz en helt ok fuzz med rejäl botten o rätt så billig oxå.
En Stinkfoot-moddad boss overdrive eller DS-1 för lite spräck men bibehållen botten är väl oxå ett bra o billigt alternativ?
Gå annars till närmsta musikaffär o be att få testa ett antal pedaler gitarr som basbaserade så märker du snart vad som kan tänkas funka respektive icke funka.
- blackparkas
- Medlem++++
Hugo Drax skrev:Pratabasdisten så klart
Va och provade Blowtorchen för nåt tag sen. Men tyckte det verkade så krångligt att den går på 2x9V batterier. Den lät ju annars jävla fint.
Min har adapter och är till salu.
- MatsD
- Medlem++
Du kan ju alltid köpa min LD-1 Landmine - det är en sjuhelvets metalldist, har ordentliga tonkontroller också så man kan förmodligen krana till ljudet så det låter bra för bas också, jag har inte testat dock, köpte den för gitarrbruk men den var over the top för mig.

http://www.landminepedals.com/
/Mats D

http://www.landminepedals.com/
/Mats D
- Hugo Drax
- Medlem+
- SUBurban
- Medlem+
Pratabasdist??
Ursäkta en nykommen åldring, men vad är det för något?
Själv vill jag ha en underlig distvariant. Ett par av inställningarna jag vill ha är väldigt nära bassaxofon ("sanbbprutt", sa någon) och bastrombon(inte lika snabbt). Fuzzy, däremot, vet jag inte var man ska ha nytta av, utanför metalköret...
Har jagat sådant i ett år, lågintensivt, men det verkar inte finnas?
(transistorstärkare...)
Själv vill jag ha en underlig distvariant. Ett par av inställningarna jag vill ha är väldigt nära bassaxofon ("sanbbprutt", sa någon) och bastrombon(inte lika snabbt). Fuzzy, däremot, vet jag inte var man ska ha nytta av, utanför metalköret...
(transistorstärkare...)
- TDHP
- Forumvärd
Seek and you shall find!SUBurban skrev:Pratabasdist??
(transistorstärkare...)
Lite info!
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1101 ... abasdisten
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP