Kontra med fretlines?
- MatsD
- Medlem++
Kontra med fretlines?
När jag såg Leonard Cohen på Globen nyligen så lirade Roscoe Beck bl.a på en kontra med fretlines. Det har jag aldrig sett tidigare, är det nåt han specialbeställt eller finns det såna attt köpa som standard eller option? Det skulle ju t o m kunna få mig att pröva på ståbas.
/Mats D
/Mats D
Senast redigerad av MatsD den tor 23 apr 2009, 13:52, redigerad totalt 1 gånger.
- basmartin
- Medlem+++
En akustisk kontra?
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jo han spelade akustisk kontra på ett par låtar. Jag sökte runt lite men hittade inte någonstans vad det är för instrument han spelar på men den hade bandmarkeringar. Det borde väl en hyffsad gitarrmeckare kunna fixa på vilken kontrabas som helst så det i sig ska väl inte vara så där himla svårt att ordna om man känner för det. Lite besynnerligt.... Roscoe Beck är lite omtalad för att prata om sin utrustning mest hela tiden men inte ett ord om sin akustiska kontrabas annat än att han spelar på den ofta. Ingenting om var/när den är byggd.
//J
//J
- Basmagnus
- Medlem++
- MatsD
- Medlem++
Jo, en ak. kontra var det. Jag har ju sett Roscoe spela på el. kontra också (obekant vilket fabrikat) och den hade inte bandmarkeringar, så Roscoe fixar ju helt uppenbart att lira bandlöst utan hjälplinjer, det var lite därför jag funderade på om det fanns ak. kontror från fabrik med fretlines, Roscoe klarar sig ju utan och borde därför inte vara motiverad att beställa det som option tycker jag. För en amatör som undertecknad skulle det däremot vara till enorm hjälp. Därav nyfikenheten.
/Mats D
/Mats D
- Jan Hellman
- VIP medlem
Han spelar på en Zeta el-kontra och han tycker att den låter som en akustisk kontrabas. Det tycker inte jag.MatsD skrev:Jo, en ak. kontra var det. Jag har ju sett Roscoe spela på el. kontra också (obekant vilket fabrikat) och den hade inte bandmarkeringar, så Roscoe fixar ju helt uppenbart att lira bandlöst utan hjälplinjer, det var lite därför jag funderade på om det fanns ak. kontror från fabrik med fretlines, Roscoe klarar sig ju utan och borde därför inte vara motiverad att beställa det som option tycker jag. För en amatör som undertecknad skulle det däremot vara till enorm hjälp. Därav nyfikenheten.
/Mats D
//J
- mikkejohansson
- Medlem++
Hellboy skrev:Han spelar på en Zeta el-kontra och han tycker att den låter som en akustisk kontrabas. Det tycker inte jag.MatsD skrev:Jo, en ak. kontra var det. Jag har ju sett Roscoe spela på el. kontra också (obekant vilket fabrikat) och den hade inte bandmarkeringar, så Roscoe fixar ju helt uppenbart att lira bandlöst utan hjälplinjer, det var lite därför jag funderade på om det fanns ak. kontror från fabrik med fretlines, Roscoe klarar sig ju utan och borde därför inte vara motiverad att beställa det som option tycker jag. För en amatör som undertecknad skulle det däremot vara till enorm hjälp. Därav nyfikenheten.
/Mats D
//J

Kommer snart komma någon och tjata om att man gör sig en otjäns med markeringar längs greppbrädan. Sen kommer nån annan säga att "edgar meyer har ju det" och sen kommer en tredje prata om att det visst är ok med några småmarkeringar för att hitta utgångspitch om inte annat (själv har jag små "duttar" vid G och A på E-strängen och ett blyertsstreck vid oktaven) och sen kommer ytterligare nån säga; "whatever lets you play..." - nej vänta, det var ju inte Talkbass det här!
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Basmagnus
- Medlem++
Han spelar ak.kontra oxå. Det har jag minsann sett och det är den vi pratar om här. Han tycker den är stor, låter som en akustisk kontrabas och drömmer ibland att han sitter med en kopp kaffe vid Lake Michigan tillsammans med Börje Salming och Krakel Spektakel!Hellboy skrev:Han spelar på en Zeta el-kontra och han tycker att den låter som en akustisk kontrabas. Det tycker inte jag.MatsD skrev:Jo, en ak. kontra var det. Jag har ju sett Roscoe spela på el. kontra också (obekant vilket fabrikat) och den hade inte bandmarkeringar, så Roscoe fixar ju helt uppenbart att lira bandlöst utan hjälplinjer, det var lite därför jag funderade på om det fanns ak. kontror från fabrik med fretlines, Roscoe klarar sig ju utan och borde därför inte vara motiverad att beställa det som option tycker jag. För en amatör som undertecknad skulle det däremot vara till enorm hjälp. Därav nyfikenheten.
/Mats D
//J
- MatsD
- Medlem++
mikkejohansson: för den som tänkt sig bli en jävel på kontra kan nog sånt där tugg vara relevant, för min del handlar det om att göra det så enkelt för mig som möjligt, jag kommer öht aldrig ta i en kontra annars. Så vitt jag har förstått så ska väl en kontra egentligen inte heller vara stämd i intervall som en elbas utan som en violin, sånt vore ju också otänkbart och en definitiv showstopper för mitt vidkommande.
Basmagnus: att Börje Salming var kände ute i vida världen kände jag till men Krakel Spektakel, Kusin Vitamin och Opsis Kalopsis?
/Mats D
Basmagnus: att Börje Salming var kände ute i vida världen kände jag till men Krakel Spektakel, Kusin Vitamin och Opsis Kalopsis?
/Mats D
- mikkejohansson
- Medlem++
Nja. Är väl ett STORT fåtal som använder kvintstämning eller solostämning i Jazz i alla fall? NHÖP är en...fler?MatsD skrev:Så vitt jag har förstått så ska väl en kontra egentligen inte heller vara stämd i intervall som en elbas utan som en violin, sånt vore ju också otänkbart och en definitiv showstopper för mitt vidkommande.
- anli
- VIP medlem
- mikkejohansson
- Medlem++
Kan vara jag som blandar såklart. Riedel har jag aldrig hört det om men det kan säkert stämma...GrafZeppelin skrev:Stämde han kvinter? Red Mitchell visste jag gjorde det.mikkejohansson skrev:Nja. Är väl ett STORT fåtal som använder kvintstämning eller solostämning i Jazz i alla fall? NHÖP är en...fler?
Anli: Typ så.
EDIT: ja, jag blandade ihop det. sorry. lyssnar ju bara på charlie haden ändå

- TommyLove
- Medlem
Det finns ju ett litet aber med bandmarkeringar på akustiska kontror och det är att de flesta inte är så stadiga att bandmarkeringarna stämmer särskilt bra. De tenderar att röra sig en del i träet och stallet står sällan helt rakt någon längre tid om temperaturen och luftfuktigheten ändras. I vanliga fall kompenserar man dessa små förändringar i skalläng och stränghöjd eftersom man intonerar så bra man kan, men på kontror med markeringar blir iallafall jag lite förvirrad när det jag hör inte stämmer med det jag ser.
Det var mina två öre...
Och trots att jag är ganska tondöv föredrar jag obandat, för det är snyggare!!
Det var mina två öre...
Och trots att jag är ganska tondöv föredrar jag obandat, för det är snyggare!!
www.myspace.com/tommylovesweden
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Njaej, man brukar isåfall stämma basen (från låg till hög): C G D A. Så f.d. G-strängen höjs alltså bara två "band".anli skrev:Har jag fattat det rätt: om man stämmer en vanlig 4 strängad bandad bas i kvintstämning så får man liksom 6 stycken extra högre band på 1:a strängen (fd G strängen)?
Hoppas hoppas jag slipper dumstruten...
Men jag förstår hur du tänkte och det är ju möjligt att någon har stämt basen E B F# C# nån gång, typ Michael Manring eller så.
- Gamba
- Medlem++
NS elkontra har markeringar över hela greppbrädan
massor med dots
lite jobbigt att läsa av tyckte jag
och lite jobbig spelställning oxå om man ska titta på dessa
när man spelar
så jag borrade in dots i sidan som på en gittarr
har gjort likadant på akkekontran
vilket var till stor hjälp i början tyckte jag
numera funkar det nästan utan att kolla
men ska man spela snabbt så känns det tryggt att
fort kunna gå upp 6-7 band eller mer och veta/se att man
träffar någorlunda rätt
men man måste ju ha koll på stalläget mm mm
kollar alltid av före gig
men med tiden lär man sig intonera rätt bra tycker jag
och framförallt var det mycket lättare att snabbt kunna spela
någorlunda hyfsat i början
massor med dots
lite jobbigt att läsa av tyckte jag
och lite jobbig spelställning oxå om man ska titta på dessa
när man spelar
så jag borrade in dots i sidan som på en gittarr
har gjort likadant på akkekontran
vilket var till stor hjälp i början tyckte jag
numera funkar det nästan utan att kolla
men ska man spela snabbt så känns det tryggt att
fort kunna gå upp 6-7 band eller mer och veta/se att man
träffar någorlunda rätt
men man måste ju ha koll på stalläget mm mm
kollar alltid av före gig
men med tiden lär man sig intonera rätt bra tycker jag
och framförallt var det mycket lättare att snabbt kunna spela
någorlunda hyfsat i början
- Svensson
- Forumvärd
- Gamba
- Medlem++
vill man vara lite "hemlig" så kan man göra dots
av tex mörk valnöt som är bara en aning ljusare än ebenholtz
dom syns inte på 1 meters avstånd
hade det på min förra kontra funkar helt ok
av tex mörk valnöt som är bara en aning ljusare än ebenholtz
dom syns inte på 1 meters avstånd
hade det på min förra kontra funkar helt ok
Senast redigerad av Gamba den tor 23 apr 2009, 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
- Svensson
- Forumvärd
- MatsD
- Medlem++
Tack men det var inte svaret på min fråga. Jag vill inte måla darrhänta linjer över min greppbräda som dessutom förmodligen nöts bort av strängarna utan jag vill ha det snyggt och fabriksgjort. Punkter i kanten av brädan räcker inte heller för mig, det måste vara linjer som går tvärs över hela brädan. Jag har provat alla varianter på elbas och linjer är det enda jag kan spela med om det ska vara bandlöst. Jag har inga skäl att tro att det skulle vara annorlunda på kontra, snarare ännu svårare att orientera mig utan linjer.Svensson skrev:Jag har också gjort egna små duttar på kanten på greppbrädan när jag började att kämpa med den och de sitter fortfarande kvar. Vad är problemet? Om du känner att du behöver markeringar är det väl bara att dutta på!
/Mats D