
Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Cliff, om du verkligen vill lära dig notspel och över huvud taget seriöst få koll på basen så är det här en bra kompanjon http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1576238830
- Cliffy
- Medlem++
- Inlägg: 3488
- Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
- Ort: Jung
Ok är den komplext uppbygd? Har väldigt lätt för engelska bara dom inte använder massa konstiga uttryck som vi dödliga inte känner till?Janne skrev:Cliff, om du verkligen vill lära dig notspel och över huvud taget seriöst få koll på basen så är det här en bra kompanjon http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1576238830
- Cliffy
- Medlem++
- Inlägg: 3488
- Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
- Ort: Jung
Hör du inte skillnad på A3 och G5 så är det där problemet ligger.Cliff_the_great skrev:Men det är inte samma ton som A3 eller hur vet man skilland på C och C?dereborn skrev:Eftersom det är samma ton som G5 så skriver du det likadant.Cliff_the_great skrev:Haha. Whoops, tänkte inte på att du hade skrivit det med 5:e bandet.
Tack för svaren Dereborn Och Johannes.
Jag har en bra skiss på vad tonerna heter över hela greppbrädan men jag fattar inte hur man skriver ut dem.
T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?
EDIT: Tog bort citatet, blev så långt inlägg.
Tack för din bild Johannes. men jag kan inte se den i varken firefox explorer. Inte ens om jag klipper & klistrar
D2/A7 = Andra bandet på D-strägen/sjunde bandet på A-strängen... D.v.s. samma ton i samma oktav på två olika ställen på basen. Same, same - but different!Cliff_the_great skrev:VÄr inte D2/A7 ett e eller?Rix skrev:Cliff, här ser du var basens fyra strängar noteras under f-klaven.
G2/D7 får jag till ett a
D12/G7 får jag till ett d
Har jag fel här?
Vad menas när du skriver 2 olika bokstäver med siffor?
Har för mig att E/B är är E-ackord på gitarren med b i basen.
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Heh, använde samma notation som i era tidigare inlägg. D2 betyder andra bandet på D-sträng och A7 betyder sjunde bandet på A-strängen, alltså E, fast en oktav upp. Två sätt att ta samma ton alltså!Cliff_the_great skrev:VÄr inte D2/A7 ett e eller?Rix skrev:Cliff, här ser du var basens fyra strängar noteras under f-klaven.
G2/D7 får jag till ett a
D12/G7 får jag till ett d
Har jag fel här?
Vad menas när du skriver 2 olika bokstäver med siffor?
Har för mig att E/B är är E-ackord på gitarren med b i basen.
De andra likaså.
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
- Cliffy
- Medlem++
- Inlägg: 3488
- Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
- Ort: Jung
Mjo det gör jag ju. Tänkte mest om man kunde se på greppbrädan hur de satt vilken som var stora och lilla. Men jag får det till att om du börjar på E-strängen och går till framåt och sedan nedåt till A-strängen osv. så är de två första A:en man stöter på stora A:n (Öppet A och E5) och sen är D7 och G2 lilla A. Stämmer det? I alla fall om man går till 11:e bandet och hoppar en sträng ner där.dereborn skrev:Hör du inte skillnad på A3 och G5 så är det där problemet ligger.Cliff_the_great skrev:Men det är inte samma ton som A3 eller hur vet man skilland på C och C?dereborn skrev:Eftersom det är samma ton som G5 så skriver du det likadant.Cliff_the_great skrev:Haha. Whoops, tänkte inte på att du hade skrivit det med 5:e bandet.
Tack för svaren Dereborn Och Johannes.
Jag har en bra skiss på vad tonerna heter över hela greppbrädan men jag fattar inte hur man skriver ut dem.
T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?
EDIT: Tog bort citatet, blev så långt inlägg.
Tack för din bild Johannes. men jag kan inte se den i varken firefox explorer. Inte ens om jag klipper & klistrar
Förstog hur du menade nu med din skiss rix. Ahaaa

Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?
Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
Blunda och lyssna.Cliff_the_great skrev:Mjo det gör jag ju. Tänkte mest om man kunde se på greppbrädan hur de satt vilken som var stora och lilla. Men jag får det till att om du börjar på E-strängen och går till framåt och sedan nedåt till A-strängen osv. så är de två första A:en man stöter på stora A:n (Öppet A och E5) och sen är D7 och G2 lilla A. Stämmer det? I alla fall om man går till 11:e bandet och hoppar en sträng ner där.dereborn skrev:Hör du inte skillnad på A3 och G5 så är det där problemet ligger.Cliff_the_great skrev:Men det är inte samma ton som A3 eller hur vet man skilland på C och C?dereborn skrev:Eftersom det är samma ton som G5 så skriver du det likadant.Cliff_the_great skrev:Haha. Whoops, tänkte inte på att du hade skrivit det med 5:e bandet.
Tack för svaren Dereborn Och Johannes.
Jag har en bra skiss på vad tonerna heter över hela greppbrädan men jag fattar inte hur man skriver ut dem.
T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?
EDIT: Tog bort citatet, blev så långt inlägg.
Tack för din bild Johannes. men jag kan inte se den i varken firefox explorer. Inte ens om jag klipper & klistrar
Förstog hur du menade nu med din skiss rix. Ahaaa![]()
Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?
Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
Skit i var dom ligger på greppbrädan, du måste lyssna på tonerna.
Toner som är i samma oktav (A7/D2 etc) räknas som samma ton och noteras likadant. att de sedan låter olika i SOUND är en helt annan femma.
Lär dej höra LIKHETEN mellan A7/D2 rep G5/D10 etc etc
Det är intte så svårt eller krångligt. Du verkar ha en tendens att försvåra/krångla till/problematisera grejor, Cliff. Simma lugnt bara.
Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? Det lär ju komplicera saker ytterligare när Cliff börjar lära sig ackorden. Jag gissar att det iofs är den korrekta benämningen eftersom jag känner Basjonas mycket väl och vet att han är utbildad baslärare men för mig känns det lite avigt.
Tråden gäller ju att bli en bättre rockbasist, då vore det ju rent ut sagt korkat att uteslutande bara spela efter noter som den där flöjtisten. Börjar man spela flöjt så har man nog iofs inte tänkt sig en rockkarriär i första hand. Att däremot lära sig musikteori är bara en fördel tycker jag, även i rock. Jag säger inte att man måste kunna den för att bli en bra rockbasist, jag säger att på individuell basis så blir man i de allra flesta fall bättre även på rock om man kan teorin.
Kanske kan det vara det, men om man snackar om enstaka toners placering på bashalsen så tror jag att man fattar att det inte plötsligt dyker upp en massa ackordanalyser. Dessutom är det betydligt jobbigar att skriva "A-strängens sjunde band" än att skriva A7.Johannes skrev:Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? ...
Du kan se tolfte bandet som "en ny sadel". Tolfte bandet är jämförbart med lösa strängar, fast en oktav upp. Däremot finns det inte "två a-toner, e-toner osv." i varje oktav. Du har t. ex - upp till tolfte bandet - bara ett lågt E, i nästa oktav har du 3 (E12, A7, D2), men sen bara ett (G7).Cliff_the_great skrev: Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?
Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
Som sagt lyssna på tonrna/oktaverna. Är det samma ton, så är det!
- Cliffy
- Medlem++
- Inlägg: 3488
- Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
- Ort: Jung
Oki. Som du skrev tidigare så kanske jag har lätt att göra saker mer komplicerade än vad de är men jag ska förska lyssna mig fram.dereborn skrev:Du kan se tolfte bandet som "en ny sadel". Tolfte bandet är jämförbart med lösa strängar, fast en oktav upp. Däremot finns det inte "två a-toner, e-toner osv." i varje oktav. Du har t. ex - upp till tolfte bandet - bara ett lågt E, i nästa oktav har du 3 (E12, A7, D2), men sen bara ett (G7).Cliff_the_great skrev: Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?
Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
Som sagt lyssna på tonrna/oktaverna. Är det samma ton, så är det!
- Cliffy
- Medlem++
- Inlägg: 3488
- Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
- Ort: Jung
Precis. Det jag är ute efter mest är inte att lära mig spela efter noter på ett papper. Det skadar ju inte att kunna det när man repar kanske om man skulle ha noter på ett papper. men det jag vill kunna mest är nog vad alla toner heter på greppbrädan och kunna använda den kusnkapen på ett bra sätt.Johannes skrev:Tråden gäller ju att bli en bättre rockbasist, då vore det ju rent ut sagt korkat att uteslutande bara spela efter noter som den där flöjtisten. Börjar man spela flöjt så har man nog iofs inte tänkt sig en rockkarriär i första hand. Att däremot lära sig musikteori är bara en fördel tycker jag, även i rock. Jag säger inte att man måste kunna den för att bli en bra rockbasist, jag säger att på individuell basis så blir man i de allra flesta fall bättre även på rock om man kan teorin.
Tack för alla tipsen från alla olika håll. Har allt fått några nyttiga tips.
Jag menar alltså inte att det är ett dåligt sätt, det borde ju vara det mest praktiska sättet att tala om var på greppbrädan tonen ligger men jag blev lite förvirrad först, har inte sett det noteras så innan.dereborn skrev:Kanske kan det vara det, men om man snackar om enstaka toners placering på bashalsen så tror jag att man fattar att det inte plötsligt dyker upp en massa ackordanalyser. Dessutom är det betydligt jobbigar att skriva "A-strängens sjunde band" än att skriva A7.Johannes skrev:Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? ...
- Basjonas
- Medlem+
- Inlägg: 608
- Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
- Ort: Stockholm
Jo jag håller med.Johannes skrev:Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? Det lär ju komplicera saker ytterligare när Cliff börjar lära sig ackorden. Jag gissar att det iofs är den korrekta benämningen eftersom jag känner Basjonas mycket väl och vet att han är utbildad baslärare men för mig känns det lite avigt.
Brukar inte skriva så utan gjorde bara det för att det hade skrivits så tidigare i tråden
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Ser bra ut!Johannes skrev:Cliff_the_great skrev: T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?
Sådär, nu skall den synas.
Martin, kolla upp den här också för säkerhets skull, jag är helt förvirrad efter mitt senaste nederlag.

Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;