Blue Topaz records? Vågar man...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
TredoX
Medlem+

Blue Topaz records? Vågar man...

Inlägg av TredoX »

Mitt band fick det här meddelandet på myspace, vad tror ni? Vågar man "satsa"...

Hej.

Har lyssnat på ert kanonband.

Skicka ett info hur ví jobber.

Hoppas ni hör av er.

Ingemar

Hej och läs vad vi har att erbjuda!

Vi arbetar på olika sätt.
Antingen betalar bandet för inspelningen hos oss och får därefter full service med distribution och promotion, eller kommer bandet med en färdig CD med leyout, mixad, mastrad för att pressas och har själva stått för kostnaden av produktionen och får också full service. Den part som bekostar inspelningen äger också rättigheterna för produkten.
Om bandet behöver hjälp med mixning och mastring kan vi hjälpa till. Men då får bandet stå för den kostnaden. För att vi skall mastra er platta kostar det 3500 kr plus moms. Mixningen är omöjligt att svara på då det beror helt och hållet på hur många pålägg som har gjorts och hur mycket klipp och redigering som måste göras. Det blir från fall till fall hur mycket det kommer att kosta.
Vi förlägger sedan musiken på vårt musikförlag och skivbolag Blue Topaz Recordings.
Vi laddar sedan upp låtarna på Promosys som är en portal för nerladdning för radioproducenter, vilket innebär att radioproducenter nationellt och internationellt kan gå in och lyssna på musiken för att sedan ladda ner den och Blue Topas betalar för detta. Man vet exakt på Promosys vilken radiostation som har laddat ner musiken och hur många gånger den har spelats. Detta rapporteras sedan till STIM.
Bara i Sverige är cirka 70 radiostationer redan anslutna och i Norge över 150 st.. Promosys har också flera kontakter på radiostationer i Australien, Tyskland, Danmark, Norge och England. Vi jobbar även på USA och Kanada. Vi har direkt kontakt med 200 radioproducenter som får ett meil av oss när det finns nyheter för dem att ladda ner musiken.
När en radiostation laddar ner en låt kostar det 1 Euro per nerladdning som Blue Topaz betalar från ett eget kreditkonto på Promosys.
Betalningen fördelas sedan av STIM med att upphovsmakarna får 67,3 % och bolaget får 33,7 % i ersättning när radion har spelat musiken. Men då måste musiken vara förlagd på Blue Topaz Publishing och vi skriver kontrakt på vilka låtar som är förlagda på vårt förlag och avtalet gäller enbart dessa låtar som ingår i produktionen.
Ni måste vara anslutna till STIM för att få betalt. Det betalas av radion mellan 80-100 kr i minuten beroende på vilken station som spelar musiken. En rapport från STIM kommer två gånger om året, under juni och under december månad.
Vi ser till att musiken förläggs på alla tänkbara Internet ställen för nerladdning och köp som är hundratals i hela Norden, USA, Europa och Asien som vi har avtal med. På den inkomsten på försäljningen delar vi 50/50 på vinsten. Vi erbjuder att bl.a Ginza som vi har avtal med och andra fysiska försäljningsställen att köpa plattan. Oftast köper GINZA minst 25 st för 90 kr st. som vi delar 50/50. På vinsten från på all fysisk försäljning delar vi 50/50 efter det att kostnaden för upptryckning av plattorna är betalda. Vill Bandet att plattan skall säljas på kommission i skivbutiker lokalt, eller andra ställen delas vinsten på den försäljningen med 50/50 efter att butiken har dragit av sina procent efter det att kostnaden av upptryckning av plattorna är betalda.
På Internet försäljningsställen får vi rapport kvartalsvis, eller halvårsvis vad som har laddats ner och vilken musik, så det är lätt att hålla reda på.
Bandet kan också köpa av oss kontant de antal CD man vill för halva priset och sälja dem för det dubbla. Den vinsten vid försäljningen behåller bandet själva.
Ett konkret exempel är att framställandet av plattan kostar t. ex 25 kr st. Ni säljer den för 125 kr st. Det blir alltså 100 kr i vinst som delas 50/50. Ni köper således plattan av oss 75 kr st. Då vi har ett avtal med ett tryckeri förbeställer vi det antal CD vi vill köpa av tryckeriet, men vi behöver inte få alla levererade på en gång och behöver inte heller betala alla på en gång. Vi beställer det antal vi behöver och lite i taget och får ändå samma pris för plattorna. Vi behöver därför inte ligga med ett lager i garaget som inte går att sälja.
Blue Topaz NCB anmäler musiken hos STIM och står för den kostnaden som är 5.15 kr per CD och samtidigt anmäler vi att musiken är förlagd på Blue Topaz Publishing genom verkanmälan på STIM.
ISRC koder registrerar vi som måste finnas för varje låt. Vi bekostar en streckkod från IFPI som heter EAN som måste tryckas på omslaget på baksidan. Som annars kostar 450 kr. Blue Topaz anmäler musiken till IFPI. Till SAMI skall producenten som står för inspelningen göra en anmälan.
Vi skickar info och pressrelease om er CD till massmedia för recensioner i Sverige och England och fysiskt till våra kontakter på radion. Vi laddar upp en singel från plattan på SR portal P4 där musikredaktörerna sammanträder varje torsdag och bestämmer vilken som blir veckans singel. Om låten blir uttagen spelas den cirka 10 gånger per dag i en vecka på 25 st. P4 stationer! Vi skickar också plattan fysiskt till chefer på P3 och Mix Megapol och flera andra ställen och till 11 st. Musikredaktörer på P4. Ni får sedan en lista av oss vart plattan har skickats. BTR bekostar själva utgifterna för porto och tar ingen ersättning för alla timmar det tar att släppa er platta. Vi skickar ut en pressrelease genom Newsdesk som når minst 200 st. redaktörer på alla tidningar i Sverige.
Vår logga skall finnas på plattan och att vår Banner finnas på er hemsida och på er Myspace. På vår hemsida är Klick Track direkt kopplat för digital nerladdning. Vi skickar också plattan fysiskt till Grammotex så plattan finns att köpa av alla butiker som är anslutna (vilket alla är) för att beställa plattan fysiskt över hela Sverige och den finns också tillgänglig att köpa fysiskt på CDON. Den finns att ladda ner på digitalt på CDON, IODA i USA inkluderat I-Tunes och i hela världen. Genom Inprodicon för Skandinavien och hela Österuropa.

Ert band blir automatiskt anslutna till BTR Bookings då vi arbetar tre stycken på BTR för att boka ert band på GIGS. Någon av oss tre blir er direktkontakt på BTR. Vi behöver alla era personliga kontakter som läggs in i en databas som all band på BTR får nytta av.
Vi har själva ett register på 700 klubbar och festivaler i Sverige, Norge och Tyskland. Vidare har vi kontakter i England, USA, Brasilien och Jamaica som vi kommer att bearbeta för våra band.
Vi har också en faktureringsfirma som sköter alla utbetalningar av ert arvode. Betalar in skatter och sociala avgifter. Sätter in ert arvode netto på bank eller postgiro. Faktureringsfirman skickar er sedan inkomstuppgift för självdeklarationen.

När er platta släpps behöver vi följande:

Alla låtarna på wave
Alla låtarna på mp3, 320
Pressrelease på svenska och engelska både med ett foto och utan foto på bandet samt vår logga.
Jpg bild från plattan och på bandet

Låter detta intressant så hör av er.

Vänlig hälsning
Ingemar Ohlsson, Manager
Blue Topaz Recordings
www. btr-music. com
E-post: info@btr-music.com eller 790ohlsson@telia.com
Tel: 0701-480199
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

På ena stället heter det Blue Topaz, på det andra Blues Topas. Annars verkar det väl okey. Kan ju iofs va värt att kolla med alla påstådda samarbetspartners för att bilda sig en uppfattning om bolagets seriositet.

Annars får man väl passa på att gratulera :D
/Linus
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Vi har fått samma mail och fått kontraktsförslag som är lite luddiga...

Dock verkar det seriöst och det kan vara ett smidigt sätt att få ut en skiva och slippa allt administrativt. :roll:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Vi har också samma erbjudande.. och det verkar lite sisådär.. men vi ska kolla på det i bandet :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Säg till om ni hör något om just blue topaz, jag ska kolla lite mer på det sen.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+

Inlägg av Myxomatosis »

Vad ska man säga? Det blev ju inte trovärdigare av alla stavfel och att de inte kunde räkna med procent i alla fall... :)
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Myxomatosis skrev:Vad ska man säga? Det blev ju inte trovärdigare av alla stavfel och att de inte kunde räkna med procent i alla fall... :)

Ne, det var en av de saker jag tänkte på först.
Man blir ju jävligt nojjig.

Karma Tree är bandet.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Myxomatosis skrev:Vad ska man säga? Det blev ju inte trovärdigare av alla stavfel och att de inte kunde räkna med procent i alla fall... :)
+1

Stay Away.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Iofs så ser ju hemsidan ganska seriös ut. Mitt tips att att ni kollar med banden/artisterna dom har kontrakterat innan ni dissar dom. Kan ju va värt att kolla med t.ex. Ginza också, som dom säger sig samarbeta med. Eventuellt är det skit, men det kan ju va så att ni har tur också. Men eftersom flera andra här också har fått samma erbjudande så börjar det verkar skumt. Skivbolag brukar ju inte kasta sig efter alla band dom ser precis :wink:
/Linus
DunderFunk
Medlem

Inlägg av DunderFunk »

Framförallt skulle jag försöka kontakta dem utanför nätet, så man vet att det inte bara är en babel-fishande indier som vill ha era pengar.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Verkar seriöst och visst finns de. Ingemar har ringt ett antal ggr och frågat om vi är intresserade, men vi avvaktar.

"Erbjudandet" ser inte jag som ett traditionellt skivkontrakt utan mer som ett sätt att pressa hyfsat billiga skivor och få dem reggade etc.

Vet inte hur vi kommer att göra....jag håller mig neutral i frågan om det blir nåt eller ej.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Ser man på. Har precis kollat bandmailen, och vi har också fått ett mail från Blue Topaz. Spännande :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Jag anar att de satsar stort.. :wink:
Får se hur det här slutar bara - det verkar som sagt lite mysko det hela.. men vem vet, det kan bli bra..

Vad spelar alla erbjudna för musikstilar?
Vi spelar ju proggig metal.. och det hade de ett också..(Ett band av samma genre that is..)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Vi spelar indierock.
/Linus
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

indie, rock pop.

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Ok.. för då jag ringde honom(Ingemar) sa han typ att "Vi skickar inte ut erbjudanden till höger och vänster etc. etc." Men Herre Gud.. Erbjudandet i sig står ju skrivet på deras MySpace..?

Jag är lite fundersam.. känns som om de vill typ knyta så många band som möjligt till sig för sin första skiva(som man själv får bekosta rubbet på - allt de gör är typ att skicka ut den..) så att bandet sedan, om det går vidare, alltid förlorar pengar till deras förlag.. men jag vet inte, jag kan ha fel också.

Det är ju kul att de satsar på unga band om inte annat..! :)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

archisland skrev:Ok.. för då jag ringde honom(Ingemar) sa han typ att "Vi skickar inte ut erbjudanden till höger och vänster etc. etc." Men Herre Gud.. Erbjudandet i sig står ju skrivet på deras MySpace..?

Jag är lite fundersam.. känns som om de vill typ knyta så många band som möjligt till sig för sin första skiva(som man själv får bekosta rubbet på - allt de gör är typ att skicka ut den..) så att bandet sedan, om det går vidare, alltid förlorar pengar till deras förlag.. men jag vet inte, jag kan ha fel också.

Det är ju kul att de satsar på unga band om inte annat..! :)
Att bandet själva bekostar produktionen av skivan och sen licensierar den till ett bolag är inget ovanligt numera. Det är mera allt prat om fördelning av vinst hit och dit som får mig att fundera.
/Linus
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Jag undrar om det är värt att låta dom sköta upptryckningen av cd och sånt.
Det jag är intresserad av är ett bokingsföretag, men då kanske man ska leta efter något annat?

Karma Tree är bandet.
gäst

Inlägg av gäst »

Den 90-åriga granntanten som spelar näsflöjt i t-banan har också fått samma mail.
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Som johannes påpekar...det är som gas för jazzbasar...alla får det.

Hur som helst så mailade jag ett av banden som är "signade" hos BTR. Bandet heter The Lo-Fi.
De sa att det inte hade hänt något, det hade inte varit några problem. Men det enda gott som hade kommit till bandet hade inget att göra med BTR.

Lite synd, men det är väl så det är.

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Finns så jävla mycket sånt här trams på Myspace, så trött på det att jag aktiverat att Spam-verktyg som finns.
Musikbranschen är ju en av fiskigaste tyvärr, mycket snack men lite verkstad.
Fender
Ampeg
Nova Craft
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Får försöka ta det med bandet idag, lite svårt när alla blev jättetaggade.

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Vi har också fått det där mailet. Håller med om ovanstående, BTR finns på riktigt och är ingen bluff, men om de däremot verkligen kan hjälpa ett band nåt vidare är nog mer tveksamt... Att göra sin egen CD är ju ingen större svårighet idag.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Skriv svar