Jag ska försöka sumera ihop mitt basliv här, mest för att själv komma ihåg turerna tror jag men även om det är nån som orkar läsa.
Jörgen Lindmark
Född -71 och uppvuxen i Sävar (2 mil fr.Umeå)
Spelandet började med trummor och tuschmålade kontorslampor på pojkrummet när Dallas var som störst. Jag minns när disco-kompet i "temat" dragit i gång sprang jag upp, övereggad och iförd min lila plyschoverall. Här bankades det på tills mjölksyran kom, inte allt för populärt har det visat sig ett par år senare (Tack & f-låt mor,far,bror

Sen blev det lite gitarrplinkade tills min granne och bästa kompis Fredrik Thorendal, som var ett år äldre ville starta ett band. Han var vassare på gitarren så jag åkte in till Friis musik (rest in peace) och köpte min 1:a bas Duke. Vi startade ett hårdrocksband och lyssnade på Judas Priest, Accept etc. Tjuvlyssnade på Jens Kidmans garage punkband som bodde & repade på samma gata som oss och cycklade enhjuling, "typ".
Åren gick och det repades i en bilverkstad, Mogg (Hårdrocksband/Umeå) var kungar och vi startade Metallien.
Var med i Rock-SM och spelade på ungdomsgårdar och
min BC.Rich byttes till en
jkligt cool Ibanez Explorer -71 som gjorde sig bra till spandexbrallorna...
SVT Live sändningen från Dortmund med Judas, Maiden, Msg, Scorpions etc. gjorde intryck kan jag lova, ungefär som Runars möte med gud eller åt det hållet, fast med rökmaskin.
Metallicas platta, Ride the lightning kom. Jag köpte en Puch Dakota (d var tider d)
Och nästan svimmade över hur en gitarr kunde låta, hur
tungt man kunde spela mm.
Våra planer på att starta ett tyngre/hårdare/snabbare band blev efter ett tag Meshuggah. Jens som bott på samma kvarter tog sångmicken och Anthrax gick på vinylen i pojkrummet.
Ibanezen blev en Larrivé och jag köpte en Trace Elliot 18"+10" som lät sådär...
Vi spelade ute och repade i Metallicowpaschá (tror jag vi kallade replokalen), vilket var en sammanfattning av att vi repade Metal i en ladugård.
Här gjordes även hundratals låtar i mitt & Fredriks punk-improvisations band SHATÖVÄL. Och vi repade i stort sett varje dag (även jul, nyårsafton).
Gick musikestetiskt linje i Lycksele med rätt liten framgång...
Fyllde körkort och vi repade på Mariehem (Umeå). Slutade i "metal" branschen för jag ville testa lite andra stilar Var med i alla möjliga band inom Funk, 60-tal, Dansband, Vispop etc.
Coverbanderandet tog vid.
Run 4 Cover med Johny Lindqvist (Nocturnal Rites) på sång och 4-5 år med gig på en Fender Jazz -62 replica.
Lite andra konstellationer med band hann jag med innan en gammal vän, Jonas Lindberg, frågade om jag skulle hoppa in i coverbandet Brand New Bag. Samt starta ett band med eget mtrl.
Repade in 3 st 45 min med dom på 45 min innan 1:a gigg vill jag minnas, svettigt men kul var det.
Här träffade jag min vän & delägare Peter "Wiking" som var sångare.
Breather startades runt -97. Vi kämpade, repade, skrattade, grinade, turnerade, söp, "kaosande", jammade och var med i Rock SM (igen). Vi fick förlags & skivkontrakt, släppte platta (worldwide) och spelades på radio, Mtv. Ett av mina roligaste gig på Hultsfred avverkades, saknar fortfarande min custombyggda Allparts med Kent Armstrong humbucker som stals efter ett gig i Sthlm. En trotjänare med attityd (byggd för lägre stämning med tjockare strängar).
Vi lessnade på livet utan pengar och att turné "over there" aldrig blev av så
bandet lades i vila.
Spelade en del med Johannes Grejj som släppt 2 minialbum och jag fick spela på kontrabas men bäst av allt spela med Morgan Ågren, Mats Öberg vilket var otroligt kul.
Tog med min Hamer Cruising till Schweitz där vi under 2 veckor/år spelade after ski i några år och startade The Buddies som fortfarande finns.
Med det bandet har vi hunnit med att kompa Mikael Rickfors innan John Fogerty på Pite HB, kompat Peter Jezewsky (f.d Boppers) samt fått det att svänga rejält med div.gäster och vick på alla möjliga ställen.
Hamer´n har även hängt med under ett antal Pistvakt´s gig där man träffat på trevligt folk och fantastiska musiker.
Har även använt mig av en Yamaha BB 1000s och en Sandberg California dels i bandet The Drowners som jag vickat med redan runt -98 och numera
är med som ordinarie.
Med The Drowners har vi nu senast gjort en låt/cover på The Posies hyllningsplatta samt spelat in en ny låt till en ny hyllningsplatta till Roxy Music och firar 15 års jubileum med ett gig 20/12 i Skellefteå.
Så har jag även hoppat in i ett lokalt coverband som heter Citizen Kane där
det dricks kaffe på onsdagar i replokalen och giggas när det passar alla familjefädrar.
Så här är jag nu, skelleftebo med en 2*12" på inkommande med bussgods. Fantatisk familj, en låt i mix och konstigt nog samma sug på spelande/jam som när det startade -83