Justering av hals
- frantyc
- Medlem
Justering av hals
Jag har just inhandlat en Sandberg California femma, men jag är inte riktigt nöjd med stränghöjden. Har kollar runt lite och kollat upp justering på olika sidor.
När jag jämför med min Warwick som är justerad i musikaffär är reliefen på den mycket lägre.
Det jag undrar är väl egentligen hur rädd jag ska vara för att något ska gå snett, dvs halsbrott eller trasig dragstång. Om något sådant skulle hända skulle det verkligen lägga sordi på stämningen hemma hos mig.
Tack på förhand!
När jag jämför med min Warwick som är justerad i musikaffär är reliefen på den mycket lägre.
Det jag undrar är väl egentligen hur rädd jag ska vara för att något ska gå snett, dvs halsbrott eller trasig dragstång. Om något sådant skulle hända skulle det verkligen lägga sordi på stämningen hemma hos mig.
Tack på förhand!
- Sartic
- Medlem+
Så länge du inte vrider alltför mycket på justeringspinnen så lär ju inget hända, den är ju till för att man ska kunna böja på halsen lite. Ett kvarts varv varannan/var tredje dag pallar den med.
Vissa basar är ju så att man inte kan få en superlåg stränghöjd på dom utan att det blir rassel dock. Min Fender Jazz måste jag ha en ganska hög stränghöjd på om jag inte vill att det rasslar hur mycket jag än försöker förvandla min hals till en banan. Min andra bas har dock väldigt låg stränghöjd med rak hals och helt utan rassel.
Vissa basar är ju så att man inte kan få en superlåg stränghöjd på dom utan att det blir rassel dock. Min Fender Jazz måste jag ha en ganska hög stränghöjd på om jag inte vill att det rasslar hur mycket jag än försöker förvandla min hals till en banan. Min andra bas har dock väldigt låg stränghöjd med rak hals och helt utan rassel.
- frantyc
- Medlem
- Mr Spock
- Medlem++
Ähum...ett kvarts varv ger i normalfallet STOR effekt på reliefen - du behöver alltså inte oroa dig för att behöva skruva var tredje dag under de kommande åren...sålunda är varken bristande tålamod eller dragstångsbrott några reella problem...frantyc skrev:Så det är helt enkelt viktigast att man inte drar för mycket varje dag och att ha tålamod?Sartic skrev:S Ett kvarts varv varannan/var tredje dag pallar den med.
Det blir en bra övning för mig som saknar tålamod

Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
-
- Medlem++
Man ska väl också plocka av strängarna när man skruvar på dragstången? Så att halsen förflyttar sig som den ska.
Eller det kanske bara är något jag har fått för mig?
Eller det kanske bara är något jag har fått för mig?

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Mr Spock
- Medlem++
Boys, boys...vi har basbyggare av rang här på PrataBas...i väntan på att få lägga er första beställning hos Per, kan ni snappa upp alla goda råd här:
http://www.barbequevillage.com/justering.htm
http://www.barbequevillage.com/justering.htm
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Hinke
- Medlem+
Re: Justering av hals
Ska du spänna dragstången/medurs,fattar inte riktigt vad du menar med "lägre",så gör som råden ovan dvs kör ett kvarts varv i stöten och vänta på resultat dvs rakare hals med mindre relief.frantyc skrev:När jag jämför med min Warwick som är justerad i musikaffär är reliefen på den mycket lägre.
Det jag undrar är väl egentligen hur rädd jag ska vara för att något ska gå snett, dvs halsbrott eller trasig dragstång.
Ett gott råd är att inte ta i med våld eller för mycket kraft ifall det skulle gå trögt,dragstången kan vara i botten och då riskerar du att bryta av skruven/gängan=inget roligt alls...

- MALA
- Distributör
EGentligen ska man inte använda dragstången enbart för att ställa stränghöjd, det gör man för att undvika bandrassel. Stallhöjd sköter stränghöjden efter en korrekt justerad relief
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- ingo
- VIP medlem
ca 0.30-0.50 relief vi 8-9 band (om du trycker ned första och sista band lär vara optimalt).
Resten av sträng höjds justeringen sköter du som sagt med stall (och glöm för all del inte att justera/fila sadeln optimalt. d.v.s om du trycker ned str. på tredje band så skall du ha ett ytterst LITET spel/relief på första band) sadlarna.
Resten av sträng höjds justeringen sköter du som sagt med stall (och glöm för all del inte att justera/fila sadeln optimalt. d.v.s om du trycker ned str. på tredje band så skall du ha ett ytterst LITET spel/relief på första band) sadlarna.
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .
- B(Bingo)QV bas (avatar) .
- frantyc
- Medlem
- MALA
- Distributör
Det kan vi kalla bananfrantyc skrev:Jepp, men det är reliefen som är för hög. Har cirka 1,5 till 2 mm som det ser ut nu.MALA skrev:EGentligen ska man inte använda dragstången enbart för att ställa stränghöjd, det gör man för att undvika bandrassel. Stallhöjd sköter stränghöjden efter en korrekt justerad relief

Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- ingo
- VIP medlem
Det är faktiskt smått otroligt hur en liten skillnad (har hört att man TYDLIGT känner/hör skillnad på 0.10mm justering) i relief, sadelspårsfilning, stränghöjd och höjd på banden (tiondels mm i höjdskillnad ger bandrassel vid låg justering) gör STOR skillnad i spelkänsla.
Nördigt???
Nördigt???
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;