ZOOM H2 eller H4??

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

ZOOM H2 eller H4??

Inlägg av Geddan »

Efter att ha varit hemma hos Lowfreq och hört hans liveinspelningar gjorda på en ZOOM H4 hade jag i princip redan bestämt mig för vad jag skulle köpa mig själv i julklapp.

Men när jag bad om hjälp i 4Sound-butiken sågade snubben H4:an totalt.
Han ville mycket hellre sälja på mig en H2:a och den är ju ändå 1´000 spänn billigare.

Han menade på att skalet och utformingen är dålig och att batteriluckor etc passar dåligt.
Phantom-matningen till de externa mickarna är för svag för att det ska gå att använda öht om man inte har jättebra mickar.
H2:an har ju dessutom 4 inbyggda mickar, så nu blev jag bra sugen att tänka om.

Ngn som har erfarenhet?

H2:
Bild
H4:
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har en H4 som jag köpt via Thomann och jag är jättenöjd. Två problem.

1. Batteriluckan är vek så man ska ta det lugnt när man hanterar den!

2. Slukar batterier!

Jag tar det lugnt när jag byter batteri och inga problem än med batteriluckan. Av vad jag förstår är detta en billig reservdel att köpa till om den skulle gå sönder och den ska vara enkel att byta.

Jag har skaffat uppladdningsbara batterier och det gjorde att batterikontot sjönk DRASTISKT!

I övrigt är jag väldigt nöjd. Det har pratats en del om att H4:an genererar nå´t missljud runt 700 hz men det har jag aldrig märkt. Har tyvärr aldrig testat en H2:a. Här skrivs det om både H4:an och H2:an samt lite länkar till tester:

http://forum.studio.se/index.php?showtopic=41973

MVH//Jan
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

H4!
grejor
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Efter att ha lyssnat på säljaren och bedömt produkternas yttre, så verkar det så här:

H2:an ger bättre inspelningar, inte minst tack vare de 4 mickarna,
som dessutom tar upp hela rummet pga deras placering.
den är dessutom mer gedigen och mindre plastig.
Den har bättre tillbehör, såsom en avskalad mic att gänga i den i för att fästa på ett micstativ och den medföljande foten.

H4:an har fördelen att den kan spela in i 4 kanaler.
Det medföljer en budgetversion av Cubase och det går att jacka i XLR-kabel i den.

Problemet, som det verkar, är att billigare mickar som kräver mer ström
ger missljud när de inte får tillräcklig spänning.
Kan det vara så, Janne, att du använder så bra mickar att du inte märker missljuden pga det? :wink:

Den stora frågan är:
är det kanske ett bättre alternativ att köpa H2:an och skaffa ett billig
varaint av cubase?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Geddy_Lee skrev:Efter att ha lyssnat på säljaren och bedömt produkternas yttre, så verkar det så här:

H2:an ger bättre inspelningar, inte minst tack vare de 4 mickarna,
som dessutom tar upp hela rummet pga deras placering.
den är dessutom mer gedigen och mindre plastig.
Den har bättre tillbehör, såsom en avskalad mic att gänga i den i för att fästa på ett micstativ och den medföljande foten.

H4:an har fördelen att den kan spela in i 4 kanaler.
Det medföljer en budgetversion av Cubase och det går att jacka i XLR-kabel i den.

Problemet, som det verkar, är att billigare mickar som kräver mer ström
ger missljud när de inte får tillräcklig spänning.
Kan det vara så, Janne, att du använder så bra mickar att du inte märker missljuden pga det? :wink:

Den stora frågan är:
är det kanske ett bättre alternativ att köpa H2:an och skaffa ett billig
varaint av cubase?
Jag har nästan bara använt dom interna mickarna på H4:an. Använder den mest för att dokumentera rep så att jag kommer ihåg låtarna så att jag kan gå hem och lära mig dom ordentligt efter att ha kört över ljudfilerna till datorn. Jag är disträ. Sen har jag spelat in flygel och distansmickade trummor också några gånger och då har jag pluggat in två Neumann KM184 mickar och då funkade det guldfisk med fantommatningen. Det är ju småmembransmickar så jag tror inte att dom kräver så mycket pulver. Det är allt som jag använt den till.

Men jag har hört från folk att mickarna på H4:an slår H2:ans mickar med hästlängder. Och du kan över huvudet taget inte koppla in XLR kontakter på en H2:a så för min del går det ju bort redan där även om jag inte använder den så speciellt ofta. Sen om nu mikrofonen man vill använda inte klarar sig på den ström H4:an levererar och att den börjar kräkas kan man ju alltid koppla in extern fantommatning mellan mikrofonen och H4:an..... Men jag tror att det mest är större stormembranare som inte klarar sig med den ström H4:an levererar. Inga problem över huvudet taget med att koppla in två KM184:or.

//J
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Jag har en H4 och är nöjd med den. Har bara spelat in med de interna mickarna och inte testat att ansluta några andra, men det känns bra att ha möjligheten.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Jag har en H2 och är mycket nöjd (spelade in alla fältinspelningar, och en del instrument, på min senaste platta med den). Med alla fyra mikarna påslagna får man riktigt snygg, tredimensionell stereobild. Den funkar också utmärkt till att spela in rep och konserter med, om man har måttliga krav. Anledningen till att jag valde H2:an istället för storebrodern var dels priset, dels att den är mindre och smidigare (bra om man, som jag, tänkt använda den till just fältinspelningar), dels att det extra lull-lullet på H4:an - som att den kan användas som ljudkort - var sådant som jag nog inte skulle ha använt ändå. Alltså, vilken som är bäst för dig beror på vad du ska ha den till.

Jag tycker förresten att H2:an är plastig den också (minneskortluckan på min gick sönder efter att jag öppnat och stängt den bara några få gånger, men det gör inte så mycket), men inte så att det stör.

Slutligen, en länk till ett test av olika handhållna digitala inspelningsmanicker från BassPlayer: http://www.bassplayer.com/article/round ... t-08/89043

H2:an rankas, så som jag tolkar det, något lite högre än H4:an i det testet.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Polarn har en H4 som han är jättenöjd med, blir framför allt kanoninspelat live nästan oavsett var och hur den är placerad!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Är toknöjd med min H4 men har testat polarens H2 och kan bara säga att jag nog hade tagit den istället om jag vetat att det inte skilde så mycket. Ljudkvaliteten är överraskande bra på båda.
Jag använder nästan alltid strömmatningen då jag spelar in i replokalen.

H4:an är mer lättplacerad och inte lika känslig för placeringsplanering som H2:an.
Men H2:an är betydligt mindre att släpa runt på.

Mycket för pengarna när du köper H2:an, i alla fall när man använder den som jag gör...mest spelar in rep...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

peter_s skrev:dels att det extra lull-lullet på H4:an - som att den kan användas som ljudkort -
H2:an kan oxå användas som ljudkort.

Hatar att vela, men det här är fasen inte lätt.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Har du pengarna så köp den dyrare.
Kul med extra features och det verkar ju vara hugget som stucket när det gäller användandet, förutom om man känner sig i behov av de features H4:an har.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Har du pengarna så köp den dyrare.
Inte så lätt när den totalsågats av en tokärlig säljare. :?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Eller så köper du en beggad riktig och spelar in 8 kanaler samtidgt och mixar ner 16 kanaler till i stort sett CD-kvalitet!

Bild
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Eller så köper du en beggad riktig och spelar in 8 kanaler samtidgt och mixar ner 16 kanaler till i stort sett CD-kvalitet!

Bild
Problemet är att jag så gärna vill börja leka.
Men jag är totalt novis och fattar nada, så jag har ingen aning om var jag ska börja.

Det är inte det enda jag vill använda denna manicken till, men jag tänkte att det kunde vara en bra början.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Geddy_Lee skrev:H2:an kan oxå användas som ljudkort.
Jo förvisso, jag var lite otydlig innan. Jag tror åtminstone inte att du kan koppla in instrument i H2:an, vilket du kan i H4:an. Däremot funkar H2:an som USB-mik. Rätta mig nu gärna om jag har fel.

Men, som sagt, vilken du väljer beror på vad du tänkt använda den till. Vill du ha en bra portabel ljudinspelare som också är ett okej ljudkort, med förstärkarsimulering - köp H4:an.

Vill du framför allt ha en liten och smidig ljudinspelare att dokumentera rep, spelningar och omvärlden med - köp H2:an.

Av vad du sagt att döma tror jag att H4:an passar dig bättre. Eller har jag helt missförstått hur du tänkt använda manicken? Har du förresten läst testet jag länkade till? Det kan nog reda ut några frågetecken (och eventuellt tipsa om fler alternativ att vela mellan... ;) ).
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

peter_s skrev:
Geddy_Lee skrev:H2:an kan oxå användas som ljudkort.
Jo förvisso, jag var lite otydlig innan. Jag tror åtminstone inte att du kan koppla in instrument i H2:an, vilket du kan i H4:an. Däremot funkar H2:an som USB-mik. Rätta mig nu gärna om jag har fel.

Men, som sagt, vilken du väljer beror på vad du tänkt använda den till. Vill du ha en bra portabel ljudinspelare som också är ett okej ljudkort, med förstärkarsimulering - köp H4:an.

Vill du framför allt ha en liten och smidig ljudinspelare att dokumentera rep, spelningar och omvärlden med - köp H2:an.

Av vad du sagt att döma tror jag att H4:an passar dig bättre. Eller har jag helt missförstått hur du tänkt använda manicken? Har du förresten läst testet jag länkade till? Det kan nog reda ut några frågetecken (och eventuellt tipsa om fler alternativ att vela mellan... ;) ).
Det jag delvis fastnade för hos H4:an var ju att den är 4-kanalig och möjligheten till att koppla in externa mickar.

(Testet har jag tyvärr inte ro till att läsa. Trots 5:a i engelska och alla rätt på centralprovet i gymnasiet, så kan jag inte förmå mig att läsa engelska när det kommer till teknik och bruksanvisningar. :oops: )
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Problemet är att jag så gärna vill börja leka.
Men jag är totalt novis och fattar nada, så jag har ingen aning om var jag ska börja.

Det är inte det enda jag vill använda denna manicken till, men jag tänkte att det kunde vara en bra början.
Det tar ungefär en kväll att lära sig grunderna på VF160´n och ett par veckor att bli riktigt bra på den! Har spenderat MÅNGA timmar med min, passar mig mycket bättre än datorbaserad inspelning. Även om det blir det också. På portan gör jag en färdig låt på ett par timmar, med datorn tar det avsevärt längre tid. Sen är den ju kanon i repan, spelar ju in 8 kanaler samtidigt, 16 med en extra ADAT-omvandlare.
TDHP
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Jag har en H2 som jag knappt vill ta i med tång pga. den löjligt lilla displayen, knapparna är rätt små också om man säger så, och jag har inga späda pojkfingrar. Ljudet är däremot helt rätt, iaf. med bara bas och gitarr. Nu är väl jag ingen större diggare av digitalgrejer i största allmänhet, och det i kombination med att mina lysen inte lirar rent gör att den (tyvärr) mest samlar damm. :hmm:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

DoggyD skrev:Jag har en H2 som jag knappt vill ta i med tång pga. den löjligt lilla displayen, knapparna är rätt små också om man säger så, och jag har inga späda pojkfingrar. Ljudet är däremot helt rätt, iaf. med bara bas och gitarr. Nu är väl jag ingen större diggare av digitalgrejer i största allmänhet, och det i kombination med att mina lysen inte lirar rent gör att den (tyvärr) mest samlar damm. :hmm:
Sälj den till Geddan billigt då! :D
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:

Det tar ungefär en kväll att lära sig grunderna på VF160´n och ett par veckor att bli riktigt bra på den! Har spenderat MÅNGA timmar med min, passar mig mycket bättre än datorbaserad inspelning. Även om det blir det också. På portan gör jag en färdig låt på ett par timmar, med datorn tar det avsevärt längre tid. Sen är den ju kanon i repan, spelar ju in 8 kanaler samtidigt, 16 med en extra ADAT-omvandlare.
Problemet är att jag fattar absolut ingenting.
Jag vet inte vad som krävs eller ens vad ett interface är.
Jag är som han:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZutcPUd_AVQ[/youtube]
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Geddy_Lee skrev:Det jag delvis fastnade för hos H4:an var ju att den är 4-kanalig och möjligheten till att koppla in externa mickar.
Då är det H4:an du ska köpa. :)
Geddy_Lee skrev:
(Testet har jag tyvärr inte ro till att läsa. Trots 5:a i engelska och alla rätt på centralprovet i gymnasiet, så kan jag inte förmå mig att läsa engelska när det kommer till teknik och bruksanvisningar. :oops: )
Nu är texterna i det aktuella testet väldigt korta, så ge det ett försök. Annars kan du ju alltid automatöversätta med någon online-översättartjänt. Med hjälp av en sådan - Wordlingo - blir resultatet såhär oförståeligt:
Wordlingo skrev:Zoom H2
H2en är det minst dyrt av lottet, men allt som det är inte är det uppsättningar det ifrån varandra: Det är det enda med fyra inbyggde mikrofoner-två beklär och två fostra-som du kan använda i olika konfigurationer för stereo- spridningalternativ eller även omge inspelningar. Skärmen är liten, men den mjuka fronten-panel knäppas läggas ut i ett det gör långt att få runt om de ganska lätta menyerna. Det finns en ton av särdrag, och inställningar som ska brytas i menyerna, en variation av, sparar däribland formaterar, en metronome, stämmaren, A-B som kretsar, och mer. Där prerecording, att tillfångataganden två understöder fortlöpande före kopplande in rekord, och automatisk-inspelning, som startar att spåra när avkänningarna mic en signalera på en specificerad decibelsingång. En three-position AFFÄRSVINST MIC kopplar får dig i inspelning-jämnar basebollarena, men finjusteringen som den jämna mata in kräver genom att använda överhoppet/sökandet knäppas. H2en ser a bet likt en elektrisk rakapparat, och dess inspelningresultat är rättvisa som rengöring. Det kommer med ett tripodstativ, och du ska önskar att använda det, som enhetens plast- casing väljer räcker upp stojar klart. Bonus: Har en stämmare och en metronome; fungerar som en USB-mikrofon.
Prosraddasärdrag; fyra som micsen för omger inspelningar, en store, prissätter.
Lurar inga.

Zoom H4
Om ZOOMEN H2 har en ton av särdrag, har H4en två tons: Det är enspåra registreringsapparat, har det två combo-silar matar in för riktar mic eller instrumenterar matar in, har det en stämmare och en metronome, och det har att verkställa, och ampere modellerar för vocals, bas och gitarr. Tyvärr är det allt a bet mycket för att navigera givet den mycket små skärmen, och rektor två kontrollerar-en styrspaken som den lika MENYN knäppas, och glida-och-skjut sida-monterat joggar rulla-som är ganska konstig att använda i kombination. För matar in, H4en kan inte vara takten: Du kan plugga i standarda XLR-mikrofonkablar, eller 1/4 " instrumenterar kablar direkt in i de combo stålarna och använder dem för att anteckna till två spårar i 4 spårar samtidigt funktionsläge. I grundar kontrollerar counterintuitive, och lära buktar att skrämmasom verkas aldrig för att stoppa den combo oriktig styrspaken/jogwheel för danande, flyttning-och lära buktar är det sist tinget som jag önskar att handla med, när jag är pröva till flyktig inspiration för tillfångatagandet potentiellt. Det sade, mig behogs med det solida kvalitets- av de resulterande inspelningarna. H4en behandlar stereo- inspelning för stamgästen med aplomb. De samma fyrana knäppas dig bruk att beväpna en spåra i 4 spårar funktionsläge gör för lätt sparar formaterar val i stereo- funktionsläge, från 128kbps mp3s till WAV sparar att spänna från 44.1kHz till 96kHz. Repetitionen spårar var fast, om a bet bottomy, och dataregisteröverföringen var sömlöst enkel. Bonus: Stämmaren metronome, verkställer, fungerar, som en ljudsignal för USB 2x2 har kontakt.
Matar in kvalitets- inspelningar för Pros, raddor alternativ, behändiga 4 spårar.
Lurar konstigt kontrollerar; att lära för kor buktar.
:lol:
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

Jag har och rekommenderar H4. Jag har dock svårt att få den att fungera bra som ljudkort med cubase och windows vista, men vem är förvånad? :roll:
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:

Problemet är att jag fattar absolut ingenting.
Jag vet inte vad som krävs eller ens vad ett interface är.
Är du sugen på en större porta och har vägarna förbi Norrtälje så kan jag ta en kväll och visa lite!
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev: Är du sugen på en större porta och har vägarna förbi Norrtälje så kan jag ta en kväll och visa lite!
Vi har fixat i bandet så att vi kan jacka i en laptop och spela in ett gig
rakt in 16 kanaler. Men jag fattar ingenting och har inget med det at göra.
Det är gitaristens grejor.
Tidigare hade han en HD-porta och det såg betydligt mer intressant ut.
Så det kommer jag säkerligen att bli och jag tackar för erbjudandet!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har en H2 som jag köpte begagnad för 1000:- . tycker att den funkar bra 4-kanals inspelning i replokalen är det jag använder mest men även 24 bit tvåkanal för live bruk. som ljudkort till PC:n har jag inte provat den. Annars är jag nöjd. Det tar dock en evig tid att "mixa" 4-kanal till tvåkanal.
Se till att ha stort minnes kort till den, jag har 4Gb och behöver då inte vara orolig för att det inte räcker.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar