Rick-o-sound

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Rick-o-sound

Inlägg av anli »

Sitter här på söndagseftermiddagen och lattjar med Rickenbackern... den är ju utrustad med en stereoutgång så jag tänkte att en tråd om detta kunde vara på sin plats. Dvs att låta hals och stall mick gå i olika effekter eller tom olika riggar
Finns ju alla möjlig kombinationer :)
Provade just med EBS valve drive på halsmicken (svag överstyrning, rörjud bara) och en sketen boss overdrive på stallmicken. Sen rätt in Ampegcombon. Med lite mixtande fram och tillbaka, så blev det rätt fräckt sound tillslut.
Har även testat att köra stallmicken till enklare vox gitarrkombo med coolt resultat.
Så, ni få som har ric (eller testat ric-o-sound) fyll på med exempel.
Har ingen andra pedaler själv så det skulle var kul att höra andra experiment.

PS Kan tilläggas att efter allt mixtrande med hemlödda stereokonverter sladdar och pedaler... va skönt det är med bara sladden direkt in i stärkaren trots allt :D ) Men lite ljudpyssel måste man ha i bland :wink:
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Har inte testat än, men vore ju roligt att exprimentera lite. Skriv gärna igen om du testat nått nytt! :lol:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag har aldrig testat med en Rick, men jag hade separata utgångar på en PJ-bas för några år sedan. Halsmiken gick genom en Boss EQ med skuren diskant till en GK/Mesa 1x15"-rigg och stallmiken genom en SansAmp GT2, Bosschorus och en EBS-compressor till en GK MB 112.

Man tappade aldrig bottentrycket och effektmängden styrdes med combons volymkontroll. Det var kul så länge man slapp plocka ihop alltihop efteråt...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

BarbequeVillage skrev:Jag har aldrig testat med en Rick, men jag hade separata utgångar på en PJ-bas för några år sedan. Halsmiken gick genom en Boss EQ med skuren diskant till en GK/Mesa 1x15"-rigg och stallmiken genom en SansAmp GT2, Bosschorus och en EBS-compressor till en GK MB 112.

Man tappade aldrig bottentrycket och effektmängden styrdes med combons volymkontroll. Det var kul så länge man slapp plocka ihop alltihop efteråt...
Äh, har man gjort det några gånger får man rutin på det :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Har inte provat ännu pga att jag inte har gjort någon stereosplit-kabel ännu, men jag kanske skall bumpa upp detta på att-göra-listan.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

41HZ skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har aldrig testat med en Rick, men jag hade separata utgångar på en PJ-bas för några år sedan. Halsmiken gick genom en Boss EQ med skuren diskant till en GK/Mesa 1x15"-rigg och stallmiken genom en SansAmp GT2, Bosschorus och en EBS-compressor till en GK MB 112.

Äh, har man gjort det några gånger får man rutin på det :wink:
Jo, men med stigande ålder och krympande ego så inser man att det finns nå't tilltalande med uttrycken "plug'n play" och "less is more" :lol:

En P-bas, en sladd och en rörstärk. Se'n är man hemma i nio fall av tio!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Nåja tråkmånsar :D
Med en Little BigMuff+wahwah på stallmicken och EBS valve drive på halsmicken blev det hur kul som helst. Många kombinationsmöjligheter blev det och coolt sound!
Rick rular!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ok så här har jag tänkt mig det hela:
Bild
På det här sättet hoppas jag få Rick-O-Sound med ett knapptryck!
Coolt va!
Helst skulle mickarna naturligtvis gå till var sin rigg... 2x15 i den ena och 8x10 i den andra :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Anli: Nu börjar du fan få ett redigt pedalbord, och bara dist dessutom :shock: Lär låta roligt det där, men jag hade nöjt mig med en eller två distpedaler... Utöver min bassdriver då :P

Iofs, hade vart liiite kaxigt att ha två olika riggar (en med en 8x10 och en med 2x15 som du skrev) och sätta en DI-box i början av båda signalerna... Då har du en ren och en distad signal från båda mickarna :shock:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Har ju testa utan loopswitchen, flanger och ibanezdisten och är kanonnöjd. Ricken får verkligen blomma ut.
Om jag lyckas montera och dra kablar vettigt i pedalbordet samt att jag får till en vettig stereosladd från gitarren så kan det funka i längden.
Just nu är det ett ormbo...
Apropå drömriggen 2x15+8x10, inte så dum ide med DI-box (tror jag vet vad det är)... men stallmicken får lite extra gain i sin rörstärkare!
Sånt kan man få våta drömmar om!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

en DI-box ska väl förvandla den obalanserade utgångssignalen från basen till en balanserad signal, som man kan koppla direkt till mixerbordet? Isf behöver du ju inga förstärkare eller så, och kan koppla bas -> DI -> mixerbord för att uppleva "enklast" ljud möjligt.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Nu börjar det gå riktigt dåligt för mig!
Den ena effektkanalen dödar plötsligt den andra när de kopplas ihop!
Det är väl nån impedansgrunka.
Hur tusan löser jag det!!
Köpte i panik en Behringer signalswitchpedal med nivåjusering, men det funkade förstås inte alls... vill ju köra två input till ett output samtidigt liksom :D
Boss dyrare LS-2 cerkar kunna köra ett a+b läge.
Finns det inget enklare sätt att att smacka ihop två obalanserade monosignaler till en?
En enkel DI-box?
eller en Minimixer?
http://www.behringer.com/02_products/pr ... 0&lang=ENG
eller ÄNNU EN KOMBO :D

GRRR... pedalhärvan tappar lite av sin charm just nu, jag som dessutom var så nära nirvana.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Nu börjar det gå riktigt dåligt för mig!
Den ena effektkanalen dödar plötsligt den andra när de kopplas ihop!
Det är väl nån impedansgrunka.
Hur tusan löser jag det!!
Prova med att sätta ett motstånd i varje kabel som du ska koppla ihop. Jag vet inte vad det kan tänkas vara för ingångsimpedans i såna där pedaler men 10Kohm borde funka.
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

Hallåjs!
Har bara ett tips om behringer minimixer, KÖP DEN INTE! Har själv samma önskemål som du, och minimixern verkar kunna lösa dem, men men... den brusar som f-n, den stjäl mer signal än Svartenbrandt. Så passa dig för den Anli! Även om den är billig är den inte värd det!

Har tyvärr inte hittat nåt bra alternativ, Bossen kanske funkar men du kan ju tyvärr inte ställa nivåer på kanalerna, om det nu är det man vill då....

Hoppas du hittar nån bra lösning så vi kan få några ljudklipp!
//a.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

Jag brukade tidigare ofta spela genom två stärk,ofta 8 strängat (även med vanlig utgång)brukar då köra en ren stärk med totalt urholkat ljud.BAS och ev.glitter diskantDen andra brukar jag ha en gammal Marshall super bass eller fender dual showman (fränt med reverben) som tar allt mellanregister och rejält med diskant ,krämar på så det distar rejält och kör ut det i ett leslie,gitarr varianten med en 12:a eller ett stort i trä beroende på hur mycket ryggen tål…..och hur mycket plats man har . Min Alembic har åxå sån stereo utgång som rickenbackern (en för varje mick)
Med den blir det ju ännu snurrigare…när man kan lägga effekter på stallmicken eller synt bas på halsmicken…då börjar det bli riktigt drygt men fränt…kompgitarrister bör hålla sej på avstånd..ljudbilen är upptagen…he he Det har blivit mer sällsynt att jag kopplar på det viset numer p.g.a. allt har sin tid,vilket sammanhang och man får nya ideér hur det ska låta.lite slö kanske man har blivit åxå….
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+

Inlägg av jbass »

Anli: Har du kollat in Amy i Clatter? (http://www.clatter.com) Hon spelar mestadels Rick och har ett väldigt speciellt sound - ska ju täcka upp en hel del eftersom bandet endast består av trummor och bas. På DVD'n "Blinded in Boonville" pratar hon ganska mycket om sin set-up, vill jag minnas. Ska se om jag kan hitta den......

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Gäst

Inlägg av Gäst »

jbass skrev:Anli: Har du kollat in Amy i Clatter? (http://www.clatter.com) Hon spelar mestadels Rick och har ett väldigt speciellt sound - ska ju täcka upp en hel del eftersom bandet endast består av trummor och bas. På DVD'n "Blinded in Boonville" pratar hon ganska mycket om sin set-up, vill jag minnas. Ska se om jag kan hitta den......
Here you go: http://www.youtube.com/watch?v=ldobZy4KKvc

Finns en länk jag postade om hennes 12-strängsspel i tråden Bas YouTube också.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

jbass skrev:Anli: Har du kollat in Amy i Clatter? (http://www.clatter.com) Hon spelar mestadels Rick och har ett väldigt speciellt sound - ska ju täcka upp en hel del eftersom bandet endast består av trummor och bas. På DVD'n "Blinded in Boonville" pratar hon ganska mycket om sin set-up, vill jag minnas. Ska se om jag kan hitta den......
Men va tusan... det där var ju riktigt ballt! Måste checka upp den bönan.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+

Inlägg av jbass »

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev: Men va tusan... det där var ju riktigt ballt! Måste checka upp den bönan.
Jaaa!!! Anli tyckte slappad Ric var ballt! :joy:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:
anli skrev: Men va tusan... det där var ju riktigt ballt! Måste checka upp den bönan.
Jaaa!!! Anli tyckte slappad Ric var ballt! :joy:
Hon snuskade knappt nåt med tummen så...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Hur tusan får man till det där som Amy gör... fattar det inte. Vad kallas den tekniken.. för tumslap är det väl inte?
Ta inte denna fråga som om jag plötsligt blivit slapfrälst! Men min dotter blev lite fascinerad nyss... och mina egna kunskaper har brister där.
Är på gott humör i dag och känner mig allmänt välvillig.
Har bestämt mig att om basläraren börjar ta upp slapping så kommer jag INTE att protestera. Vilken vidsynt Far jag är!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nog är det slapping allt, men inte thumbslap utan handslap. Man kan se Bootsy göra det med ojämna mellanrum.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

oki, jag tar och kontaktar Amy!
Slap-tumme+tjej+dist+ric=ok i anlis bok.
Skriv svar