ZOOM H2 eller H4??
- joachime
- Medlem++
Har också e H2:a. Lätt som en plätt att göra helt okej inspelningar med.
Plastig och slukar batterier. Har försökt med uppladdningsbara men det funkar inte. De tar slut på en gång.
Plastig och slukar batterier. Har försökt med uppladdningsbara men det funkar inte. De tar slut på en gång.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
- Geddan
- VIP medlem
Jag misstänker att det handlar mycket om vilken spänning batterierna har,joachime skrev:Har också e H2:a. Lätt som en plätt att göra helt okej inspelningar med.
precis som för kameror.
Det är en jäkla skilnad på 2300mah jämfört med 1500mah.
Den kanske är så att så for batterier med låg spänning tappar lite så lägger den av?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Micael
- Medlem+
Man kan bara spela in två kanaler samtidigt.Evilbiker skrev:En fråga till er som har en H4, kan man spela in med både dom inbyggda mickarna + Mick/line ingångarna smatidigt...4 kanaler?
http://www.zoom.co.jp/english/support/faq/h4.phpThe maximum number of simultaneous recording tracks is 2.
- Geddan
- VIP medlem
Synd!toothpastemicael skrev:Man kan bara spela in två kanaler samtidigt.Evilbiker skrev:En fråga till er som har en H4, kan man spela in med både dom inbyggda mickarna + Mick/line ingångarna smatidigt...4 kanaler?
http://www.zoom.co.jp/english/support/faq/h4.phpThe maximum number of simultaneous recording tracks is 2.
Men kan man spela in med intern och extern mic samtidigt?
Typ lajna in Sansampen och micka upp högtalaren i samma tagning.
Det kanske iaf går om man mickar högtalaren med extern mic oxå?
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- VIP medlem
En sak som jag definitivt kommer att göra framöver med min H4:a är att köra ner en mono mix av en låt på en kanal och sen kliva iväg med H4:an och några mikrofoner och lägga gitarr, orgel eller annat hemma hos folk, i replokaler, kyrkor eller på andra ställen. Använda den som en smidig liten flerkanalsbandare eller som låtskrivarverktyg där man faktiskt kan lägga sång, gitarr och annat som skiss av låten. Jag har inte helt lärt mig än hur dom "virtuella" kanalerna funkar och den enda lilla nackdelen med H4:an är att den inte spelar in i 24 bitar när man kör den i 4-track mode.toothpastemicael skrev:Man kan bara spela in två kanaler samtidigt.Evilbiker skrev:En fråga till er som har en H4, kan man spela in med både dom inbyggda mickarna + Mick/line ingångarna smatidigt...4 kanaler?
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
Här finns det lite info:Geddy_Lee skrev:Synd!
Men kan man spela in med intern och extern mic samtidigt?
Typ lajna in Sansampen och micka upp högtalaren i samma tagning.
Det kanske iaf går om man mickar högtalaren med extern mic oxå?
http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/
Och här är bruksanvisningen:
http://www.samsontech.com/products/rela ... manual.pdf
MVH//Jan
- FreCKo
- Medlem++
- durito
- VIP medlem
- TDHP
- Forumvärd
Hrm, köpte inte jag en Zoom baspedal av dig?Steve skrev:En vän till mig har en H2:a. Har alltid varit skeptisk till zoomprylar och skulle aldrig få för mig att skita ner min bassignal med en zoompedal men H2 imponerade stort! Ska beställa en sån nu i veckan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- joachime
- Medlem++
Jag har testat med olika 2000 och 2300 mAh. De räcker max en timme. Alkaliska räcker åtminstone fyra-fem timmar.Geddy_Lee skrev:Jag misstänker att det handlar mycket om vilken spänning batterierna har,joachime skrev:Har också e H2:a. Lätt som en plätt att göra helt okej inspelningar med.
precis som för kameror.
Det är en jäkla skilnad på 2300mah jämfört med 1500mah.
Den kanske är så att så for batterier med låg spänning tappar lite så lägger den av?!
Jobbar på Reason Studios
- broder blues
- Medlem++
Underbart.. Va inte igår man såg not the nine a clock news.Geddy_Lee skrev:Problemet är att jag fattar absolut ingenting.TDHP skrev:Det tar ungefär en kväll att lära sig grunderna på VF160´n och ett par veckor att bli riktigt bra på den! Har spenderat MÅNGA timmar med min, passar mig mycket bättre än datorbaserad inspelning. Även om det blir det också. På portan gör jag en färdig låt på ett par timmar, med datorn tar det avsevärt längre tid. Sen är den ju kanon i repan, spelar ju in 8 kanaler samtidigt, 16 med en extra ADAT-omvandlare.Geddy_Lee skrev:Problemet är att jag så gärna vill börja leka.
Men jag är totalt novis och fattar nada, så jag har ingen aning om var jag ska börja.
Det är inte det enda jag vill använda denna manicken till, men jag tänkte att det kunde vara en bra början.
Jag vet inte vad som krävs eller ens vad ett interface är.
Jag är som han:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZutcPUd_AVQ[/youtube]
Fast slutklämmen va inte med. När snubbens fru kommer in.
Hon hade inte haft nåt flyt heller i shoppingen.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- Geddan
- VIP medlem
Då ska jag tydligen, med hjälp av Peter Å, vara ägare av en Zoom H4.
Köpte den beggad i Götet för 1´400:-
Enda abret är att han inte hittade Cubase-skivan som skulle ingå.
Det gjorde ju iofs prutmånen lite större.
Ngn som har en version jag kan få ladda in i min burk?
Cubase LE hette väl den som ingick. Finns väl en mer avancerad light-version oxå?!
Tack för hjälpen, Peter!
Och tack till alla för tips och råd i denna tråd!
Lät nästan som ett julklappsrim, btw
Cubase LE hette väl den som ingick. Finns väl en mer avancerad light-version oxå?!
Tack för hjälpen, Peter!
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- 200071
- Hedersmedlem
Allt för dig Geddy!Geddy_Lee skrev:Då ska jag tydligen, med hjälp av Peter Å, vara ägare av en Zoom H4.
Tack för hjälpen, Peter!