Jag + skruvmejsel = fel
- blackparkas
- Medlem++++
Bits är ju en historia för sig också...
Vet inte hur många satser som jag/vi slitit ut...
Och då är det inte bara billiga skit-bits utan även dyrare.
Varför tillverkas det inte bits som är bra?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- TDHP
- Forumvärd
Hur många bits har du dragit sönder med handkraft och hur många har pajat med skruvdragare när det slinter? Oftast beror det väl mest på att med skruvdragaren känner man varken när det är nog eller när det inte greppar riktigt. Samma med spärrskaft, det finns inget bättre sätt att dra gängpaj än med ett överdimensionerat spärrskaft eller för den delen en mutterdragare!blackparkas skrev:Bits är ju en historia för sig också...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
TDHP skrev:
Hur många bits har du dragit sönder med handkraft och hur många har pajat med skruvdragare när det slinter? Oftast beror det väl mest på att med skruvdragaren känner man varken när det är nog eller när det inte greppar riktigt. Samma med spärrskaft, det finns inget bättre sätt att dra gängpaj än med ett överdimensionerat spärrskaft eller för den delen en mutterdragare!
Alltid skruvdragare...

Dewalt is my main weapon.....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- basmartin
- Medlem+++
Pozidrive hette det ja. Philips visste jag ju, men jag ringde farsan förut och frågade vilket som var vad, eftersom jag skulle till Clas Ohlson och köpa lite smått och gott.Klopper skrev:Korrekt!basmartin skrev:Om jag har förstått det rätt, så är det så att förutom att skruvar och dess skallar finns i olika storlekar, så finns det även två olika utformningar på krysspåren i skruvarna. Använder man fel stjärnmejsel så gör man sönder spåren ganska lätt.
Philips (PH) och Pozidrive (PZ).
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VIP medlem
Det är lite lustigt att se vad det är för verktyg som rekommenderas. Vi lägger gladligen tusenlappar diverse tillbehör till våra basar, men när det kommer till verktyg att skruva och justera och fixa med våra basar så tycks vad skit som helst duga.

Ett råd. Köp skruvmejslar av bra kvalitet. En skruvmejsel för 19 kr är inte av bra kvalitet. Lägg åtminstone minst en femtiolapp per styck för skruvmejslarna och köp märken med god renommé. Wera, Bahco, Bondhus, Snap-on eller dylikt. De storlekar som är bra att ha är Philips 0,1,2 och kanske till och med 3 om man har grova skruv till halsen. Det är inte så ofta man stöter på Pozidrive på musikinstrument, men det är aldrig fel att ha i andra sammanhang. 1 och 2 klarar man sig långt på. Raka mejslar är det ett par tre styckena så klarar man det mesta. och så kan man fortsätta med tänger, insexnycklar och annat användbart. Kort sagt. Man får det man betalar för.
Bits är det samma sak med. Ska man ha bra bits så får man ge 25-30kr och uppåt per bits, inte hela satser för 69.90...... det är oftast skit som inte håller. Sedan betalar man för en hel hög bits som du troligen aldrig kommer använda. Lägg pengarna på de bitsen du använder om man nu vill dra med maskin. För med maskin vill man dra av ren lathet.
Har man bra verktyg och rätt verktyg så går arbetet oftast lättare och mer smärtfritt. Sönderdragna skruv beror oftast på dåligt eller felaktigt verktyg och i andra hand på grund av kvaliteten på skruven.
Sedan kan man prata hur man ska dra och lossa skruv, men det är en annan uppsats!

Ett råd. Köp skruvmejslar av bra kvalitet. En skruvmejsel för 19 kr är inte av bra kvalitet. Lägg åtminstone minst en femtiolapp per styck för skruvmejslarna och köp märken med god renommé. Wera, Bahco, Bondhus, Snap-on eller dylikt. De storlekar som är bra att ha är Philips 0,1,2 och kanske till och med 3 om man har grova skruv till halsen. Det är inte så ofta man stöter på Pozidrive på musikinstrument, men det är aldrig fel att ha i andra sammanhang. 1 och 2 klarar man sig långt på. Raka mejslar är det ett par tre styckena så klarar man det mesta. och så kan man fortsätta med tänger, insexnycklar och annat användbart. Kort sagt. Man får det man betalar för.

Bits är det samma sak med. Ska man ha bra bits så får man ge 25-30kr och uppåt per bits, inte hela satser för 69.90...... det är oftast skit som inte håller. Sedan betalar man för en hel hög bits som du troligen aldrig kommer använda. Lägg pengarna på de bitsen du använder om man nu vill dra med maskin. För med maskin vill man dra av ren lathet.
Har man bra verktyg och rätt verktyg så går arbetet oftast lättare och mer smärtfritt. Sönderdragna skruv beror oftast på dåligt eller felaktigt verktyg och i andra hand på grund av kvaliteten på skruven.
Sedan kan man prata hur man ska dra och lossa skruv, men det är en annan uppsats!

- Dramo
- VIP medlem
Jag föreslår att du skruvar med Torx eller Robertson-skruvar.basmartin skrev:Pozidrive hette det ja. Philips visste jag ju, men jag ringde farsan förut och frågade vilket som var vad, eftersom jag skulle till Clas Ohlson och köpa lite smått och gott.Klopper skrev:Korrekt!basmartin skrev:Om jag har förstått det rätt, så är det så att förutom att skruvar och dess skallar finns i olika storlekar, så finns det även två olika utformningar på krysspåren i skruvarna. Använder man fel stjärnmejsel så gör man sönder spåren ganska lätt.
Philips (PH) och Pozidrive (PZ).

- dittohead
- Medlem
Jag använder bara envägs-skruv: http://en.wikipedia.org/wiki/One-way_screw
My Makita and Meblackparkas skrev:TDHP skrev:
Hur många bits har du dragit sönder med handkraft och hur många har pajat med skruvdragare när det slinter? Oftast beror det väl mest på att med skruvdragaren känner man varken när det är nog eller när det inte greppar riktigt. Samma med spärrskaft, det finns inget bättre sätt att dra gängpaj än med ett överdimensionerat spärrskaft eller för den delen en mutterdragare!
Alltid skruvdragare...
Dewalt is my main weapon.....
- Diesel
- Medlem++
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- Surfin'
- Medlem++
Var in på min lokala musikaffär och diskuterade vilken sorts skruvmejsel man ska ha och de visade vilken de använde och hur den ska vara. Köpte en på Classe som såg nästan exakt ut som den de hade, det enda var ett "toppen" inte var vass.
Nu har 2 till skruvar gått och jag håller på att bli galen! Det är intoneringsskruvarna på ett stall jag har problem med. Den mejsel jag köpte var även den minsta de hade då jag var inne så jag undrar, vart ska jag köpa eller beställa min mejsel? Finns det någon storlek på mejsel så man vet vilken "sort" man ska leta efter?
Det är tydligen dyrt med intoneringsskruvar enligt GMFs sida och jag har inte råd att ha sönder mer skruvar. Snälla hjälp mig!
JAG HAR EN SKRUV LÖS!!!!

Nu har 2 till skruvar gått och jag håller på att bli galen! Det är intoneringsskruvarna på ett stall jag har problem med. Den mejsel jag köpte var även den minsta de hade då jag var inne så jag undrar, vart ska jag köpa eller beställa min mejsel? Finns det någon storlek på mejsel så man vet vilken "sort" man ska leta efter?
Det är tydligen dyrt med intoneringsskruvar enligt GMFs sida och jag har inte råd att ha sönder mer skruvar. Snälla hjälp mig!
JAG HAR EN SKRUV LÖS!!!!