Fototråden
- ffs pfyrix
- Medlem+
- Makten
- Medlem++
Tjusigt, MrFredrik! Kanske lite märkligt vitbalans. Jag upplever ett onödigt stort blå-lila stick i bilderna.
---------------------------------------
Jag har inte fotat så mycket på sistone eftersom det är svart som en säck ute när man slutar jobbet. Men i helgen var jag ute och vankade. Och fascinerades återigen av 24-70:ns helt makalösa prestanda.
Här vidöppet (f/2,8) vid 24 mm. En aning beskuret och upprätat.

Jag har också gått till botten med det här med UV-filter som linsskydd. Jag köpte ett billigt filter utan antireflexbehandling, och det visade sig vara rena döden när det gäller motljus. I det här fallet i form av ganska svag gatubelysning. Kika på den "flare" som uppenbarat sig rakt spegelvänt mot den starkaste lampan! Rekommenderas icke. Ska man ha filter på gluggen så ska det vara bra.

----------------------
Sen vill jag kommentera Johannes bild av mannen på stranden. Den är riktigt, riktigt bra! Kanske att den kunde beskäras i sidled till ett snävare format. Kvadratiskt, månne?
---------------------------------------
Jag har inte fotat så mycket på sistone eftersom det är svart som en säck ute när man slutar jobbet. Men i helgen var jag ute och vankade. Och fascinerades återigen av 24-70:ns helt makalösa prestanda.
Här vidöppet (f/2,8) vid 24 mm. En aning beskuret och upprätat.

Jag har också gått till botten med det här med UV-filter som linsskydd. Jag köpte ett billigt filter utan antireflexbehandling, och det visade sig vara rena döden när det gäller motljus. I det här fallet i form av ganska svag gatubelysning. Kika på den "flare" som uppenbarat sig rakt spegelvänt mot den starkaste lampan! Rekommenderas icke. Ska man ha filter på gluggen så ska det vara bra.

----------------------
Sen vill jag kommentera Johannes bild av mannen på stranden. Den är riktigt, riktigt bra! Kanske att den kunde beskäras i sidled till ett snävare format. Kvadratiskt, månne?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Makten
- Medlem++
Tack, och jag är nog benägen att hålla med lite. Den är lite hemlig på nåt sätt. Synd med flare-skiten, men det är också lite roligt att det ser ut som att gubben kollar på den.macahan skrev:fast seriöst.. den sista bilden är ta mej tusan bland de första riktigt BRA bilderna du visat makten, de flesta andra brukar ju kännas som testshots.. men det där är är en riktigt fin bild förutom flaren..

Förresten är det skitbra att du säger att "det mesta brukar kännas som testshots". Välriktad kritik är nyttigt, och du får hemskt gärna såga eller bryta ner mina bilder i detalj, rent omdömesmässigt. Jag blir bara glad om någon ägnar en sekund eller två åt dem, vare sig man tycker om dem eller ej.
Och visst; det blir lätt lite slentrian att visa bilder och påskina den tekniska kvaliteten. Ganska fånigt när jag tänker efter. Kanske till och med brackigt.

Ett litet uppvaknande kanske. Jag ska tänka på detta, noga.

- blackparkas
- Medlem++++
Shite Makten...
Den sista bilden där... är det något du kan maila i hög upplösning?
Skulle sitta som ett smäck på väggen...!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem++
Jag är böjd att hålla med om den där sista bilden. Riktigt, riktigt bra bild, Makten. Jag får lite vibbar av "Låt den rätte komma in"-filmen som kom ganska nyligen, och även lite Roy Andersson-vibbar. Grymt! Känner du personen och har sagt till honom att stå så, eller var den någon okänd som bara stod och filosoferade? Det spelar ju ingen roll, bilden är ju skitbra hursom, men jag är lite nyfiken =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- broder blues
- Medlem++
Ah! Jag fattar....han lyssnar på "Röster från andra för-våningen" ??Indigo skrev:Jag är böjd att hålla med om den där sista bilden. Riktigt, riktigt bra bild, Makten. Jag får lite vibbar av "Låt den rätte komma in"-filmen som kom ganska nyligen, och även lite Roy Andersson-vibbar. Grymt! Känner du personen och har sagt till honom att stå så, eller var den någon okänd som bara stod och filosoferade? Det spelar ju ingen roll, bilden är ju skitbra hursom, men jag är lite nyfiken =)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- macahan
- Medlem+++
Det är ju faktiskt så att du har tagit väldigt många bra bilder som jag sett, inte snack om saken, men jag är väldigt nyfiken att se"riktiga" bilder, för jag vet att du kan ta såna, det har jag ju sett som sagt.Makten skrev:
Förresten är det skitbra att du säger att "det mesta brukar kännas som testshots". Välriktad kritik är nyttigt, och du får hemskt gärna såga eller bryta ner mina bilder i detalj, rent omdömesmässigt. Jag blir bara glad om någon ägnar en sekund eller två åt dem, vare sig man tycker om dem eller ej.
Och visst; det blir lätt lite slentrian att visa bilder och påskina den tekniska kvaliteten. Ganska fånigt när jag tänker efter. Kanske till och med brackigt.Det är hur som helst aldrig tanken, utan snarast är det min egen fascination över utrustningens potential som gör att jag vill berätta om det.
Ett litet uppvaknande kanske. Jag ska tänka på detta, noga.
Nu vet jag att jag är precis som du, teknik före "foto" om man säger så..
Därför tycker jag verkligen att du och jag ska ta en fotosession i hälsingland när vi ändå råkar vara där båda två.
Jag har suttit och sorterat bland mina bilder och konstaterat att det finns sjukt lite material som jag egentligen känner för av mina egna bilder.. Fräna bilder kan de flesta ta, men dom där riktigt bra?? den som du precis visade hör verkligen till kategorin verkligt bra.
- blackparkas
- Medlem++++
Ni kan få öva på att ta bilder medan jag lägger rökare med Camaron.... 
Men Makten.... Ska man köpa bilden av dig?

Men Makten.... Ska man köpa bilden av dig?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Makten skrev:Tjusigt, MrFredrik! Kanske lite märkligt vitbalans. Jag upplever ett onödigt stort blå-lila stick i bilderna.
Tack Makten! Blir alltid glad av all sorts respons/kritik av mina bilder, spelar ingen roll vare sig det är bra eller dålig.
Lägger ofta upp bilder på fotosidan.se, men folk har en jävla tendens att verkligen inte kommentera. Vare sig man kommenterar dom eller inte.
Det där med vitbalansen ska jag titta upp!
Har kollat dom på fyra olika skärmar, en LG bärbar, en Dell-skärm, en "proffs"-skärm kopplad till en Mac G5, samt ännu en Dell-skärm.
Dock kan det ju vara så att alla har varit felkalibrerade... vad använder du för skärm?
------------------
Förövrigt, jag gillar dina bilder rent tekniskt sett! Oftast väldigt bra komposition, färger, ljus, allt. Innehållet kan man ju diskutera dock.

Men ändå, keep up the good work!
Senast redigerad av gäst den lör 06 dec 2008, 00:57, redigerad totalt 1 gånger.
menvafan, jag måste vara helt blind? ser verkligen inte vad ni menar?macahan skrev:NJeeee.. vet du vad, det är just den typen av bilder som alltid lider av den typen av blå färgstick... snö är sjukt svårt att fotografera.
men jag tar åt mig och ska dra lite i reglagen i PS nån dag! inte nu dock, för nu ska jag sova. godnatt
- Makten
- Medlem++
Jovisst, det kan vi ordna. Jag ska bara försöka trolla bort de där hemska "flare:na" (hur fan böjer man "flare" i plural på svenska?blackparkas skrev:Shite Makten...

Tack alla andra för de glada tillropen! Bilden är inte planerad eller arrangerad. Jag mötte denne gubbe, och han stannade upp och verkade mest njuta lite av tystnaden en stund. Så jag brände av en bild, och den blev lyckligtvis rätt bra.

Kika på snön. Den är blå istället för vit. Det beror på att den ju ÄR tämligen blå, särskilt när det börjar mörkna. Men våra ögon brukar inte uppfatta det riktigt så illa i verkligheten, vilket gör att det kan vara en bra idé att dra vitbalansen lite mer åt det varma hållet. Du kan också prova att vitbalansera mot själva snön, men det blir nog överdrivet varm ton då.MrFredrik skrev:menvafan, jag måste vara helt blind? ser verkligen inte vad ni menar?
Tillägg: Förresten, anledningen till att jag mestadels skriver om tekniska saker i den här tråden är för att jag brukar tycka att det är det enda som är intressant att kommentera. Kompositioner, färg och sådant har jag nästan alltid klart för mig hur jag vill ha det, och jag lämnar gärna tolkningen till betraktaren. Med det vill jag absolut inte säga att jag är "fullärd" eller egentligen särskilt duktig, men jag är väldigt medveten om hur jag vill ha bilderna. Oftast lyckas jag inte ta de bilder jag vill ha, så det är därför det blir mest tekniskt trams istället.

Det roliga för min del är att jag nu har en utrustning som på inget sätt begränsar mig. All last ligger på mig själv och mina kunskaper, vilket känns skönt. Om jag inte kan ta en bra bild så är det mitt fel, inte kamerans. Det är både inspirerande och utmanande, och det gillar jag. Tyvärr är det ju dyrt som fan, men detta är i nuläget mitt största intresse.
Jag var ute en sväng tidigare idag, och jag tror det blev en eller annan bild som kan vara skaplig, så det kanske dyker upp lite i tråden senare.
- blackparkas
- Medlem++++
Makten skrev: Jovisst, det kan vi ordna. Jag ska bara försöka trolla bort de där hemska "flare:na" (hur fan böjer man "flare" i plural på svenska?) först. Kanske att jag behåller "ufot", men de andra ska bort.
Vore grymt schysst!
En av de klart ballaste bilderna jag sett på väldigt länge.
Hoppas bara att det går att få fram samma färger om man kör upp den större också.
UFO:t är bara kul tycker jag, men de andra förstår jag om du vill rensa bort.
- Makten
- Medlem++
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- Klopper
- Hedersmedlem
Makten!
Är det min skärm som är knas eller har du ett duktigt magentastick i bilderna?
Oavsett så kalasfina bilder.
Får mig att överväga att komplettera fotandet av dottern med skogspromenader med kameran!
Får mig att överväga att komplettera fotandet av dottern med skogspromenader med kameran!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Folxam
- Medlem+
Jag ser också sticket ... Inte såg det ut så i skogen?Klopper skrev:Makten!
Det gör nästan ont i ögonen

Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
- Makten
- Medlem++
Japp, här är det mest det vanliga pissvädret. Gråmulet, sporadiskt regn och någon plusgrad.Nick skrev:Makten - Tog du de bilderna igår? Inte ens slask där nere i söder?

Visst är det gott om magenta i bilderna, men det är helt medvetet. Jag gillar inte att vitbalansera så att det ser ut som dagsljus, för det var ju inte det vid fototillfället.Klopper skrev:Makten!

Skog är bra skit!Oavsett så kalasfina bilder.