Värdering Ampeg gitarrkombo
- Kim S
- Medlem++
Värdering Ampeg gitarrkombo
Jepp. En liten förfrågan för en släktings räkning.
Det finns en ampeg 212 gitarrkombo. Enligt utsago tung som ett as, vilket jag förknippar med rör, men jag har ingen aning egentligen. Modellnamn - okänt än så länge. Köpt ny någon gång på 80-talet.
Detta är totalt okänt för mig. Jag menar, är ampeg speciellt hett på gitarrstärkarmarknaden?
Kan det vara en eftertraktad grej? Vad kan en dylik ha för prislapp? Detta är ingen intressekoll, utan det är tänkt att en släkting ska ta över den och vill ge den nuvarande ägaren en skälig peng.
Hjälp!
Det finns en ampeg 212 gitarrkombo. Enligt utsago tung som ett as, vilket jag förknippar med rör, men jag har ingen aning egentligen. Modellnamn - okänt än så länge. Köpt ny någon gång på 80-talet.
Detta är totalt okänt för mig. Jag menar, är ampeg speciellt hett på gitarrstärkarmarknaden?
Kan det vara en eftertraktad grej? Vad kan en dylik ha för prislapp? Detta är ingen intressekoll, utan det är tänkt att en släkting ska ta över den och vill ge den nuvarande ägaren en skälig peng.
Hjälp!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Kim S
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
Det finns en Ampeg Reverbrocket på annonsdirekt.se just nu. Såhär säger säljaren:
"Ampeg ReverbRocket Rör-Combo
En riktigt grym liten rörstärkare med 1x12" element, en av de absolut bästa gitarr-combos jag testat. Ljudkaraktären ligger mitt emellan Fender och Marshall. Lätt och smidig samtidigt som den utan problem lirar bredvid en högljudd trummis. 50W RMS, 2 kanaler och footswitch. Reverbet låter sällsynt bra. Tidig modell med EL-84 rör i slutsteget. Dessa kostade runt 11000 nya när de åter-lanserades i slutet på 90-talet, Twang sålde just en för 8000!
Pris 6.500 kr"
Givetvis bör man ta säljarsnacket med en nypa salt, men det kanske säger något om ungefärligt marknadsvärde.
"Ampeg ReverbRocket Rör-Combo
En riktigt grym liten rörstärkare med 1x12" element, en av de absolut bästa gitarr-combos jag testat. Ljudkaraktären ligger mitt emellan Fender och Marshall. Lätt och smidig samtidigt som den utan problem lirar bredvid en högljudd trummis. 50W RMS, 2 kanaler och footswitch. Reverbet låter sällsynt bra. Tidig modell med EL-84 rör i slutsteget. Dessa kostade runt 11000 nya när de åter-lanserades i slutet på 90-talet, Twang sålde just en för 8000!
Pris 6.500 kr"
Givetvis bör man ta säljarsnacket med en nypa salt, men det kanske säger något om ungefärligt marknadsvärde.
- Kim S
- Medlem++
Fast Reverbrocket 1*12 känner jag till. Farsan lirar på två sådana med stereophazer emellan. Men det är ju en reissue i samma stuk som min B100R "Rocket bass" med det blåa rutiga mönstret. Den kombon jag frågar om är svartvit och är en 2*12. Men jag ska försöka ta reda på mer! Tack för svaren så länge.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- peter_s
- Medlem++
Jo, samma stuk so Rocket bass-stärkarna rent estetiskt, men Reverbrocket-modellen fanns redan på 60-talet, är en rörstärkare, och har säkert sett lite olika ut och funnits med olika högtalarkonfigurationer genom åren, tänkte jag. Och i vilket fall, beskrivningen som jag citerade ovan liknar de jag läst för Ampegs gitarrförstärkare i allmänhet. Borde kanske ha varit tydligare med det.Kim S skrev:Fast Reverbrocket 1*12 känner jag till. Farsan lirar på två sådana med stereophazer emellan. Men det är ju en reissue i samma stuk som min B100R "Rocket bass" med det blåa rutiga mönstret. Den kombon jag frågar om är svartvit och är en 2*12. Men jag ska försöka ta reda på mer! Tack för svaren så länge.

Inte vad jag märkt, men kanske just därför tycker jag mig märkt att gamla Ampeg-stärkare börjat uppmärksammas allt mer. De sägs låta bra, och är fortfarande hyfsat billiga i jämförelse med liknande vintagestärkare (på den amerikanska marknaden, kan tilläggas). Så nej, något allemansmärke är det inte, men det verkar ha någon slags kultstatus i vissa kretsar.Kim S skrev:är ampeg speciellt hett på gitarrstärkarmarknaden?
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Ingen aning om värdet, men om det är en VT-22 kan jag möjligen vara intresserad.
Lars
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- maltjik
- Medlem+
sån har jag. som du skriver; SJUUUUKT tung.GrafZeppelin skrev:Är det en VT-22?
De är sjukligt tunga och har ett mycket snyggt rent ljud som kan låta STARKT utav bara helvete. Finns inte en tillstymmelse till dist i dem. Senast jag såg en till salu var för 10 år sen och då kostade den runt 4000:- om jag inte minns fel.
men den låter riktigt bra. och en bra eq.
pris vet jag inte, men jag bytte till mig den mot en laney vc-50.
stones körde ju på ampegs på det fula 70-talet

ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"