Var bara nyfiken på om det är några här som lever på enbart sitt basspelande. Eller ja det kan ju va godkänt med något annat instrument med för den delen.
Själv lever jag på att spela bas men bara sen några år.......
Fast utan band, frilansar med den som vill ha mig.
Imorgon (idag?), lördag på företagsfest i Sthlm med Idol-Ola
Jag skulle gärna jobba heltid, men jag har barnen varannan vecka och lever ensamstående så är det omöjligt. (Inte helt omöjligt, men bökigt..) Iaf nu..
Sen är jag helt såld på det här med undervisning att jag inte skulle kunna vara utan det. Så det får bli deltid..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cliff_the_great skrev:Dereborn visste jag hade spelat med e-type men nu såg jag din pres. Inte alla som fått en klapp på axeln av självste Kilmister.
Så Basmagnus är också musiker på heltid. Måste va underbart att få betalt för att spela bas ju.
Är en aning avundsjuk. Bara så ni vet.
Jag är glad
Fast på ett sätt så är kanske deltid bättre för som heltidsmusiker kan man kanske inte alltid välja och vraka mellan jobb utan är ibland tvungen att ta jobb bara för pengarnas skull.
Tyvärr finns det en vanlig jargong bland yrkesmusiker att klaga på giget man har, " fan vilken jävla skitmusik det här är, fan vilken jävla artist, fan vad pissigt betalt det är..." m.m
Men jag tycker att har man tagit giget så stå för det! Var glad att du kan leva på musiken! Om du nu har det så jävla taskigt så skaffa ett annat jobb!!
Jag försöker, oavsett vem jag spelar med, att försöka hitta spelglädjen som var anledningen till att jag började med musik. Finns inte den gör jag hellre ngt annat!
Cliff_the_great skrev:Dereborn visste jag hade spelat med e-type men nu såg jag din pres. Inte alla som fått en klapp på axeln av självste Kilmister.
Så Basmagnus är också musiker på heltid. Måste va underbart att få betalt för att spela bas ju.
Är en aning avundsjuk. Bara så ni vet.
Jag är glad
Fast på ett sätt så är kanske deltid bättre för som heltidsmusiker kan man kanske inte alltid välja och vraka mellan jobb utan är ibland tvungen att ta jobb bara för pengarnas skull.
Tyvärr finns det en vanlig jargong bland yrkesmusiker att klaga på giget man har, " fan vilken jävla skitmusik det här är, fan vilken jävla artist, fan vad pissigt betalt det är..." m.m
Men jag tycker att har man tagit giget så stå för det! Var glad att du kan leva på musiken! Om du nu har det så jävla taskigt så skaffa ett annat jobb!!
Jag försöker, oavsett vem jag spelar med, att försöka hitta spelglädjen som var anledningen till att jag började med musik. Finns inte den gör jag hellre ngt annat!
Antar att man som etablerad frilansare till slut kan välja sina gig för att slippa de värsta sömnpillren. Eller är det som i många andra brancher att man aktar sig för att tacka nej, med risk för att bli betraktad som pretentiös eller ointresserad, och till sist inte blir tillfrågad längre?
Antar att man som etablerad frilansare till slut kan välja sina gig för att slippa de värsta sömnpillren. Eller är det som i många andra brancher att man aktar sig för att tacka nej, med risk för att bli betraktad som pretentiös eller ointresserad, och till sist inte blir tillfrågad längre?
Antar att man som etablerad frilansare till slut kan välja sina gig för att slippa de värsta sömnpillren. Eller är det som i många andra brancher att man aktar sig för att tacka nej, med risk för att bli betraktad som pretentiös eller ointresserad, och till sist inte blir tillfrågad längre?
Antar att man som etablerad frilansare till slut kan välja sina gig för att slippa de värsta sömnpillren. Eller är det som i många andra brancher att man aktar sig för att tacka nej, med risk för att bli betraktad som pretentiös eller ointresserad, och till sist inte blir tillfrågad längre?
japp. precis så!
Jag kan inte säga att jag är så etablerad så jag kan välja och vraka, det går upp och ner. Är ju inte en gammal räv (Obs! Positivt, har inget med ålder att göra ) som Dereborn. Men ska man säga nej så hänger det ju på vad man har istället.
Men visst får man akta sig, det finns väl inte många branscher där det sprids lika mycket rykten som i musikbranschen.
En kollega var en mycket hipp och väl anlitad basist för några år sedan då han började jobba lite som väktare vid sidan om för att tjäna lite säkra pengar. Helt plötsligt hade han inga gig och alla sa att han slutat spela för att han tröttnat på musik. Mycket märkligt och lite skrämmande.......
Cliff_the_great skrev:Dereborn visste jag hade spelat med e-type men nu såg jag din pres. Inte alla som fått en klapp på axeln av självste Kilmister.
Så Basmagnus är också musiker på heltid. Måste va underbart att få betalt för att spela bas ju.
Är en aning avundsjuk. Bara så ni vet.
Jag är glad
Fast på ett sätt så är kanske deltid bättre för som heltidsmusiker kan man kanske inte alltid välja och vraka mellan jobb utan är ibland tvungen att ta jobb bara för pengarnas skull.
Tyvärr finns det en vanlig jargong bland yrkesmusiker att klaga på giget man har, " fan vilken jävla skitmusik det här är, fan vilken jävla artist, fan vad pissigt betalt det är..." m.m
Men jag tycker att har man tagit giget så stå för det! Var glad att du kan leva på musiken! Om du nu har det så jävla taskigt så skaffa ett annat jobb!!
Jag försöker, oavsett vem jag spelar med, att försöka hitta spelglädjen som var anledningen till att jag började med musik. Finns inte den gör jag hellre ngt annat!
Har jag drömt eller var det inte något om ett finlandsfärjegig i 23 dagar och en utskällning för ett tag sedan?
Cliff_the_great skrev:Dereborn visste jag hade spelat med e-type men nu såg jag din pres. Inte alla som fått en klapp på axeln av självste Kilmister.
Så Basmagnus är också musiker på heltid. Måste va underbart att få betalt för att spela bas ju.
Är en aning avundsjuk. Bara så ni vet.
Jag är glad
Fast på ett sätt så är kanske deltid bättre för som heltidsmusiker kan man kanske inte alltid välja och vraka mellan jobb utan är ibland tvungen att ta jobb bara för pengarnas skull.
Tyvärr finns det en vanlig jargong bland yrkesmusiker att klaga på giget man har, " fan vilken jävla skitmusik det här är, fan vilken jävla artist, fan vad pissigt betalt det är..." m.m
Men jag tycker att har man tagit giget så stå för det! Var glad att du kan leva på musiken! Om du nu har det så jävla taskigt så skaffa ett annat jobb!!
Jag försöker, oavsett vem jag spelar med, att försöka hitta spelglädjen som var anledningen till att jag började med musik. Finns inte den gör jag hellre ngt annat!
Har jag drömt eller var det inte något om ett finlandsfärjegig i 23 dagar och en utskällning för ett tag sedan?
Haha, precis! Så jag har mitt värsta jobb bakom mig så nu kan jag slappna av
Men i efterhand är jag glad för det giget, jag lärde mig massor.
Vi hade varken låtlistor eller noter. Trummisen ropade ut inför varje låt vilken vi skulle spela, hade jag tur visste jag vilken det var och hade jag ännu mer tur fick jag höra vilken tonart innan inräkning.
Bra skola för att lära sig att mörka
Cliff_the_great skrev:Dereborn visste jag hade spelat med e-type men nu såg jag din pres. Inte alla som fått en klapp på axeln av självste Kilmister.
Så Basmagnus är också musiker på heltid. Måste va underbart att få betalt för att spela bas ju.
Är en aning avundsjuk. Bara så ni vet.
Jag är glad
Fast på ett sätt så är kanske deltid bättre för som heltidsmusiker kan man kanske inte alltid välja och vraka mellan jobb utan är ibland tvungen att ta jobb bara för pengarnas skull.
Tyvärr finns det en vanlig jargong bland yrkesmusiker att klaga på giget man har, " fan vilken jävla skitmusik det här är, fan vilken jävla artist, fan vad pissigt betalt det är..." m.m
Men jag tycker att har man tagit giget så stå för det! Var glad att du kan leva på musiken! Om du nu har det så jävla taskigt så skaffa ett annat jobb!!
Jag försöker, oavsett vem jag spelar med, att försöka hitta spelglädjen som var anledningen till att jag började med musik. Finns inte den gör jag hellre ngt annat!
Har jag drömt eller var det inte något om ett finlandsfärjegig i 23 dagar och en utskällning för ett tag sedan?
Haha, precis! Så jag har mitt värsta jobb bakom mig så nu kan jag slappna av
Men i efterhand är jag glad för det giget, jag lärde mig massor.
Vi hade varken låtlistor eller noter. Trummisen ropade ut inför varje låt vilken vi skulle spela, hade jag tur visste jag vilken det var och hade jag ännu mer tur fick jag höra vilken tonart innan inräkning.
Bra skola för att lära sig att mörka
Kan tänka mig hur illa det var. Jag har hoppat in som vik med kort varsel några gånger och då får man ta det som det blir med tanke på förutsättningarna. Alternativet hade varit att ställa in. Att göra det under dom premisserna flera veckor i sträck måste vara frustrerande. Jag hade nog simmat hem.
Det som slagit mig under mina spelningar är hur olika man tas emot som musiker som ska göra ett jobb. På vissa ställen så får man inte ens en vettig loge att husera i utan man kan få byta om i en korridor där servisen springer fram och tillbaka och är irriterad. Load-in genom kök brukar inte heller vara uppskattat. Jobb med mer etablerade artister innebär förhoppningsvis att ni slipper sånt.