Geddy Lees ton
-
- Medlem
Geddy Lees ton
Sökte men fann ej någon tråd angående ämnet. Vet någon hur man får till tonen så den låter ungefär som Geddys? Typ som i detta klipp då: http://www.youtube.com/watch?v=1DutQfsT ... re=related
Brighta strängar? OD?
Brighta strängar? OD?
- fredrikr
- Medlem+
- Kontakt:
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Mycket tvättmaskin..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geddan
- VIP medlem
Ja, han sliter hårt i strängarna.
Det gör jag oftast me..
På dokumentären "The boyz in Brasil" har han ju inflammation i liggamenten
på ovansidan av högernäven.
Det kan nog bero på att han sliter som han gör.
En viss OD bör det ju vara, eftersom nästan vilken bas han än använder så låter den som en Ric.
Det gör jag oftast me..

På dokumentären "The boyz in Brasil" har han ju inflammation i liggamenten
på ovansidan av högernäven.
Det kan nog bero på att han sliter som han gör.
En viss OD bör det ju vara, eftersom nästan vilken bas han än använder så låter den som en Ric.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Basare
- Medlem+
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Basare
- Medlem+
Även om man skulle spela på hans bas genom hans rigg så låter man inte som Geddy Lee. Men man kan bli klokare och närma sig det ljudet om man vet vilka komponenter ljudkedjan består av.Janne skrev:Även om man köper precis samma prylar som Geddy använder kommer man nog inte låta som honom ändå. Dessutom tror jag att han skulle låta Geddy även med en Harley Benton i nävarna. Så, Fredrikr har nog kommit så nära sanningen som det går.
- Taurus
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
- Taurus
- Medlem++
Jaja, nu ska vi ta det lilla lugna, jag misstänker att du har ett och annat grått strå i ditt skägg ocksåGeddy_Lee skrev:LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNK!! Gubbjävel!Taurus skrev:Det finns en FET tråd i ämnet på talkbass.com där även Geddys bastech är med i diskussionen, rekommenderad läsning för den Geddy-intresserade.

Men visst skulle jag länkat direkt, här är den:
http://www.talkbass.com/forum/showthrea ... ight=geddy
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Taurus
- Medlem++
Du vet att du är ute och slirar nu va Rix? Som med all annan kvalitativ konst kan hans pipa kräva viss tillvänjning, men sen blir den desto mer tillfredställandeRix skrev:Ha ha! Jag gillar mycket av Rush men har extremt svårt för Geddys tafatta halvfalsett.anli skrev:Geddys ton? Den vackra manliga rösten är svår att få till helt klart.

Jag tycker han har en fantastisk röst. Det som är kul är att gubben sjunger mycket bättre nu än på sjuttiotalet. Visst har han tappat några halvtoner på höjden, men har skaffat sig grym feeling! Döm inte Geddys voice enbart efter kastratskriken på sjuttiotalet.
- Geddan
- VIP medlem
Tänkte precis svara det tidigare, men tänkte att "hä gånt å föklar fö dem som int begrip"Taurus skrev:Du vet att du är ute och slirar nu va Rix? Som med all annan kvalitativ konst kan hans pipa kräva viss tillvänjning, men sen blir den desto mer tillfredställandeRix skrev:Ha ha! Jag gillar mycket av Rush men har extremt svårt för Geddys tafatta halvfalsett.anli skrev:Geddys ton? Den vackra manliga rösten är svår att få till helt klart.
Jag tycker han har en fantastisk röst. Det som är kul är att gubben sjunger mycket bättre nu än på sjuttiotalet. Visst har han tappat några halvtoner på höjden, men har skaffat sig grym feeling! Döm inte Geddys voice enbart efter kastratskriken på sjuttiotalet.
Att jämföra Geddys röst på "Bastille Day" och "The Pass" är som de berömda äpplena och pärona.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Taurus
- Medlem++
Just så. Jag känner ett nästan tvångsmässigt behov att utveckla min imponans inför Geddy röstresa, men eftersom jag är en hopplös Rush-fanboi sparar vi det till Glanshammar -09 eller nåt, onödigt att utsätta hela PB för detGeddy_Lee skrev:Tänkte precis svara det tidigare, men tänkte att "hä gånt å föklar fö dem som int begrip"Taurus skrev:Du vet att du är ute och slirar nu va Rix? Som med all annan kvalitativ konst kan hans pipa kräva viss tillvänjning, men sen blir den desto mer tillfredställandeRix skrev:Ha ha! Jag gillar mycket av Rush men har extremt svårt för Geddys tafatta halvfalsett.anli skrev:Geddys ton? Den vackra manliga rösten är svår att få till helt klart.
Att jämföra Geddys röst på "Bastille Day" och "The Pass" är som de berömda äpplena och pärona.