Bra liveljud?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Makten skrev: Förresten, på förra spelningen på stället med kukteknikern som jag nämnde så hade vi en klockren tekniker. Han var gammal proggubbe, så han hade samma ljudideal som jag! En Ampeg SVT II med fyr-tia fanns som backline, och han blev överlycklig när jag crankade lite lagom. Han lajnade från förstärkarens utgång OCH mickade. Linan var enligt hans utsago endast för att kunna lägga till lite botten om det behövdes.
Riggen var min enda medhörning, och ljudet var skitbra både på scen och utåt (jag går som sagt alltid ut med lång sladd och kollar detta under soundcheck, vi spelar inte på stora ställen än så länge).
Efteråt bjöd han bandet på en spontan back öl för att han tyckte vi var så bra. Snacka om skillnad! :lol:
Önskar vi hade liknande tekniker på våra gig. Ibland blir man positivt överraskad dock :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sorry om juttryckte mej oklart. Självklart har inte basistens konstnärliga begåvning och -frihet nåt att göra med teknikerns erfarenhet.

MEN det är märkligt hur bra en del musiker kan teknikernas yrke, tgrots att det oftast är dom som snackar högst om att teknikerna inte ska lägga sej i sånt dom inte begriper...

Tänkt nån gång på att det t.ex. kan vara så att en tekniker som jobbat länge på en klubb har kommit underfund med att dist o basgitarrsoundet sticker igenom skitbra i den lokalen, behöver inte mickas - men det har en tendens att låta lite tunt, så man tar en line så man kan adda bara lite 80Hz. Att välja line framför mik kan också ha att göra med t.ex. en "rumblig" scen som gör att du får "booom" i mikställ, att det är för j-a trång så banden springer omkull mikställen etc etc

(kom nu för H-E inte dragande med "man kan ju hänga en mik i sladden framför lådan")

Jag ville alltså mest ha sagt att vi ska inte tro att vi kan allt om PA-teknik bara för att vi vet hur vår basrigg låter i en miljö vi är vana vid. (replokalen t.ex.)

Att tro det och samtidigt dessutom gnälla på att teknikern´"lägger sej i" blir ju otroligt fånigt.
Som väl är så sker ju en naturlig utgallring. Folk som inte passar på sin plats har ju sällan kvar den särskilt länge, alternativt så fastnar dom på en sådan nivå att man själv snart är därifrån.Det gäller ju alla sorters jobb i branschen; musiker, tekniker, chaffisar, bokare etc etc
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sorry om jag uttryckte mej oklart. Självklart har inte basistens konstnärliga begåvning och -frihet nåt att göra med teknikerns erfarenhet.

MEN det är märkligt hur bra en del musiker kan teknikernas yrke, tgrots att det oftast är dom som snackar högst om att teknikerna inte ska lägga sej i sånt dom inte begriper...

Tänkt nån gång på att det t.ex. kan vara så att en tekniker som jobbat länge på en klubb har kommit underfund med att dist o basgitarrsoundet sticker igenom skitbra i den lokalen, behöver inte mickas - men det har en tendens att låta lite tunt, så man tar en line så man kan adda bara lite 80Hz. Att välja line framför mik kan också ha att göra med t.ex. en "rumblig" scen som gör att du får "booom" i mikställ, att det är för j-a trång så banden springer omkull mikställen etc etc

(kom nu för H-E inte dragande med "man kan ju hänga en mik i sladden framför lådan")

Jag ville alltså mest ha sagt att vi ska inte tro att vi kan allt om PA-teknik bara för att vi vet hur vår basrigg låter i en miljö vi är vana vid. (replokalen t.ex.)

Att tro det och samtidigt dessutom gnälla på att teknikern´"lägger sej i" blir ju otroligt fånigt.
Som väl är så sker ju en naturlig utgallring. Folk som inte passar på sin plats har ju sällan kvar den särskilt länge, alternativt så fastnar dom på en sådan nivå att man själv snart är därifrån.Det gäller ju alla sorters jobb i branschen; musiker, tekniker, chaffisar, bokare etc etc
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem

Inlägg av Ravens »

dereborn skrev: Som väl är så sker ju en naturlig utgallring. Folk som inte passar på sin plats har ju sällan kvar den särskilt länge, alternativt så fastnar dom på en sådan nivå att man själv snart är därifrån.Det gäller ju alla sorters jobb i branschen; musiker, tekniker, chaffisar, bokare etc etc
Haha, nu pratar du om någon annan branch?
Bild
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:Sorry om jag uttryckte mej oklart. Självklart har inte basistens konstnärliga begåvning och -frihet nåt att göra med teknikerns erfarenhet.

Det är väl ingen idé att diskutera egentligen, för vi har helt olika syn på det här. Jag tycker ofta att andra band låter pissdåligt på spelningar, och det beror nästan alltid på att teknikern mixat helt sjukt dåligt. Det gäller även väldigt stora arrangemang.
Snackar vi tekniker på små klubbar så har de verkligen ingen koll alls. De har gått i kanske ett år på ljudteknikerskola. I sådana skolor lär man sig knappast om hur mitt basljud låter, eller hur?
Att det skulle ske nån slags "utgallring" är ju rent löjligt. Inom musikbranchen verkar många extremt malplacerade och det är sällan någon kan ge riktiga besked om nånting. Hur ofta stämmer backline med listan man fått? Aldrig!!! Inte en enda jävla gång. Kan man inte ens ordna det så lär man heller inte kunna skruva ljud. Jäkla klåpare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

OK, mr Power, jag böjer mig ödmjukt och inser att jag mött min överman inom besserwisser-branschen.

Du har rätt, det är ingen idé att vi disktuerar med varandra.

Jag gillar verkligen inte din attityd.

Over and out.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

hörni pojks...
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev: Snackar vi tekniker på små klubbar så har de verkligen ingen koll alls.
På riktigt små klubbar (ni som spelar i demoband i Stockhoml har säkert spelat på t ex Alcazar) så hörs ju basförstärkaren över PA:t många gånger så på sådana ställen borde nog ditt distade mid-ljud tränga igenom.

OBS! Husteknikern på Alcazar tillhör INTE den kategori av kassa tekniker som har diskuterats. På den klubben låter det alltid svinbra oavsett vilket band som spelar.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev: Det är väl ingen idé att diskutera egentligen, för vi har helt olika syn på det här. Jag tycker ofta att andra band låter pissdåligt på spelningar, och det beror nästan alltid på att teknikern mixat helt sjukt dåligt. Det gäller även väldigt stora arrangemang.
Snackar vi tekniker på små klubbar så har de verkligen ingen koll alls. De har gått i kanske ett år på ljudteknikerskola. I sådana skolor lär man sig knappast om hur mitt basljud låter, eller hur?
Att det skulle ske nån slags "utgallring" är ju rent löjligt. Inom musikbranchen verkar många extremt malplacerade och det är sällan någon kan ge riktiga besked om nånting. Hur ofta stämmer backline med listan man fått? Aldrig!!! Inte en enda jävla gång. Kan man inte ens ordna det så lär man heller inte kunna skruva ljud. Jäkla klåpare.
Var brukar ni spela egentligen? Så illa är det nästan aldrig när jag spelar.

Edit: Efter att ha tittat på er hemsida där era gig står listade så måste jag säga att jag har spelat på några av ställena ni spelat på och jag har inte haft samma dåliga upplevelser, tvärtom.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

men på alcazar enligt min upplevelse är det bra ljud ut men inte speciellt bra ljud på scenen alls.. jag hörde NADA.. och basen lät som vanligt blöpp,blöpp i monitorerna.. ledsamt.. Men dom andra banden lät jäkligt bra ut..
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem

Inlägg av Ravens »

Dereborn:
Äsh, inte ska vi ta så allvarligt på det hela.
Vi står bara på varsin sida om dammen: jag, makten och några andra spelar i demoband i en smal genre medans du turnerar med E-type. Det är ju inte så konstigt att vi har olika uppfatttningar om hur ljudtekniker sköter sig eller hur "branshen" funkar.
Det är väl fullt förståeligt om en ljudtekniker kan ta in mitt bands hela vision över hur vi ska låta på ett tjugo minuters soundcheck, men jag har ju ändå rätt att påpeka om det inte låter som jag vill.

Sluta inte posta bara för att vi inte håller med varandra, poängen med forumet borde väl ändå vara att vi ska diskutera saker och lära oss någonting av det, och jag tror vi har en hel del att lära oss av varandra. Jävligt kasst om vi skulle tycka likadant allihopa, tråkigt forum om vi bara sitter och kliar varandra på ryggen :wink:
Bild
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:men på alcazar enligt min upplevelse är det bra ljud ut men inte speciellt bra ljud på scenen alls.. jag hörde NADA.. och basen lät som vanligt blöpp,blöpp i monitorerna.. ledsamt.. Men dom andra banden lät jäkligt bra ut..
Alcazar har en Roland-kombo för basen och den låter väl inget vidare men jag har sett ganska många band där och det har alltid låtit jättebra ut. Förövrigt så tycker föredrar jag att inte ha bas alls i monitorn men det där har jag ju skrivit om 1000 ggr innan så jag låter er slippa denna gång.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:OK, mr Power, jag böjer mig ödmjukt och inser att jag mött min överman inom besserwisser-branschen.

Du har rätt, det är ingen idé att vi disktuerar med varandra.

Jag gillar verkligen inte din attityd.

Over and out.
Är det inte ganska löjligt att lämna diskussionen bara för att jag inte håller med dig? Jag bryr mig inte om du gillar min attityd, men den är ju inte riktad mot dig, så vad är problemet? Mina erfarenheter eliminerar inte dina, eller vice versa. Du kan tycka att jag är en besserwisser, men jag förstår inte riktigt varför. Det här handlar ju inte om vad som är rätt eller fel, eftersom det inte finns något sådant, utan om att jag inte är nöjd med jobbet som de ljudtekniker jag varit i kontakt med gjort. Det går liksom inte att diskutera, men väl reflektera över.

På Alcazar har jag varit mycket nöjd med både tekniker och ljud. De har en ganska proffsig inställning och är allmänt trevliga. Det löser de flesta problem, trots att utrustningen lämnar en del övrigt att önska.

Tillägg: Förresten undrar jag lite om mitt användarnamn ger folk dåliga vibbar. "Makten" är liksom inget självvalt epitet för att jag känner mig mäktig, utan ett smeknamn jag råkar ha IRL. Jag har inte bett om det, jag förtjänar det inte, och jag gör inte skäl för det. Men nu kallas jag så, så då heter jag också så på diverse forum på nätet. :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag ser det inte som att den här diskussionen rör att vi råkar ut för olika saker för att vi spelar gig med olika förutsättningar.

Jag försöker peka på att jag tycker det är orättfärdigt att se sej själv som bättre o mer vetande än en hel - generaliserad . yrkesgrupp. När man dessutom utger sej för att vara extremt kunnig inom det nyss utpekade yrket....

När jag försökt förtydliga det ett par gånger och det inte vunnit gehör orkar jag inte fortsätta = over and out!

Jag gillar inte attityden hos människor som inte törs sänka garden o ge andras åsikt en chans, och det uttryckte jag i skrift. Svårt imed nyanser ibland...

Men när retoriken går ner på nivån att idiotförklara frilanstekniker som inte har ett dugg att göra med huruvida stället han ska jobba på skickar en korrekt backlinelista till alla band som inte orkar ta med sin egen backline (eller inte äger nån som duger att giga på) eller ej - då lägger jag min fritid på annat.

håll pratabas civiliserat!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

När jag råkat ut för dåligt ljud har det alltid berott på de andra banden (kommit sent till soundcheck, eller soundcheckat förlänge), eller arrangören, som inte satt av med något tid för soundcheck.

Min attityd är att jag gillar läget. Om något problem uppstår nämner jag det hövligt till teknikern. Allt brukar lösa sig om man bara uttrycker vad man vill ha på ett trevligt sätt. Att ställen har krav på låg ljudnovå och dyl. kan man inte lasta teknikern för.

Vissa ställen är (ö)kända för att ha dåligt ljud. Man kan välja att inte spela på dem ;)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:Jag försöker peka på att jag tycker det är orättfärdigt att se sej själv som bättre o mer vetande än en hel - generaliserad . yrkesgrupp. När man dessutom utger sej för att vara extremt kunnig inom det nyss utpekade yrket....
Det har jag inte sagt. Jag har sagt att de tekniker jag varit i kontakt med oftast har varit inkompetenta. Hur du kan avgöra om det är orättfärdigt eller ej förstår jag inte då jag inte namngett dem.
Men när retoriken går ner på nivån att idiotförklara frilanstekniker som inte har ett dugg att göra med huruvida stället han ska jobba på skickar en korrekt backlinelista till alla band som inte orkar ta med sin egen backline (eller inte äger nån som duger att giga på) eller ej - då lägger jag min fritid på annat.
Det är ofta teknikern som skickar backlinelistan på små klubbar. Varför ska man "orka" ta med egen utrustning om det sägs finnas saker på plats? Ingen i mitt band äger en bil. Hur kul är det då på en skala att på något omöjligt sätt frakta sina prylar när man inte ens får betalt för spelningen? Klart att man använder befintlig utrustning i största möjliga mån, och om man då kommer dit och det är helt andra prylar än vad som listats så blir man ju lagom glad.
håll pratabas civiliserat!
Är det ociviliserat att uttrycka sina erfarenheter om de inte stämmer med dina?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Makten skrev:Är det ociviliserat att uttrycka sina erfarenheter om de inte stämmer med dina?
Nee...men jäkligt tröttsamt när nå´n MÅSTE ha sista ordet i varje diskussion!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Makten skrev: Är det ociviliserat att uttrycka sina erfarenheter om de inte stämmer med dina?
Nej, men det är ociviliserat att upphöja sina egna erfarenheter till sanningar som ska gälla för alla. Poängen med ett bra forum är att alla åsikter och erfarenheter ska få komma till tals.
Det fina med det är forumet har varit att ingens åsikt är mer värd än någon annans.
Har det blivit missförstånd försöker man klara upp det. Har man mött nån med andra erfarenheter och åsikter så accepterar man det i stället för att enbart envist hävda sin egen.
Du är oerhört kunnig på mycket och bra på att formulera dig, fortsätt dela med dig, - och lär av andra.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Nej, men det är ociviliserat att upphöja sina egna erfarenheter till sanningar som ska gälla för alla.
Det har jag inte gjort.

-Jag har dåliga erfarenheter av ljudtekniker.
-De är så omfattande att jag dragit slutsatsen att ljudtekniker i allmänhet på "klubbnivå" inte kan skruva rockljud enligt mina preferenser.
-Jag delar med mig av mina erfarenheter, då detta är ett forum där man brukar ägna sig åt sådant.

För detta får man skit för att man har "fel attityd". Det är inte välkommet att skriva att man inte har bra erfarenheter av ljudtekniker tydligen. Det måste vara mig det är fel på eftersom så många demostadiemusiker inte har någon koll.
Stämningen på detta forum är verkligen extremt PK ibland. Minsta lilla gruff och folk går i taket. :roll:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

*hänvisar till ett inlägg en liten bit upp på förra sidan*
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Geddy_Lee skrev:*hänvisar till ett inlägg en liten bit upp på förra sidan*
är det den som det står bland annat "teknikerhelvetet"eller den med "bögteknikern" eller den med "kuktekniker"...?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

*s*
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sluta vara så PK och nässkinnslös EA... ;) ;) ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

ok,
jag ger mig :wink:
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:Sluta vara så PK och nässkinnslös EA... ;) ;) ;) ;) ;)
Oj! 5 smileysar!
- Jan Hellman
Skriv svar