Bra liveljud?

Prata om effekter och pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev: För detta får man skit för att man har "fel attityd". Det är inte välkommet att skriva att man inte har bra erfarenheter av ljudtekniker tydligen. Det måste vara mig det är fel på eftersom så många demostadiemusiker inte har någon koll.
Stämningen på detta forum är verkligen extremt PK ibland. Minsta lilla gruff och folk går i taket. :roll:
Makten skrev:
Det går väl som väntat här; jag är redan beskylld för att idiotförklara folk.
Att folk alltid ska ta åt sig av allt. Jaja, det är ungefär likadant på alla forum.
Senast redigerad av gäst den mån 18 jun 2007, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Geddy_Lee skrev:*hänvisar till ett inlägg en liten bit upp på förra sidan*
Ja?
Johannes skrev:Makten skrev:
Att folk alltid ska ta åt sig av allt. Jaja, det är ungefär likadant på alla forum.
Jag hade fel. Det är mycket värre här. Jag har ju inte ens börjat bråka.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Geddy_Lee skrev:*hänvisar till ett inlägg en liten bit upp på förra sidan*
Ja?
Johannes skrev:Makten skrev:
Jag hade fel. Det är mycket värre här. Jag har ju inte ens börjat bråka.
Antingen så är du väldigt förtjust i att bråka och tjafsa och vara otrevlig. Om det inte stämmer så har du förmodligen stora problem med att umgås med andra människor eftersom du alltid hamnar i dessa situationer. Det måste vara jobbigt. Jag hoppas att det förstnämnda stämmer för i så fall har du ju the time of your life nu när du hittat ett forum som "är mycket värre" än andra forum.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Antingen så är du väldigt förtjust i att bråka och tjafsa och vara otrevlig. Om det inte stämmer så har du förmodligen stora problem med att umgås med andra människor eftersom du alltid hamnar i dessa situationer. Det måste vara jobbigt. Jag hoppas att det förstnämnda stämmer för i så fall har du ju the time of your life nu när du hittat ett forum som "är mycket värre" än andra forum.
Jag är inte särskilt förtjust i att bråka, men jag gillar inte att låta bli att uttala mig när mina åsikter går emot andras bara för att det är bekvämt. Varför bry sig om jag skriver "kuktekniker"? Det är vad jag tyckte om just honom, så varför ska jag inte skriva det?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Har klarade vi oss före 28:e maj?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Antingen så är du väldigt förtjust i att bråka och tjafsa och vara otrevlig. Om det inte stämmer så har du förmodligen stora problem med att umgås med andra människor eftersom du alltid hamnar i dessa situationer. Det måste vara jobbigt. Jag hoppas att det förstnämnda stämmer för i så fall har du ju the time of your life nu när du hittat ett forum som "är mycket värre" än andra forum.
Jag är inte särskilt förtjust i att bråka, men jag gillar inte att låta bli att uttala mig när mina åsikter går emot andras bara för att det är bekvämt. Varför bry sig om jag skriver "kuktekniker"? Det är vad jag tyckte om just honom, så varför ska jag inte skriva det?
Du får givetvis skriva kuktekniker om du vill men du är ju ingen idiot så du förstår ju givetvis att folk kommer att reagera negativt på det eftersom det är så det funkar i vårat samhälle. När du ändå väljer att uttrycka dig på det viset (och på alla andra vis som du uttryckt dig på) så gör du ju ett val, då VET du att det kommer att bli tjafs. Då kan du inte sedan komma och gnälla på stämningen i forumet. Som det ser ut när man läser dina inlägg så letar du ständigt efter bråk. Om det INTE är din avsikt ("Jag är inte särskilt förtjust i att bråka") så måste du ju ha det jättejobbigt som trots att du inte vill ständigt hamnar i blåsväder. I så fall så är det kanske en bra idé att fundera över varför det blir så och vad du kan göra för att förändra situationen.
Bara en fundering, lägg ned kroksabeln och säkra revolvern, jag försöker bara bevara den ganska färska freden. Djingis Khan goes Gandhi...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes for the Nobel Peace Prize!! :P
Mogen nog att prata pensinsspar?

Vilken trevlig punkt i protokollet det där hade varit,
men något säger mig att ngn annan vill ha sista ordet!? :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Mogen nog att prata pensinsspar?
Penispar?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Du får givetvis skriva kuktekniker om du vill men du är ju ingen idiot så du förstår ju givetvis att folk kommer att reagera negativt på det eftersom det är så det funkar i vårat samhälle. När du ändå väljer att uttrycka dig på det viset (och på alla andra vis som du uttryckt dig på) så gör du ju ett val, då VET du att det kommer att bli tjafs. Då kan du inte sedan komma och gnälla på stämningen i forumet. Som det ser ut när man läser dina inlägg så letar du ständigt efter bråk. Om det INTE är din avsikt ("Jag är inte särskilt förtjust i att bråka") så måste du ju ha det jättejobbigt som trots att du inte vill ständigt hamnar i blåsväder. I så fall så är det kanske en bra idé att fundera över varför det blir så och vad du kan göra för att förändra situationen.
Bara en fundering, lägg ned kroksabeln och säkra revolvern, jag försöker bara bevara den ganska färska freden. Djingis Khan goes Gandhi...
Det jobbiga just här är att precis alla utom jag beter sig om genomreligiösa pensionärer, och alltså hoppar ALLA på mig även om det bara är med EN av er jag egentligen diskuterar. Normalt (på andra forum och IRL) brukar diskussionerna fortsätta, oavsett ton, och folk tar lite olika sida. Det är sällan det ballar ur, som här, där diskussionen i sig helt avstannar och övergår i nån slags möte om varför jag (eller någon annan) är "otrevlig".

Är det min eventuella otrevlighet eller liveljud vi diskuterar?

Tillägg: Den som inte tål mig får väl se mig som ett forumtroll och ignorera mina inlägg. Det verkar enklast.
Senast redigerad av Makten den mån 18 jun 2007, 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Du får givetvis skriva kuktekniker om du vill men du är ju ingen idiot så du förstår ju givetvis att folk kommer att reagera negativt på det eftersom det är så det funkar i vårat samhälle. När du ändå väljer att uttrycka dig på det viset (och på alla andra vis som du uttryckt dig på) så gör du ju ett val, då VET du att det kommer att bli tjafs. Då kan du inte sedan komma och gnälla på stämningen i forumet. Som det ser ut när man läser dina inlägg så letar du ständigt efter bråk. Om det INTE är din avsikt ("Jag är inte särskilt förtjust i att bråka") så måste du ju ha det jättejobbigt som trots att du inte vill ständigt hamnar i blåsväder. I så fall så är det kanske en bra idé att fundera över varför det blir så och vad du kan göra för att förändra situationen.
Det jobbiga just här är att precis alla utom jag beter sig om genomreligiösa pensionärer, och alltså hoppar ALLA på mig även om det bara är med EN av er jag egentligen diskuterar. Normalt (på andra forum och IRL) brukar diskussionerna fortsätta, oavsett ton, och folk tar lite olika sida. Det är sällan det ballar ur, som här, där diskussionen i sig helt avstannar och övergår i nån slags möte om varför jag (eller någon annan) är "otrevlig".

Är det min eventuella otrevlighet eller liveljud vi diskuterar?
Stolt mamma efter militärparaden:
"-Alla marscherade i fel takt utom vår lilla Kalle."
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Stolt mamma efter militärparaden:
Hahaha. Här har vi problemet. Ni "diskuterar i takt". Det gör inte jag.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Jag skulle vilja sammanfatta det så här: Tycker du att det är kul med allt tjafs så kör på, ingen dör av det även om stämningen kanske inte blir den bästa men de som stör sig på det kan välja att inte läsa och deltaga i tjafset. Tycker du att det är jobbigt att alltid hamna i konflikt med alla, fundera över vad du kan göra åt saken och agera.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Jag skulle vilja sammanfatta det så här: Tycker du att det är kul med allt tjafs så kör på, ingen dör av det även om stämningen kanske inte blir den bästa men de som stör sig på det kan välja att inte läsa och deltaga i tjafset. Tycker du att det är jobbigt att alltid hamna i konflikt med alla, fundera över vad du kan göra åt saken och agera.
Det är jobbigare att lämna en diskussion för att man inte vågar skriva vad man tycker än att hamna i tjafs.

Jag har nu läst igenom hela tråden en gång till. I början skrev jag ett antal ganska otrevliga inlägg, men då reagerade ingen. Sen beskyllde Dereborn mig för att "sitta inne med sanningen" och att mina erfarenheter inte var något värda eftersom jag inte spelar på tillräckligt hög nivå. När jag försvarade mig så hoppar alla andra på mig. Tack för den.
Lite självrannsakan från andras sida vore nog också nyttigt. Allt är inte den där hemska Maktens fel nämligen.
gäst

Inlägg av gäst »

Nu var det ju inte riktigt så det gick till men whatever, jag har en känsla av att jag talar för döva öron här och att vi inte kommer så mycket längre så jag säger tack för mig. Vi ses i nästa tråd.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Makten skrev:
Jag gillar för folk som kämpar för sin sak och du tar priset :lol:
I live and I learn!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

eh.. du är rätt bra på att vrida till vad folk egentligen menar så att innebörden blir en helt annan, och det är därför ganska ofta jag personligen reagerar snett på vad du säger/skriver.. Även att du hänger upp dig på småsaker i hur exakt folk uttryckte sig gör sitt till... men den här gången undrar jag om du inte är inne på lite FÖR låg nivå. Jag hade tänkt att hålla mig utanför det här för jag har fått nog av att argumentera mot dig, men helt tyst tänker jag inte vara längre..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

macahan skrev:eh.. du är rätt bra på att vrida till vad folk egentligen menar så att innebörden blir en helt annan, och det är därför ganska ofta jag personligen reagerar snett på vad du säger/skriver.. Även att du hänger upp dig på småsaker i hur exakt folk uttryckte sig gör sitt till... men den här gången undrar jag om du inte är inne på lite FÖR låg nivå. Jag hade tänkt att hålla mig utanför det här för jag har fått nog av att argumentera mot dig, men helt tyst tänker jag inte vara längre..
Just som jag tänkte tystna... *suck* :lol:
Du skriver ju inte vad du syftar på, så det är inte lätt att besvara då. "Du är dum, men jag tänker inte tala om varför".

Nu ska jag åka och måla ett staket. Fritt fram att smäda Makten alltså. :wink: Fast jag svarar nog inte mer ändå.

Ajöken, och se upp för teknikerna!
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
macahan skrev:eh.. du är rätt bra på att vrida till vad folk egentligen menar så att innebörden blir en helt annan, och det är därför ganska ofta jag personligen reagerar snett på vad du säger/skriver.. Även att du hänger upp dig på småsaker i hur exakt folk uttryckte sig gör sitt till... men den här gången undrar jag om du inte är inne på lite FÖR låg nivå. Jag hade tänkt att hålla mig utanför det här för jag har fått nog av att argumentera mot dig, men helt tyst tänker jag inte vara längre..
Just som jag tänkte tystna... *suck* :lol:
Du skriver ju inte vad du syftar på, så det är inte lätt att besvara då. "Du är dum, men jag tänker inte tala om varför".

Nu ska jag åka och måla ett staket. Fritt fram att smäda Makten alltså. :wink: Fast jag svarar nog inte mer ändå.

Ajöken, och se upp för teknikerna!
Ok, ett sista inlägg från mig, sedan skall jag dra och träna:
"Sen beskyllde Dereborn mig för att "sitta inne med sanningen" och att mina erfarenheter inte var något värda eftersom jag inte spelar på tillräckligt hög nivå. "
Så skrev Dereborn faktiskt inte. Jag tror det är det Macahan syftar på även om han givetvis får förklara själv, jag gissar bara.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

eh.. jag glömde skriva att jag även hängt på planket ett antal år..
Men jag skrev inte "du är dum, men jag tänker inte tala om varför"..
var skrev jag det tyckte du??
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Själv tycker jag diskussionen kring ämnet är underhållande och givande.
Och vi kan väl återgå till den nu när ni luftat lite efter urspårningar?

PS Har ett ljudminne från Metaltown 06 gällande festivalljud. Många av svenska banden hade oftast helt otroligt överdriven basljudnivå som var lika med bastrumman. Nästan olyssningsbart. De utländska: Danko J, Motörhead och Tool lät mycket bättre.
Antar att de hade egna ljudtekniker...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Vad menas med "överdriven basljudnivå"? Att elbasens volym var för hög eller att basfrekvenserna var för höga?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Vad menas med "överdriven basljudnivå"? Att elbasens volym var för hög eller att basfrekvenserna var för höga?
Set var PA:ts totala basljud som var överdrivet... man hade svårt att urskilja instrumenten, förutom de där baskaggarna.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Ryktet säger att Motörhead haft samma ljudtekniker sedan 70-talet och att han brukar somna över mixerbordet men hur mycket sanning det ligger i det har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Ryktet säger att Motörhead haft samma ljudtekniker sedan 70-talet och att han brukar somna över mixerbordet men hur mycket sanning det ligger i det har jag ingen aning om.
Bra då rör han inget i onödan.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

anli skrev:
PS Har ett ljudminne från Metaltown 06 gällande festivalljud. Många av svenska banden hade oftast helt otroligt överdriven basljudnivå som var lika med bastrumman. Nästan olyssningsbart. De utländska: Danko J, Motörhead och Tool lät mycket bättre.
Svårt att säga men...
Flounder skrev: ...Men efter souncheck, när det är dags att gå upp på scen brukar vi smyghöja litegrann...
Vem vet :wink:
I live and I learn!
Skriv svar