Ok...vilka förväntningar har ni på färgborttagningsmedel?
Låt mig gissa: att det tar bort färg, va? Mmm...samma här - dock visade det sig att det s k färgborttagningsmedlet inte hade någon effekt what so ever på den indonesiska plastlacken.
Blev till att ta fram varmluftspistolen. Inte mitt favoritinstrument eftersom det ibland kan uppstå oönskade missfärgningar, men det har gått bra. Hittills, ska man väl tillägga. Det är nämligen långt ifrån färdigt.
Plastlacken släpper tämligen lätt av värmen, men lämnar kvar ett orange(!) lacklager som sitter som berget. Detta lacklager måste slipas bort. Därunder väntar resten av den körsbärsröda betsen. Detta sista lager har trängt in i träet, så vi snackar fortsatt slipning för allt vad tygen håller.
Vad gäller kroppens konstruktion har jag än så länge alltför få trärena ytor för att kunna uttala mig. Av vad jag fått fram, verkar det i alla fall inte föreligga färgskiftningar eller annat som skulle omöjliggöra en oljebetsning i nästa steg.
Jag ser INTE fram emot lackborttagningen på halsen...

...varken varmluftspistol eller handslip är företeelser jag med glädje exponerar en bashals för...