tankekrävade slöträning

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

tankekrävade slöträning

Inlägg av Nick »

Satt och slöspelade. Och så började jag att spela till låten Mrs Robinson. Orkade inte planka den, så jag letade reda på ackord på nätet.

Ackorden stämde bra, men var noterat ett tonsteg för lågt. Men att transponera upp i huvudet ett tonsteg brukar ju inte vara så svårt.

Insåg snart att min banlösa var lite för låg stämd. Men orka stämma. Och eftersom det endå är en bandlös så är det ju bara att intonera upp.

Men det visade sig att det var lite svårt att varken spela det som stod eller att lägga fingrarna på bandmarkeringarna... :oops:
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Bandlöst är coolt, men det kräver lite av den som spelar också :D
/Linus
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

okej.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: tankekrävade slöträning

Inlägg av TDHP »

Nick skrev:Satt och slöspelade. Och så började jag att spela till låten Mrs Robinson. Orkade inte planka den, så jag letade reda på ackord på nätet.

Ackorden stämde bra, men var noterat ett tonsteg för lågt. Men att transponera upp i huvudet ett tonsteg brukar ju inte vara så svårt.

Insåg snart att min banlösa var lite för låg stämd. Men orka stämma. Och eftersom det endå är en bandlös så är det ju bara att intonera upp.

Men det visade sig att det var lite svårt att varken spela det som stod eller att lägga fingrarna på bandmarkeringarna... :oops:
Bara att strunta i att titta och spela på känn istället!
Har suttit och gjort just det sen jag fick ihop min bandlösa HPD!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Ja, jag tänkte också det bara skulle vara att spela. Men det var svårare än jag trodde. Mest för att jag var tvungen att transponera. Blev för mycket att tänka på.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Skriv svar