Studioljud, förr och nu

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag lever i tron att allt jämnar ut sig. Efter ett tag kommer folk att sukta efter otajt bas liveinspelad med massa läck :D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Vi får väl hoppas att min profetia är felaktig. Det vore ju synd om det programmerade och det editerade tog över helt och hållet.
Det har den väl redan gjort. Slå på radion. :cry:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Vi får väl hoppas att min profetia är felaktig. Det vore ju synd om det programmerade och det editerade tog över helt och hållet.
Det har den väl redan gjort. Slå på radion. :cry:
Radion spelar ju bara några procent av det totala utbudet, samma låtar om och om igen. Knappast en bra måttstock. Kul också att Iron Maiden sålde ut Ullevi på nån timma för ett par år sedan men 50 Cent och Eminem eller vilka av hip hop-giganterna det nu var som skulle spela på samma Arena inte sålde någonting. Heja hårdrock.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Radion spelar ju bara några procent av det totala utbudet, samma låtar om och om igen. Knappast en bra måttstock. Kul också att Iron Maiden sålde ut Ullevi på nån timma för ett par år sedan men 50 Cent och Eminem eller vilka av hip hop-giganterna det nu var som skulle spela på samma Arena inte sålde någonting. Heja hårdrock.
Utbud och efterfrågan. Radiobajset är ju det som flest människor lyssnar på.
Den enda optimism jag kan se i frågan är att skivbranschen kommer att totalkollapsa på grund av uteblivna intäkter, vilket kommer öka kvaliteten på tillgänglig musik. Detta eftersom bara de som verkligen brinner för musik kommer att fortsätta med det när det inte går att tjäna pengar på den längre. Då kanske vi slipper alla eländiga negerballader och pizzarock som låter exakt likadant. Noll låtinnehåll och överproducerat plastljud. :cry:

[För de begåvningshandikappade måste jag väl tillägga att "negerballader" är skämtsamt menat.]

En intressant sak är att band nu för tiden ofta "går in i studion" och stannar där i evigheter. Det tar många månader, kanske år att spela in en platta. Förr gjorde man det på några dagar, kanske ett par veckor. Vad fasen beror det på? Antagligen hade man inte råd med sådant finlir förr, och det gjorde väl ingen skillnad heller. Nu gör man omtagningar tills musikerna tappat all känsla för låten. :?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

vill inte egentligen kritisera, men att använda begåvningshandikappade i sammanhanget är verkligen att provocera andra forum-medlemmar.
Gör dig själv en tjänst och redigera bort det.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kanske borde var förbud mot oändlig studioonani... två dygn max!!

För mitt eget musiklyssnande är nog liveplattor/dvd:er eller gamla vinyler räddningen framöver.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

macahan skrev:vill inte egentligen kritisera, men att använda begåvningshandikappade i sammanhanget är verkligen att provocera andra forum-medlemmar.
Hahahha! Det här är ju bara för mycket. Snacka om att bråka för bråkandets skull. :lol:

Adjö, nu får ni bråka själva ett tag.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Makten: där har du fel, jag har fått nog av att bråka med dig.
men att skriva "[För de begåvningshandikappade måste jag väl tillägga att "negerballader" är skämtsamt menat.]"
är bland det mest klantigt formulerade du någonsin kunnat skriva om du inte vill bli felaktigt uppfattad..

Skyll dig själv då..
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Radion spelar ju bara några procent av det totala utbudet, samma låtar om och om igen. Knappast en bra måttstock. Kul också att Iron Maiden sålde ut Ullevi på nån timma för ett par år sedan men 50 Cent och Eminem eller vilka av hip hop-giganterna det nu var som skulle spela på samma Arena inte sålde någonting. Heja hårdrock.
Utbud och efterfrågan. Radiobajset är ju det som flest människor lyssnar på.
Den enda optimism jag kan se i frågan är att skivbranschen kommer att totalkollapsa på grund av uteblivna intäkter, vilket kommer öka kvaliteten på tillgänglig musik. Detta eftersom bara de som verkligen brinner för musik kommer att fortsätta med det när det inte går att tjäna pengar på den längre. Då kanske vi slipper alla eländiga negerballader och pizzarock som låter exakt likadant. Noll låtinnehåll och överproducerat plastljud. :cry:

[För de begåvningshandikappade måste jag väl tillägga att "negerballader" är skämtsamt menat.]

En intressant sak är att band nu för tiden ofta "går in i studion" och stannar där i evigheter. Det tar många månader, kanske år att spela in en platta. Förr gjorde man det på några dagar, kanske ett par veckor. Vad fasen beror det på? Antagligen hade man inte råd med sådant finlir förr, och det gjorde väl ingen skillnad heller. Nu gör man omtagningar tills musikerna tappat all känsla för låten. :?
Vadå förr? Boston och Def Leppard härjade som värst på 70- och 80-talet, de stannade i studion i 5-6 år för att göra en platta. Det var ju just förr, när plattorna sålde som smör, som man hade råd med "sådant finlir". På 80-talet fick bandet helt galna förskott och obegränsat med studiotid i väldigt många fall. Däremot så fanns inte dagens editeringsmöjligheter på samma sätt. Jag gisssar att de som idag tillbringar ett år eller mer i studion för en plattas skull är väldigt lätträknade.

När du skriver om utbud och efterfrågan så glömmer du att radion är långt ifrån den enda aktören på marknaden idag när det gäller musik som folk i allmänhet lyssnar på idag. Rocken lever ju och frodas som aldrig förr och det låter på många håll skitigare än någonsin och alternativ musik som överhuvudtaget inte uppmärksammades i media och i skivaffärerna för 20 år sedan har en helt annan position idag. Det du missar är att det vi diskuterar är att många producenter inte låter musikern spela hela låten utan bara sitter och klipper ihop delar så att man aldrig spelat hela låten från början till slut. Förövrigt så är Nirvanas Nevermind gjord just så, lite ironiskt eftersom det är plattan som förde in garagerocken i medel-Svenssons vardagsrum.

Sedan undrar jag om du tycker att det är ok att använda sig av ett plumpt rasistiskt uttryck bara du ursäktar dig med ytterligare ett uttryck där du stämplar de som kommer att klaga på rasistuttrycket som begåvningshandikappade?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

När jag menar förr, så menar jag Led Zeppelin eller Black sabbaths första typ. Då gick det fort vill jag lova.
Men Johannes har en poäng, man kan ju använda tiden i studion till nått vettigt. Jobba fram låtar, coola riff... leka lite.
Klipp och klistra är ett otyg.. urk.
Och ja, nutida musik KAN låta skitigare än någonsin. Det är sant.... det är inte så nattsvart när man tänker efter.
Problemet är för mig, som medelålders gubbstöt, att jag inte så ofta kommer i kontakt med nutida band som låter rätt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Edit:
Senast redigerad av gäst den ons 20 jun 2007, 14:42, redigerad totalt 2 gång.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:När jag menar förr, så menar jag Led Zeppelin eller Black sabbaths första typ. Då gick det fort vill jag lova.
Men Johannes har en poäng, man kan ju använda tiden i studion till nått vettigt. Jobba fram låtar, coola riff... leka lite.
Klipp och klistra är ett otyg.. urk.
Och ja, nutida musik KAN låta skitigare än någonsin. Det är sant.... det är inte så nattsvart när man tänker efter.
Problemet är för mig, som medelålders gubbstöt, att jag inte så ofta kommer i kontakt med nutida band som låter rätt.
http://www.myspace.com Där hittar du allt.
Klipperiet är ju frivilligt. Bara för att man kan så behöver man ju inte göra det, det går ju bra att spela in låtar i en tagning fast man använder datorn men oftast blir det ju att man klipper om man råkar spela fel i stället för att ta om hela låten. Det har jag egentligen inget emot, det jag avser är när man går från studion och inte ens kan nynna låten man just spelat in.

Jag läste någonstans att Sabbaths första tog 12 timmar att spela in och mixa. De var ju ganska välrepade när de spelade in efter att ha gjort en Beatles, dvs stått i Hamburg i något år och spelat 7 set om dagen på någon klubb.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
macahan skrev:vill inte egentligen kritisera, men att använda begåvningshandikappade i sammanhanget är verkligen att provocera andra forum-medlemmar.
Hahahha! Det här är ju bara för mycket. Snacka om att bråka för bråkandets skull. :lol:

Adjö, nu får ni bråka själva ett tag.
Det roliga är ju att just Macahan aldrig är inblandad i något bråk här på forumet. Här skriver han ett stillsamt inlägg där han ger ett råd och då är det enligt Makten "bara för mycket" och tydligen så bråkar Macahan "bara för bråkandets skull". Fast han inte har bråkat. Någonstans på hela forumet. Och ABSOLUT inte i inlägget Makten svarar på. Om Macahans inlägg bara är för mycket så kan man ju undra hur Makten ser på sina egna inlägg.

Jag säger narcissistisk personlighetsstörning. Makten säger säkert något annat. Vem vet? Jag är inte psykiater och även om jag varit det så är det nog inte möjligt att ställa en diagnos efter att ha läst någons inlägg på nätet men nog luktar det narcissism alltid.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Kanske borde var förbud mot oändlig studioonani... två dygn max!!

För mitt eget musiklyssnande är nog liveplattor/dvd:er eller gamla vinyler räddningen framöver.
Jag tror faktiskt att om det aldrig släpps en enda platta till någonsin så skulle det inte göra någonting. Det finns redan mer musik än vad jag någonsin kommer att hinna med att lyssna på och jag upptäcker hela tiden gamla artister jag inte tidigare har lyssnat på och då har jag inte ens börjat med 60-talet än.
Bakåtsträvare, jag?
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Visa band låter bra oavsett när och hur dom spelades in!
Jag har svårt att tro att alla de band med bra sound, som är nämnda tidigare i tråden, skulle låta ”polerat” om de gör sin musik idag.
Generellt, tycker jag att digitalt är bra! Sedan får man använda vett när man spelar in.
Att vi bombas med dåligt producerad musik idag håller jag definitivt inte om!
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Kunde jag hålla mig borta på semestern? Nejdå.
Johannes skrev:Vadå förr? Boston och Def Leppard härjade som värst på 70- och 80-talet, de stannade i studion i 5-6 år för att göra en platta. Det var ju just förr, när plattorna sålde som smör, som man hade råd med "sådant finlir". På 80-talet fick bandet helt galna förskott och obegränsat med studiotid i väldigt många fall. Däremot så fanns inte dagens editeringsmöjligheter på samma sätt. Jag gisssar att de som idag tillbringar ett år eller mer i studion för en plattas skull är väldigt lätträknade.
Jag tänkte snarast på 60-70-tal. Beatles, Stones... Men jag kan förstås ha fel även där. Har dock fått för mig att de spelade in plattor väldigt hastigt på den tiden.
När du skriver om utbud och efterfrågan så glömmer du att radion är långt ifrån den enda aktören på marknaden idag när det gäller musik som folk i allmänhet lyssnar på idag. Rocken lever ju och frodas som aldrig förr och det låter på många håll skitigare än någonsin och alternativ musik som överhuvudtaget inte uppmärksammades i media och i skivaffärerna för 20 år sedan har en helt annan position idag. Det du missar är att det vi diskuterar är att många producenter inte låter musikern spela hela låten utan bara sitter och klipper ihop delar så att man aldrig spelat hela låten från början till slut. Förövrigt så är Nirvanas Nevermind gjord just så, lite ironiskt eftersom det är plattan som förde in garagerocken i medel-Svenssons vardagsrum.
Ja, jo, det är ju två helt olika diskussioner. Radion är tillsammans med teve de största kanalerna ut till folk, och de spelar ungefär samma bajs. Jag tror att folk letar mindre själva nu än för 10 år sedan, och då blir radio och teve det "enda rätta" för många.
Sedan undrar jag om du tycker att det är ok att använda sig av ett plumpt rasistiskt uttryck bara du ursäktar dig med ytterligare ett uttryck där du stämplar de som kommer att klaga på rasistuttrycket som begåvningshandikappade?
Det kallas humor tror jag. Ska vi förbjuda judeskämt också?
För övrigt kallar de ju sig själva och varandra för "niggah", så då måste det väl vara helt okej om jag också gör det? Annars är det lika löjligt som när invandrare kallar varandra "blatte", medan det kallas rasism om en "svenne" säger blatte.
Hissa PK-flaggan!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Man kan väl säga att radion och tv är två av de medier där musiken kommer till lyssnaren utan att man behöver söka upp den.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Personligen skulle jag inte ha några problem att för resten av livet tvingas lyssna på Rnb om jag slapp justin timberlake och måns zelmerlöv för all framtid.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Lite från ämnet då det gäller musik istället för ljud kanske, men:
Helt alvarligt så har jag fullt upp med gammal musik/inspelningar, så det spelar ingen roll vad som kommer ur inspelningstudiorna nu för tiden. Läskigt men så är det. Radion är aldrig på, skulle jag sätta på den blev det p1 eller p2
De yngre kollegor/vänner samt kidsen brukar dock pocka med nutida musik och visst hör man nåt nytt då och då som är riktigt bra.
Ca 1990 lessnade jag faktiskt totalt på "populärmusik" och övergick till 75% klassisk musik resten av 90 talet.
Nu är cikeln sluten och 70-tals rock är grejen igen :)
Skönt att det finns så många århundraden av musik som inte kräver klipp och klistra metoder.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Jag håller med dig helt och hållet!!
Samtidigt tycker jag att det är inget fel på den sortens musik produktionsmässigt. Det bär emot att säga att det är dåligt bara för att jag personligen står inte ut med den :)
I live and I learn!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Det kallas humor tror jag. Ska vi förbjuda judeskämt också?
För övrigt kallar de ju sig själva och varandra för "niggah", så då måste det väl vara helt okej om jag också gör det? Annars är det lika löjligt som när invandrare kallar varandra "blatte", medan det kallas rasism om en "svenne" säger blatte.
Hissa PK-flaggan![/quote

ja stackare, hur skulle du klara dig utan judeskämt?

att inte komma med såna här kommentarer visar ju att man respekterar andra människor.

är det så jävla svårt?
varför inte bara köra det racet på planket eller hemma i garaget och visa stil och fason här?
fast det är klart... då sticker du inte ut och blir bara en i mängden.
det vore tråkigt eller hur?

skärp dig nu för fan!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Makten skrev: Det kallas humor tror jag. Ska vi förbjuda judeskämt också?
Hissa PK-flaggan!
Jag tänker inte läxa upp dig- det är ingen som kan men jag måste säga vad jag tycker:
Makten, du är en fullständig idiot!!!!
I live and I learn!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

EA skrev:
Makten skrev: Det kallas humor tror jag. Ska vi förbjuda judeskämt också?
Hissa PK-flaggan!
Jag tänker inte läxa upp dig- det är ingen som kan men jag måste säga vad jag tycker:
Makten, du är en fullständig idiot!!!!
Ja Makten, nu är måttet rågat. Läste ditt inlägg ordentligt nyss. Vore bra om du omedelbart rensade dítt inlägg från ovanstående dumheter.
Vad tänker du med?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har helt enkelt fått vårt första registrerade troll. Bara att acceptera och ignorera då det är det enda som funkar.

Här kan man läsa lite om troll:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Konstigast med det här är att makten är en respekterad medlem på flera andra forum.. och här blir han på någon vecka mer eller mindre ovän med alla?
Skriv svar