Alkohol och Gig ?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Öl är gott, giga är kul!
Ibland sammanfaller dessa och det går oftast utmärkt, men ibland går det åt helvete. Det är lätt att ta nån för mycket på "dussingigen", men det är inte alls bra. Det är väldigt trist när nyktrare bandpolare påpekar att man spelat sämre än vanligt pga fylla. Men ett PAR bira gör iaf mig initialt bättre, tycker jag! Om vi pratar rockenroll på krogen typ dvs, det finns naturligtvis också gott om sammanhang där helnyktert är det enda möjliga.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tankar aldrig på ett gig. Även om man upplever det mer avslappnat så spelar jag alltid sämre "under the influence".
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag bokar ju för övrigt en hel del band också och är aldrig omöjlig på en låda öl till bandet, dock brukar jag inte leverera den före "game on". Jag kan ofta tycka att ett band som tagit nån bira kan vara bra mycket mer underhållande än ett helnyktert som kommer och "gör ett jobb". Dom med biran tycker oftast att det är roligare och det brukar märkas. Att det blir en och annan miss kan jag bjuda på. Krökar man däremot BORT ett gig hos oss så är man garanterat rökt för all framtid och detta talar jag gärna om för bokande kollegor.
TDHP
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Jag brukar aldrig dricka under ett gig. Visst, jag kan ta en öl till maten om vi käkar innan vi lirar, men mer än så brukar det inte bli. Sen tycker jag att det ser rätt fånigt ut när ett band står på scen och dricker öl och ska hålla på och skåla med publiken.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Min finmotorik försvinner LÅNGT innan jag känner mej "påverkad" i övrigt. Förmodligen hör ingen skillnaden, men jag blir såpass arg på mej själv när jag inte "funkar som hjärnan vill", så att säga - att jag helt slutat dricka alkohol i samband med spel. Avslappnande verkan eller ej - jag blir nervösare och mindre tillfreds med mej själv av att dricka, eftersom jag vet att jag spelar sämre. YMMV.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Personligen går jag också på BBQ:s linje om betalande publik = torrlagt på scen.

Vill man ta sig några svala eller ett järn innan gig som glad hobbymusikant är det helt okej för mig, to each his own och det ÄR kul att lira med lite pilsner i kroppen, men är man yrkesmusiker tycker jag ändå att det är lite tveksamt, jag har liksom svårt att tycka att det är bra att man super på jobbet.

På mitt dagjobb har jag då och då jobbiga föredragningar och presskonferenser där jag kan vara spänd innan och under eventet. Är det lika okej i dom sammanhangen att ta sig några järn innan, eftersom jag garanterat skulle bli mer avslappnad och "frimodigt kreativ"? Eller är kulturyrkena ett undantag?

Oavsett om man jobbar som musiker, ekonom eller varför inte infobyråkrat tycker jag det är lite trist om man måste ha alkohol som ett verktyg för att kunna prestera duktigt i det dagliga arbetet. Det ingår väl liksom i professionalismen att kunna göra ett bra jobb - och vara frimodigt kreativ - utan "bruk" av spånken?

Det här okejandet av jobbsupande i kulturyrkena är vad som skapar alkisar, även om just DU och DU naturligtvis klarar av att hantera det, det är ju bara ett par bärs :-/

Dereborn, du hällde bensin på vedhögen så nu satte jag dit tändstickan ;-)

Flame away...
Senast redigerad av Taurus den fre 12 dec 2008, 10:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Dubbelpost.
Senast redigerad av Backlund den fre 12 dec 2008, 11:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hmm.. Allt har väl sin tid och plats. Det finns gig jag har spelat onykter där jag borde varit nykter, för jag hann helt enkelt inte med. Så med det bandet blir det max en öl innan spelning.

Med coverbandet är det lite annorlunda. Visst, när vi åker och lirar på andra orter är vi oftast nyktra, men när vi lirar här hemma så slinker det lätt ner några öl. Det har hänt att det har blivit för mycket. Faktum är att det nog är min tur att dricka för mycket då både trummis, gitarrist och sångare har haft såna gig i höst.

Det beror helt på giget säger jag. Håller med BBQ som säger att man gör det ju professionellt. Men jag håller även med Dereborn att det faktiskt för vissa kan göra att de spelar bättre med lite alkohol i kroppen.

Men att lira dyngrak är aldrig bra. Nånsin.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Backlund skrev:Jag brukar aldrig dricka under ett gig. Visst, jag kan ta en öl till maten om vi käkar innan vi lirar, men mer än så brukar det inte bli. Sen tycker jag att det ser rätt fånigt ut när ett band står på scen och dricker öl och ska hålla på och skåla med publiken.
och på precis samma sätt tycker vissa krögare att det är en bra grej att bandet uppmuntrar gästerna och publiken att drivka mer öl.

om man ska skåla med publik gör man det i bärsabira och INTE i mineralvatten eller en kopp kaffe. Då låter man bli, punkt!

Visst är det sammanflätat...hockeytröjor-knsaiga peruker-partyreaggelåtar-fånigt mellansnack-afterskirepertoar och stor stark på scen?

Precis som det INTE är ok på lokala jazzklubben, eller på dansbandsscenen att skåla med de som har betalat för att lyssna på det musikerna gör på scenen.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag dricker så gott som aldrig i samband med gig. Som enor skrev här ovanför, finmotoriken försvinner innan jag hinner känna mig påverkad i övrigt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

dereborn skrev:Jag tror att det - ibland - kan påverka ens framförande negativt att INTE ta en öl eller ett järn innan gig!

Det finns faktiskt BRUK av alkohol, inte bara MISSBRUK. Drogen alkohol i rätt dos har en avslappnande/avstressande funktion och det är precis vad som kan krävas innan ett gig.
Dessutom kan det vara så att om man står helt spiknykter, lite stressad o kanske lite nervös o spänd inför en publik där majoriteten är aloholpåverkad så har man ju inte alls samma uppfattning som publiken om t.ex. låtordning etc.

OBS! Jag är INTE alkis, jag dricker inte alkohol innan varenda gig.

Men jag kan få extremspader på den svenska lätt skenheliga svart-eller-vitt inställningen till alkoholen. (och i diskussionen om droger överhuvudtaget)

Sådärja! Om inte bocken i Gävle brann i år så lär det väl ta fyr här nu!
Håller med fullständigt!!
Men det är olika på gig, är det notläsning från helvetet och man inte behöver leverera ngn slags utstrålning så drickar jag inget.
Men är det "vanligt" livegig så kan det ofta hjälpa med ngn stänkare innanför västen. Speciellt om man är trött och seg innan gig.
Jag håller verkligen med om skillnaden mellan bruk och missbruk!!!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Tarzan08 skrev:
Backlund skrev:Jag brukar aldrig dricka under ett gig. Visst, jag kan ta en öl till maten om vi käkar innan vi lirar, men mer än så brukar det inte bli. Sen tycker jag att det ser rätt fånigt ut när ett band står på scen och dricker öl och ska hålla på och skåla med publiken.
och på precis samma sätt tycker vissa krögare att det är en bra grej att bandet uppmuntrar gästerna och publiken att drivka mer öl.

om man ska skåla med publik gör man det i bärsabira och INTE i mineralvatten eller en kopp kaffe. Då låter man bli, punkt!

Visst är det sammanflätat...hockeytröjor-knsaiga peruker-partyreaggelåtar-fånigt mellansnack-afterskirepertoar och stor stark på scen?

Precis som det INTE är ok på lokala jazzklubben, eller på dansbandsscenen att skåla med de som har betalat för att lyssna på det musikerna gör på scenen.
Jo visst kan jag tänka mig att vissa krögare tycker att det är bra för försöljningen osv, men jag är en sån där som tycker det ser lite dåligt ut med band som dricker öl när de spelar och då blir det inte bättre av att dom skålar och viftar med ölglas/flaskor. Sen tycker jag inte att det spelar roll vilken genre det är, hur mycket party det är osv. Så tycker jag.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Basmagnus skrev:
dereborn skrev:Jag tror att det - ibland - kan påverka ens framförande negativt att INTE ta en öl eller ett järn innan gig!

Det finns faktiskt BRUK av alkohol, inte bara MISSBRUK. Drogen alkohol i rätt dos har en avslappnande/avstressande funktion och det är precis vad som kan krävas innan ett gig.
Dessutom kan det vara så att om man står helt spiknykter, lite stressad o kanske lite nervös o spänd inför en publik där majoriteten är aloholpåverkad så har man ju inte alls samma uppfattning som publiken om t.ex. låtordning etc.

OBS! Jag är INTE alkis, jag dricker inte alkohol innan varenda gig.

Men jag kan få extremspader på den svenska lätt skenheliga svart-eller-vitt inställningen till alkoholen. (och i diskussionen om droger överhuvudtaget)

Sådärja! Om inte bocken i Gävle brann i år så lär det väl ta fyr här nu!
Håller med fullständigt!!
Men det är olika på gig, är det notläsning från helvetet och man inte behöver leverera ngn slags utstrålning så drickar jag inget.
Men är det "vanligt" livegig så kan det ofta hjälpa med ngn stänkare innanför västen. Speciellt om man är trött och seg innan gig.
Jag håller verkligen med om skillnaden mellan bruk och missbruk!!!
Eftersom både du och Dereborn är hårt jobbande yrkesmusiker så frågar jag igen: eftersom det är okej för er att kröka på ert jobb, är det lika okej för mig som statstjänsteman att supa på mitt arbete? Eller är det skillnad på jobb och jobb?

Kalla mig gärna svartvit, men jag tycker fortfarande det är en dålig vana att kröka på jobbet, även om man själv tycker att man har koll på läget.

Edit: Eller så är jag bara avundsjuk och skulle bra gärna vilja kunna ta mig en stänkare eller två till fredagslunchen ;-)
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Så länge det inte påverkar ens spelande tycker jag väl att det är okej.
Själv brukar jag dock aldrig dricka före.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Så länge det inte påverkar liret så struntar jag i om det är narkotika, sprit eller råttgift i blodomloppet på folk innan de kliver upp på scenen.
Själv så fixar jag inte ens Smoke On The Water efter en folköl. :lol:
redigerat:
Omformulering.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Taurus skrev:
Eftersom både du och Dereborn är hårt jobbande yrkesmusiker så frågar jag igen: eftersom det är okej för er att kröka på ert jobb, är det lika okej för mig som statstjänsteman att supa på mitt arbete? Eller är det skillnad på jobb och jobb?

Kalla mig gärna svartvit, men jag tycker fortfarande det är en dålig vana att kröka på jobbet, även om man själv tycker att man har koll på läget.

Edit: Eller så är jag bara avundsjuk och skulle bra gärna vilja kunna ta mig en stänkare eller två till fredagslunchen ;-)
Du kan inte kalla det för dålig vana eftersom både jag och Dereborn skriver att vi inte har det som vana, att vi inte gör det på varje gig!!

Men jag tycker att det är skillnad på jobb och jobb, ja!
Som statstjänsteman så behöver du inte leverera ngn output, precis som jag skrev att jag inte dricker om jag t.ex sitter i orkester och läser noter.
Men om det är mer show så kan det vara gött att få ngt i kroppen som får en att slappna av och släppa ev hämningar.
Vi levererar underhållning!
Om du går och ser ett rockband som bara står rätt upp och ner och spelar, även om det låter bra, jämfört med ett band som spelar lika bra men har en sjuhelvetes output på scenen. Vilken blir den största konsertupplevelsen?

Du kan inte jämföra att stå på scenen och underhålla folk med att sitta på ett kontor.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Basmagnus skrev:
Taurus skrev:

Du kan inte kalla det för dålig vana eftersom både jag och Dereborn skriver att vi inte har det som vana, att vi inte gör det på varje gig!!

Men jag tycker att det är skillnad på jobb och jobb, ja!
Som statstjänsteman så behöver du inte leverera ngn output, precis som jag skrev att jag inte dricker om jag t.ex sitter i orkester och läser noter.
Men om det är mer show så kan det vara gött att få ngt i kroppen som får en att slappna av och släppa ev hämningar.
Vi levererar underhållning!
Om du går och ser ett rockband som bara står rätt upp och ner och spelar, även om det låter bra, jämfört med ett band som spelar lika bra men har en sjuhelvetes output på scenen. Vilken blir den största konsertupplevelsen?

Du kan inte jämföra att stå på scenen och underhålla folk med att sitta på ett kontor.
Jag kan bara hålla med Tarus. Jag tycker att man ska vara så professionell att man ska kunna leverera utan att ha druckit.

Jag fördömmer inte folk som dricker på scenen, men jag tycker synd om de människor inte kan slappna av och röja utan att ha druckit.

Jag har som princip att alltid gigga nykter. Oavsett om det är betalande publik eller en kompis födelsedagsfest. Jag vill ha full kontroll på min kropp och mina tankar.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Nick skrev:Jag kan bara hålla med Tarus. Jag tycker att man ska vara så professionell att man ska kunna leverera utan att ha druckit.

Jag fördömmer inte folk som dricker på scenen, men jag tycker synd om de människor inte kan slappna av och röja utan att ha druckit.

Jag har som princip att alltid gigga nykter. Oavsett om det är betalande publik eller en kompis födelsedagsfest. Jag vill ha full kontroll på min kropp och mina tankar.
Anar att du inte dricker särskilt mycket annars heller?
Det brukar hänga ihop. (Inget fel i det.)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hade jag varit heltidsmusiker så hade nog 99% av jobben varit helnyktra,
men nu är man ju inte det. Man jobbar ju 7-16 mån-fre och har lagt spelandet på en sån nivå att man, om man känner för det, kan ta ett par öl i samband med gig eftersom det ju liksom är en fritidssysselsättning.
Man tar heller oftast inte betalt på en högre nivå än att det kan vara ok.
(Detta förutsätter naturligtvis att även apisen tycker att det är ok!)

Som jag skrev ovan, det är inte nödvändigtvis bara av godo att bandet är helnyktra och skötsamma (läs tråkiga klocktittare) som bara "gör sitt jobb". Sitter man däremot tex i ett orkesterdike på en musikal 9 ggr i veckan så säger det sig självt att man inte krökar tycker jag. Det finns ju liksom en hel massa nivåer och nyanser i musikutövandet.

Och om chefen på dagjobbet likt chefen på helgjobbet kom och frågade om man ville ha en öl medan man startade upp datorn så skulle jag inte säga nej på fredan iaf! :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Vi hade faktiskt en diskussion kring detta i logen igår. Det är DEFINITIVT inte en fråga som har ett entydigt svar.
Men jag tror att man i grund och botten inte ska vara så kategorisk. För det första: man måste känna sig själv och sina begränsningar. Vet man att det går väldigt mycket sämre med öl i kroppen så får man låta bli att dricka. För det andra: man ska inte tro att musicerande handlar om en enda lång fest. Det är bara det att man ibland känner behovet av att komma i stämning för en viss typ av gig.

Sedan beror mycket på hur komplicerade grejer du lirar, om du frontar eller vilken typ av gig det gäller.
Om jag har ett bluesgig på en hojklubb känns det totalfel att genomföra giget utan en pilsner eller två innanför västen.
Men om jag blir inringd för att lägga bas på en popskiva i polarstudion går jag absolut inte och klämmer en starköl på lunchen innan jag går dit.
Fast om vi har en spelning med mitt band på en rockklubb full av människor som har höga förväntningar på oss så tar jag mig gärna ett järn strax innan gig för att lugna nerverna och ruska om hjärnan lite.
Men om vi ska göra en TV-inspelning mitt på dagen där det gäller att både spela och stå rätt, samtidigt som man ska se ut att ha kul så dricker jag nog bara en Ramlösa innan det är dags.

Det gäller att använda sitt omdöme, men att försöka moralisera eller prata om "oproffsighet" är missriktat imho.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

bootsy skrev:Vi hade faktiskt en diskussion kring detta i logen igår. Det är DEFINITIVT inte en fråga som har ett entydigt svar.
Men jag tror att man i grund och botten inte ska vara så kategorisk. För det första: man måste känna sig själv och sina begränsningar. Vet man att det går väldigt mycket sämre med öl i kroppen så får man låta bli att dricka. För det andra: man ska inte tro att musicerande handlar om en enda lång fest. Det är bara det att man ibland känner behovet av att komma i stämning för en viss typ av gig.

Sedan beror mycket på hur komplicerade grejer du lirar, om du frontar eller vilken typ av gig det gäller.
Om jag har ett bluesgig på en hojklubb känns det totalfel att genomföra giget utan en pilsner eller två innanför västen.
Men om jag blir inringd för att lägga bas på en popskiva i polarstudion går jag absolut inte och klämmer en starköl på lunchen innan jag går dit.
Fast om vi har en spelning med mitt band på en rockklubb full av människor som har höga förväntningar på oss så tar jag mig gärna ett järn strax innan gig för att lugna nerverna och ruska om hjärnan lite.
Men om vi ska göra en TV-inspelning mitt på dagen där det gäller att både spela och stå rätt, samtidigt som man ska se ut att ha kul så dricker jag nog bara en Ramlösa innan det är dags.

Det gäller att använda sitt omdöme, men att försöka moralisera eller prata om "oproffsighet" är missriktat imho.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Dricka med sunt förnuft är väl kanske ett bra motto?

Själv behöver jag inte öl el. dylikt för att kunna ha kul på scen, senaste cover-vändan här så vart det mest lättöl eller Loka på scen, hur töntigt det än må se ut när man lirar rock-covers..
Men en kombination av att jag inte dricker mer än folköl ibland hemma vid datorn/tv:n och att det inte behövs för min del för att ha kul så låter jag hellre bli.
Det har dessutom varit så att jag gärna haft bilen efter gig för att ta mig hem när jag vill och då är det dumt att öla gärnet...

Har nog ändå en uppfattning om att man bör vara någorlunda nykter vid all sorts framträdanden, men klarar man av att lira med 2 promille i kroppen så är det upp till var och en, jag skulle nog dock föredra att lira med de som dricker måttligt innan/under framträdanden.

Har aldrig lirat påverkad så jag kan inte säga hur jag själv skulle leverera, och jag känner helle ringet behöv av att veta det.
Vid vissa gig där det verkligen är öken att lira kanske det skulle varit bra om man drack mer än vad man gör för att kunna hålla humöret uppe, men jag skippar det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vi trubadurade frekvent på ett ställe i Norrtälje för en massa år sen där det var psykiskt omöjligt att inte vara på ungefär samma nivå som "publiken" för att öht orka spela där! :lol:
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Giggade nån gång för hundra år sen i Rimbo, nåt Leisure center.. Där var det exakt det läget!
Norrtäljesyndrom? :D
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar