Misstänkte att så var fallet..daionsavage skrev:Men helt ärligt, om ni har en medlem som inte vill spela ute så föreslår jag att ni gör er av med honom än att resten av er ska dras ner i skiten.Där slog du huvudet på spiken Blackparkas!Nu har jag inte läst igenom allt men kan tänka att det är han som skriver låtar osv. DÅ blir det lite krångligare genast...
Gage
- blackparkas
- Medlem++++
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Simon Andersson
- Medlem++
hahaha! jo... att vara musiker ar ju inget riktigt jobb...groovyjr skrev:Har varit med om att krogägaren har tyckt vi skulle spela gratis bara för att vi tyckte det var roligt och det ändå var vår hobby, vilket innebar att vi bara skulle vara glada för att få spela...
Mitt svar blev bara: Klart vi gör men vi kommer att ta hit alla våra vänner på 3 rätters middag med fri dryck hela kvällen. Du har ju bara resturang för att du tycker det är kul och har mat som hobby eller hur!
Det värsta är ju att ofta så ÄR musik inget riktigt jobb. Många hävdar ju envetet att de minsann är musiker när de får frågan om vad de jobbar med men sedan visar det sig att de drar in 1.500 spänn i månaden på musiken och resten på a-kassa och att jobba deltid som vaktmästare på någon gymnasieskola i Huddinge.bassdude skrev: hahaha! jo... att vara musiker ar ju inget riktigt jobb...
Ungefär som att alla servitriser i Hollywood är skådisar. Egentligen.
- Diesel
- Medlem++
Musiker är man väl så fort man börjar spela ett instrument?Diesel skrev:Men.. lite OT men, när är man musiker?
Det jag syftar på i mitt förra inlägg är yrkesmusiker, dvs när musiken är ens yrke. Vem som helst får väl iochförsig kalla sig yrkesmusiker men jag tycker det blir lite löjligt när man kallar sig det om man snittar på ett eller två dåligt betalda gig per månad och egentligen tjänar större delen av sitt uppehälle genom att göra något helt annat än att spela. Därav jämförelsen med skådisar i L.A som så gärna vill "showa off" (finns det något bra svenskt uttryck för det?) och kalla sig skådisar fast de inte har tjänat ett öre på skådespeleriet förutom när de drar på sig Ronald McDonald-kostymen och delar ut flyers utanför McDonalds på Sunset Boulevard.
- FreCKo
- Medlem++
- Diesel
- Medlem++
- Diesel
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
När är man yrkesverksam egentligen?Johannes skrev:Bump
Ja, när är man yrkesmusiker egentligen?
När 25, 50, 75 eller 100 % av ens inkomst kommer från musiken?
När 25, 50, 75 eller 100 % av ens inkomst kommer från arbete?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- durito
- VIP medlem
gammal men dock en nyöppnad tråd... 
jag tycker Dereborn slog huvudet på spiken. är en krögare "snål" med gaget samtidigt som man drar fulla hus så blir jag också sur. det har jag råkat ut för några gånger.
en kompis till mig äger en krog här i stan och till en början så spelade vi där rätt billigt. dels för att han nyligen tagit över stället och dels för att vi fick rätt schyssta förhållanden i övrigt (grungekvällar t ex är ju en hit för en sån som mig). men efter en tid så märkte man att det kom bra mycket mer folk när det var ett band där och det betyder ju att bandet i fråga har en betydelse. därför ska man som band då ha mer betalt.
vi startade på ungefär 1000-1250 kr per man men nu spelar jag inte där för under 1500-2000... jag pratar svart eller efter skatt...det beror givetvis också på hur många vi är i bandet. vi kör ibland på trio och då kan vi ta ut ännu mer. det handlar ju inte om att "suga ut" krögarna men att få skäligt betalt för sitt arbete är inget man ska bortse ifrån.
om jag ska spela för 1000:- så ska det vara min egen musik (nico the band alltså) eller möjligen någon obskyr "tribute-grej" som man vet att är en chansning rent publikmässigt. jag kan ärligt säga att jag inte ställer mig på scen å lirar "oa hela natten" eller "blink182" för under 1500:- i alla fall. nu när jag har familj måste jag prioritera opå ett annat sätt. visst, det är roligt, men man forlorar ändå en hel del tid med sin familj när man är ute mycket.

jag tycker Dereborn slog huvudet på spiken. är en krögare "snål" med gaget samtidigt som man drar fulla hus så blir jag också sur. det har jag råkat ut för några gånger.
en kompis till mig äger en krog här i stan och till en början så spelade vi där rätt billigt. dels för att han nyligen tagit över stället och dels för att vi fick rätt schyssta förhållanden i övrigt (grungekvällar t ex är ju en hit för en sån som mig). men efter en tid så märkte man att det kom bra mycket mer folk när det var ett band där och det betyder ju att bandet i fråga har en betydelse. därför ska man som band då ha mer betalt.
vi startade på ungefär 1000-1250 kr per man men nu spelar jag inte där för under 1500-2000... jag pratar svart eller efter skatt...det beror givetvis också på hur många vi är i bandet. vi kör ibland på trio och då kan vi ta ut ännu mer. det handlar ju inte om att "suga ut" krögarna men att få skäligt betalt för sitt arbete är inget man ska bortse ifrån.
om jag ska spela för 1000:- så ska det vara min egen musik (nico the band alltså) eller möjligen någon obskyr "tribute-grej" som man vet att är en chansning rent publikmässigt. jag kan ärligt säga att jag inte ställer mig på scen å lirar "oa hela natten" eller "blink182" för under 1500:- i alla fall. nu när jag har familj måste jag prioritera opå ett annat sätt. visst, det är roligt, men man forlorar ändå en hel del tid med sin familj när man är ute mycket.
- blackparkas
- Medlem++++
Jag är inte så kräsen...
Men under 1000-lappen har jag svårt att motivera för mig själv..
Nu när vi varit ute och när det nu blir i framtiden så kommer vi inte ha eget PA vilket gör att mycket av gaget kommer gå till hyra av pa/ljus etc, som vi förvisso har bra deal på hyran, och även om vi haft eget PA så hade det kostat också så det jämnar ut sig.
Men under 1000 spänn efter omkostnader... njaej... inte nu längre.
För några år sedan kunde jag lira vad som helst för en 500-ing men nu tar allt alldeles för mycket tid. Rodda PA och prylar hit och dit.
Spela en lördag innebär ju att hela helgen är "förstörd".
Jag gör fortfarande gratisgig förstås också, om det är en bra grej.
Antingen musik som jag tycker är kul eller som t.ex. nu senast när jag lirade Elvis-låtar med "Stig-Elvis" då intäkterna gick till välgörenhet.
Är ju dessutom frikyrklig så det blir en del spelande där som man naturligtvis ställer upp på gratis.
Men under 1000-lappen har jag svårt att motivera för mig själv..
Nu när vi varit ute och när det nu blir i framtiden så kommer vi inte ha eget PA vilket gör att mycket av gaget kommer gå till hyra av pa/ljus etc, som vi förvisso har bra deal på hyran, och även om vi haft eget PA så hade det kostat också så det jämnar ut sig.
Men under 1000 spänn efter omkostnader... njaej... inte nu längre.
För några år sedan kunde jag lira vad som helst för en 500-ing men nu tar allt alldeles för mycket tid. Rodda PA och prylar hit och dit.
Spela en lördag innebär ju att hela helgen är "förstörd".
Jag gör fortfarande gratisgig förstås också, om det är en bra grej.
Antingen musik som jag tycker är kul eller som t.ex. nu senast när jag lirade Elvis-låtar med "Stig-Elvis" då intäkterna gick till välgörenhet.
Är ju dessutom frikyrklig så det blir en del spelande där som man naturligtvis ställer upp på gratis.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- bootsy
- Medlem+++
Det där med apisar som gör stora pengar samtidigt som han toksnålar med gaget är vidrigt, men väldigt vanligt.
Jag hade ett återkommande gig i somras som var hur kul som helst; ett lysande band, fulla hus, enormt kul rent musikaliskt. Men det gav kaffepengar. Jag hade utan några som helst problem stått ut med detta, bara för mitt eget höga nöjes skull. Om det inte vore för att stället var knökat och ägaren förmodligen hade sina absolut bästa kvällar de gånger vi lirade på stället.
Det kändes lite bistert att ta en taxi hem med grejerna efter gig och inse att man hade bränt en tredjedel av - det naturligtvis svarta - gaget i resor, samtidigt som svinet till apis kunde skratta hela vägen till banken.
Och det på grund av att han hade hyrt in ett fantastiskt band som drog mycket publik och han kunde komma undan med att kasta ett par sketna tusingar efter. Avskum.
(Som kompensation har jag dock gjort att par av mina bäst betalda gig med samma band, så det jämnar ut sig på något sätt.)
Jag hade ett återkommande gig i somras som var hur kul som helst; ett lysande band, fulla hus, enormt kul rent musikaliskt. Men det gav kaffepengar. Jag hade utan några som helst problem stått ut med detta, bara för mitt eget höga nöjes skull. Om det inte vore för att stället var knökat och ägaren förmodligen hade sina absolut bästa kvällar de gånger vi lirade på stället.
Det kändes lite bistert att ta en taxi hem med grejerna efter gig och inse att man hade bränt en tredjedel av - det naturligtvis svarta - gaget i resor, samtidigt som svinet till apis kunde skratta hela vägen till banken.
Och det på grund av att han hade hyrt in ett fantastiskt band som drog mycket publik och han kunde komma undan med att kasta ett par sketna tusingar efter. Avskum.
(Som kompensation har jag dock gjort att par av mina bäst betalda gig med samma band, så det jämnar ut sig på något sätt.)
Stallet liknar mest ett veteflak.
- bootsy
- Medlem+++
Nej nej, det är krögaren på stället jag menar. JT är en bra person, men hade väl inte lyckats deala på ett vettigt sätt med ägaren.GrafZeppelin skrev:JT? Isåfall ska han få fan.bootsy skrev:svinet till apis kunde skratta hela vägen till banken.
Stallet liknar mest ett veteflak.
-
- Medlem
Tillgång och efterfrågan( nedlagd tid) tror jag styr, som vanligt i affärer.
Tänk bara på att vid en "vit" spelning så är det nästan lika mkt omkostnader i skatt och sociala avg. moms för arr./betalaren som det man får i plånboken. Så man kan inte jämställa entrén mot pengarna i plånboken.
Gager kan ju vara på faktura, brutto, netto. Inkl. eller exl.ljud, ljus, tekniker, resa, logi etc.
/Besserwissern...
Tänk bara på att vid en "vit" spelning så är det nästan lika mkt omkostnader i skatt och sociala avg. moms för arr./betalaren som det man får i plånboken. Så man kan inte jämställa entrén mot pengarna i plånboken.
Gager kan ju vara på faktura, brutto, netto. Inkl. eller exl.ljud, ljus, tekniker, resa, logi etc.
/Besserwissern...
- optic
- Medlem+
Jag har spelat gratis, i princip, de senaste 25 åren.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
- straightedge79
- VIP medlem
- hosse
- Medlem+++
ja, jösses. i mitt förra band blev det bensinpengar över en gång så vi kunde dela en pizza. det var happy days då.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt: