Alkohol och Gig ?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

kmo skrev:Giggade nån gång för hundra år sen i Rimbo, nåt Leisure center.. Där var det exakt det läget!
Norrtäljesyndrom? :D
Haha, typ samma publik!
Det brukade vara exakt samma grej på Veras och Topkapi i Rimbo! :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Tror jag har kvar nån badrock från det stället..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

kmo skrev:Tror jag har kvar nån badrock från det stället..
Hehe, dom gick i konkurs för ett tag sen!
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

För en badrocks skull :shock:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Basmagnus skrev:
Taurus skrev:
Eftersom både du och Dereborn är hårt jobbande yrkesmusiker så frågar jag igen: eftersom det är okej för er att kröka på ert jobb, är det lika okej för mig som statstjänsteman att supa på mitt arbete? Eller är det skillnad på jobb och jobb?

Kalla mig gärna svartvit, men jag tycker fortfarande det är en dålig vana att kröka på jobbet, även om man själv tycker att man har koll på läget.

Edit: Eller så är jag bara avundsjuk och skulle bra gärna vilja kunna ta mig en stänkare eller två till fredagslunchen ;-)
Du kan inte kalla det för dålig vana eftersom både jag och Dereborn skriver att vi inte har det som vana, att vi inte gör det på varje gig!!

Men jag tycker att det är skillnad på jobb och jobb, ja!
Som statstjänsteman så behöver du inte leverera ngn output, precis som jag skrev att jag inte dricker om jag t.ex sitter i orkester och läser noter.
Men om det är mer show så kan det vara gött att få ngt i kroppen som får en att slappna av och släppa ev hämningar.
Vi levererar underhållning!
Om du går och ser ett rockband som bara står rätt upp och ner och spelar, även om det låter bra, jämfört med ett band som spelar lika bra men har en sjuhelvetes output på scenen. Vilken blir den största konsertupplevelsen?

Du kan inte jämföra att stå på scenen och underhålla folk med att sitta på ett kontor.
Hej vad det brinner! Jag skyller allt på Dereborn som kastade första facklan. Eftersom jag har den polemiska kostymen på så fortsätter jag.

Jo, som statstjänsteman måste jag också leverera output då och då. Även om den gängse bilden är att jag häckar på heltid i min tjänstekuvös bland dammiga pärmar så måste jag också vara karismatisk, engagerande och roligagubben för publik då och då i min yrkesroll - och då är det klart att det skulle vara schysst att ta sig ett järn dom gånger det känns piss.

Jag tror man kan hitta orsaker till att ta sig en hutt i de flesta yrken, och man skulle säkerligen leverera mer och bättre där också med ett begränsat måttlighetsdrickande, men i kultursvängen är det av någon orsak helt okej, bara därför att "vi levererar underhållning".

När det gäller konsertupplevelser så diggar jag som bekant symfrock, och där består flertalet konsertupplevelser nu för tiden i att titta på tjocka farbröder i paljettkaftan som inte rör sig många meter under ett gig, så det argumentet biter inte på mig ;-)

Du måste förstå att jag hårddrar det här och inte hackar på dig eller Dereborn, jag missunnar varken dig eller nån annan en pilsner innan du går upp på scen, mår du gott av det så tuta och kör för all del.

Däremot tycker jag i ett större perspektiv att det är trist att vi har yrkeskårer i samhället som löper betyligt större risk än andra att utveckla missbruksproblem bara för att det är mer eller mindre okej att jobba under the influence, och det är ett problem.

Jag har som sagt inga bekymmer med att nån tar en pilsner på scen, men det är tråkigt om det till slut blir en dålig vana, och sånt är ju tyvärr inte alltid så rasande lätt att styra över själv i en pressad vardag.

Edit: Jag snackar om musicerandet som ett yrke, det finns ju andra aspekter om man vill leva råckenrållmyt osv.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Taurus skrev:
Hej vad det brinner! Jag skyller allt på Dereborn som kastade första facklan. Eftersom jag har den polemiska kostymen på så fortsätter jag.

Jo, som statstjänsteman måste jag också leverera output då och då. Även om den gängse bilden är att jag häckar på heltid i min tjänstekuvös bland dammiga pärmar så måste jag också vara karismatisk, engagerande och roligagubben för publik då och då i min yrkesroll - och då är det klart att det skulle vara schysst att ta sig ett järn dom gånger det känns piss.

Jag tror man kan hitta orsaker till att ta sig en hutt i de flesta yrken, och man skulle säkerligen leverera mer och bättre där också med ett begränsat måttlighetsdrickande, men i kultursvängen är det av någon orsak helt okej, bara därför att "vi levererar underhållning".

När det gäller konsertupplevelser så diggar jag som bekant symfrock, och där består flertalet konsertupplevelser nu för tiden i att titta på tjocka farbröder i paljettkaftan som inte rör sig många meter under ett gig, så det argumentet biter inte på mig ;-)

Du måste förstå att jag hårddrar det här och inte hackar på dig eller Dereborn, jag missunnar varken dig eller nån annan en pilsner innan du går upp på scen, mår du gott av det så tuta och kör för all del.

Däremot tycker jag i ett större perspektiv att det är trist att vi har yrkeskårer i samhället som löper betyligt större risk än andra att utveckla missbruksproblem bara för att det är mer eller mindre okej att jobba under the influence, och det är ett problem.

Jag har som sagt inga bekymmer med att nån tar en pilsner på scen, men det är tråkigt om det till slut blir en dålig vana, och sånt är ju tyvärr inte alltid så rasande lätt att styra över själv i en pressad vardag.

Edit: Jag snackar om musicerandet som ett yrke, det finns ju andra aspekter om man vill leva råckenrållmyt osv.
Oj, nej då! Jag tar det inte som att du hackar på ngn!
Jag tycker dock att du blandar ihop sakerna lite, som Dereborn skrev: "det är skillnad på bruk och missbruk".
Du skriver ju om risken att utveckla en vana som kan leda till missbruk men det är ju precis det vi säger att ingen har det som vana utan det kan sitta bra vid vissa typer av gig att få en hutt.
Precis som för vem som helst som är nervös för att hålla ett tal m.m.
som du skriver själv.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Är det ingen som har nån fundering om min apis-aspekt? :roll:
TDHP
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

TDHP skrev:
Nick skrev:Jag kan bara hålla med Tarus. Jag tycker att man ska vara så professionell att man ska kunna leverera utan att ha druckit.

Jag fördömmer inte folk som dricker på scenen, men jag tycker synd om de människor inte kan slappna av och röja utan att ha druckit.

Jag har som princip att alltid gigga nykter. Oavsett om det är betalande publik eller en kompis födelsedagsfest. Jag vill ha full kontroll på min kropp och mina tankar.
Anar att du inte dricker särskilt mycket annars heller?
Det brukar hänga ihop. (Inget fel i det.)
Just för tillfället äter jag medicin=ingen alkohol.

Men jag tycker det är väldigt trevligt att på fredagkvällen ta sig en god whiskey, eller nån cider/öl. Brukar inte precis bli fullat på festerna, utan brukar oftast försöka att hålla mig runt sallongsberusad.

Så, ganska ofta alkohol, men sällan dyngrak :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har haft som policy att aldrig dricka ngt på gigen med artister för jag känner att jag absokut inte skulle vilja kunna skylla på att jag var för full om jag har en dålig kväll (vilket för övrigt inte händer..;-)) men , som imorgon kväll(då jag ska spela ett tröttecovergig på ett skithak) då kommer jag garanterat att ta både en och två och tre bira under giget..
Jag skulle till och med vilja påstå att det kan förhöja min livsgnista medans jag spelar Like a rolling stone och Brown eyed girl vilket får mej att spela få mer feeling och spela bättre.
Att spela påverkad handlar så otroligt mycket om vana....jag har vant mej under en miljard after beach spelningar där alternativet varit att medelst slö yxa dunka sej i skallen till medvetslöshet och då har jag valt att dricka bira i flertal ...
Sjukt nog, den gång jag kan påminna mej att jag fått mest beröm efter ett gig var efter precis ett sånt gig...4 på em....jag gick upp kl 15...tog första biran 15.45....giget var slut ca 17.30 och vid det laget hade jag druckit 8-9-10 burkar...(jo,jag tål en hel del...;-)) och efteråt så dyker det folk på mej och plussar mej för grymt basspel...(bla halva Bonnie Tylers kompband(som kanske var skyhöga på angeldust, vad vet jag??;-))
Skit samma , det säger föga egentligen MEN jag tycker att det är helt ok att dricka när man lirar om man inte lirar sämre för då är det naturligtvis helt snett.
Jag VILL INTE dricka när jag får mycket betalt och där jag representerar någon annan. Jag VILL dricka när jag ska stå och orepat spela Brown Eyed Girl för den 900 gången i livet....jag har liksom roligare då...och det är definitit att föredra framför en uttråkad Figge...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Basmagnus skrev:Oj, nej då! Jag tar det inte som att du hackar på ngn!
Jag tycker dock att du blandar ihop sakerna lite, som Dereborn skrev: "det är skillnad på bruk och missbruk".
Du skriver ju om risken att utveckla en vana som kan leda till missbruk men det är ju precis det vi säger att ingen har det som vana utan det kan sitta bra vid vissa typer av gig att få en hutt.
Precis som för vem som helst som är nervös för att hålla ett tal m.m.
som du skriver själv.
Huvudsaken är att ni har koll på läget och jag har total respekt för era och alla andras val i alkoholfrågan.

På en generell nivå däremot köper jag inte riktigt det där med bruk och missbruk. Det finns ju ingen som VILL börja missbruka, alla ser sig själva som brukare med totalkontroll tills det är för sent. Många av oss gubbar här på forumet har väl gamla musikpolare som supit eller knarkat bort karriären, och det var ganska säkert inte deras avsikt från början.

Därmed inte sagt att jag propsar på absolutism och vattenkammat frimickleri, det ÄR kul med sprit, däremot tror jag att man är extra utsatt som kulturarbetare med ett friare förhållningssätt till alkohol på jobbet än många andra yrkesgrupper.

Som slutord kan jag säga att jag personligen inte vill sätta mig i en sits där jag känner att jag måste ta ett järn för att göra ett bra jobb, men å andra sidan är det NI som är framgångsrika heltidsbasister och jag själv en blygsam hobbymusiker med ett trökigt dagjobb i statsförvaltningen, så ta en pilsner och keep on rockin' vetja!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Taurus skrev:Många av oss gubbar här på forumet har väl gamla musikpolare som supit eller knarkat bort karriären, och det var ganska säkert inte deras avsikt från början.

Därmed inte sagt att jag propsar på absolutism och vattenkammat frimickleri, det ÄR kul med sprit, däremot tror jag att man är extra utsatt som kulturarbetare med ett friare förhållningssätt till alkohol på jobbet än många andra yrkesgrupper.
!
Så sant!!
baskillen33
Medlem

Inlägg av baskillen33 »

archisland skrev:
BarbequeVillage skrev:Om man får betalt så är det att betrakta som yrkesutövning och då tycker jag att professionalismen kräver att man låter bli drickat till efteråt.

Privata fester, efterfester och improviserade jam är en helt annan sak.

Att jag se'n spelar riktigt dåligt redan efter ett par bärs kan spela in i mitt resonemang, men jag tycker att principen håller även utan den vetskapen.
+ 42

Ofta är det ju ökning av ölförsäljning som är skälet till varför bandet står på scen, Vissa har nolltolerans medans vissa arr bjuder på öl innan samt uppmuntrar till skål från scen.
Jag tror det är som med allt annat, upp till var & en att leverera det som publik och arrangören vill ha på det bästa sätt man kan.
Så är man ringrostig & på en Siljabåt så tar man biran efteråt annars åker gaget i värsta fall. Står en back på scen så är det upp till var & en att göra ett bra gig.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Även fast jag knappt har lämnat garage-bands-nivån så tycker jag att man ska ta det mycket lugnt med drickat. Har lirat med överförfriskade medmusikanter fler gånger än jag kan komma ihåg och det är enbart pinsamt och patetiskt när man står där och märker att vederbörande är helt väck.
Har varit med om en sångerska som legat på alla fyra och letat texter som hon tappa ner från scenen, en gitarrist som spelade så ohygglit fel att jag blev tvungen att dra ur sladden för honom. (själv märkte han inget utan lirade glatt vidare), trummis som blackuot och kunnat räkna in....

Men det gäller samma sak här som alla andra gånger:
Använd förståndet!
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

baskillen33 skrev: Så är man ringrostig & på en Siljabåt så tar man biran efteråt annars åker gaget i värsta fall. Står en back på scen så är det upp till var & en att göra ett bra gig.
Nuförtiden får man inte ens ta biran efteråt på Silja. Det är nolltolerans dygnet på alkohol hos personalen dit även musikerna räknas.......
baskillen33
Medlem

Inlägg av baskillen33 »

Är det fler som spelat After ski i Verbier?
;)
baskillen33
Medlem

Inlägg av baskillen33 »

Basmagnus skrev:
baskillen33 skrev: Så är man ringrostig & på en Siljabåt så tar man biran efteråt annars åker gaget i värsta fall. Står en back på scen så är det upp till var & en att göra ett bra gig.
Nuförtiden får man inte ens ta biran efteråt på Silja. Det är nolltolerans dygnet på alkohol hos personalen dit även musikerna räknas.......
Blir det mycke Silja gig ;)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

baskillen33 skrev:Är det fler som spelat After ski i Verbier?
;)
Typ....Spelade på Farinet(? på trekantiga torget) i 3 veckor....Yikes....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

baskillen33 skrev:
Basmagnus skrev:
Blir det mycke Silja gig ;)
Inte för mig men jag har flera vänner som spelat där rätt mycket.....
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tycker att en del personer i denna diskussion verkar se det som att man, om man dricker i anknytning till ett gig, automatiskt super skallen av sig.

Visst finns det väl de som gör så, men jag kan känna att oftast så snackar vi nån enstaka öl i anslutning till giget och sen möjligen många fler på eventuell efterfest. I mitt band så har vi för närvarande policyn att vi kör hem efter spelningarna, eftersom vi just nu sällan lirar längre bort än 15-20 mil. Så då blir det lite automatiskt att vi är nyktra på de spelningarna. Men i februari när vi ska lira några helger i Kittelfjäll så kommer det säkerligen bli ett par öl eftersom vi sover där och lirar flera dagar i rad.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Skulle aldrig få för mig att dricka på ett gig, men sen dricker jag iof aldrig.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Le Contrebasse skrev:Skulle aldrig få för mig att dricka på ett gig, men sen dricker jag iof aldrig.
Det ena brukar ju allt som oftast ge det andra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Jag sitter på jobbet och har druckit två muggar starkvinsglögg.
Är jag en dålig människa... :oops:
baskillen33
Medlem

Inlägg av baskillen33 »

figgebass skrev:
baskillen33 skrev:Är det fler som spelat After ski i Verbier?
;)
Typ....Spelade på Farinet(? på trekantiga torget) i 3 veckor....Yikes....
Samma ställe som jag varit på ett par svängar, då lämnar vi det i denna tråd kanske..
8) men kul har det varit.
baskillen33
Medlem

Inlägg av baskillen33 »

The Marshall skrev:Jag sitter på jobbet och har druckit två muggar starkvinsglögg.
Ja det är du, pappersmuggar är inte miljövänligt!
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

baskillen33 skrev:
The Marshall skrev:Jag sitter på jobbet och har druckit två muggar starkvinsglögg.
Ja det är du, pappersmuggar är inte miljövänligt!
Det var porslinsmuggar...
Skriv svar