Studioljud, förr och nu

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:Konstigast med det här är att makten är en respekterad medlem på flera andra forum.. och här blir han på någon vecka mer eller mindre ovän med alla?
Har iaf hört en medlem som avreggat sig på ett annat forum just pga av honom.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Glöm det jag skrev i detta inlägg tidigare. Läste igenom alla inlägg lite mer noggrant.
Senast redigerad av Svarte_Jack den tor 21 jun 2007, 13:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

problemet är inte att respektera hans åsikter, det är ju att han inte respekterar andras åsikter som är problemet.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Vi har helt enkelt fått vårt första registrerade troll. Bara att acceptera och ignorera då det är det enda som funkar.

Här kan man läsa lite om troll:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Och här kan man läsa om Makten:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissist ... C3%B6rning
Skrämmande mycket som stämmer så vi skall nog inte dömma honom för hårt, om han nu har den diagnosen så är det ju inte hans fel. Nu låter jag kanske lite för soft men jag träffar massor av psykiskt sjuka människor i jobbet och jag kan ju inte bli förbannad varje gång någon beter sig illa pga sin sjukdom.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Sedan undrar jag om du tycker att det är ok att använda sig av ett plumpt rasistiskt uttryck bara du ursäktar dig med ytterligare ett uttryck där du stämplar de som kommer att klaga på rasistuttrycket som begåvningshandikappade?
Det kallas humor tror jag. Ska vi förbjuda judeskämt också?
För övrigt kallar de ju sig själva och varandra för "niggah", så då måste det väl vara helt okej om jag också gör det? Annars är det lika löjligt som när invandrare kallar varandra "blatte", medan det kallas rasism om en "svenne" säger blatte.
Hissa PK-flaggan!
Jag tror redan det ÄR förbjudet, det kallas hets mot folkgrupp.
Ett gott råd är att du INTE kallar folk för vare sig niggahs eller blattar IRL då det kommer att resultera i att du får stryk.
Jaja, i ditt senaste inlägg så visar du tydligt att du bara vill provocera och inte vill ha en seriös diskussion, annars hade du aldrig skrivit så otroligt ointelligenta saker. Håll inne med dina rasistiska åsikter så slipper detta forum bli som Flashback.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Makten skrev:Ska vi förbjuda judeskämt också?
Hahaha!
Ungefär lika horibelt som om regeringen bestämts sig för att arrestera alla som köper kvällstidning,
enligt författaren.

Judeskämt tror jag att jag under min 40 åriga levnadstid inte hört en svensk dra öht.
Däremot i amerikanska filmer och sitcoms.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

anli skrev:Lite från ämnet då det gäller musik istället för ljud kanske, men:
Helt alvarligt så har jag fullt upp med gammal musik/inspelningar, så det spelar ingen roll vad som kommer ur inspelningstudiorna nu för tiden. Läskigt men så är det. Radion är aldrig på, skulle jag sätta på den blev det p1 eller p2
De yngre kollegor/vänner samt kidsen brukar dock pocka med nutida musik och visst hör man nåt nytt då och då som är riktigt bra.
Ca 1990 lessnade jag faktiskt totalt på "populärmusik" och övergick till 75% klassisk musik resten av 90 talet.
Nu är cikeln sluten och 70-tals rock är grejen igen :)
Skönt att det finns så många århundraden av musik som inte kräver klipp och klistra metoder.
Jag slutade att lyssna ungefär samtidigt som du, fast jag navelskådade nog mer och fortsatte att köpa nya skivor av de artister jag gillade. Klassisk musik för mig är från 1900-talet, den äldre är för kommersiell. Sen har det blivit en hel del jazz. Radion står på P1, eftersom jag bor i Stockholmstrakten blir det en senil107 också. Mest får nostalgin.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ferm: Klassisk musiken som är mumma för mig är: Gesualdo, Monteverdi, Purcell, buxtehude, bach, händel, beethoven (stråkkvartetter), verdi, Vaugh Williams (svag för engelsk senromantik), Stravinsky. Kontratenorer, kör och STRÅKKVARTETT e grejen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jag utnämner härmed Pratabas.se till den största samlingen intorkade stofiler på nätet. Grattis!
criss skrev:ja stackare, hur skulle du klara dig utan judeskämt?

att inte komma med såna här kommentarer visar ju att man respekterar andra människor.

är det så jävla svårt?
varför inte bara köra det racet på planket eller hemma i garaget och visa stil och fason här?
fast det är klart... då sticker du inte ut och blir bara en i mängden.
det vore tråkigt eller hur?

skärp dig nu för fan!
Har du inget konkret att komma med så verkar det bättre att låta bli att skriva. Jag har ingen som helst anledning att "skärpa mig" för att du och andra saknar all verklighetsuppfattning.
EA skrev:Jag tänker inte läxa upp dig- det är ingen som kan men jag måste säga vad jag tycker:
Makten, du är en fullständig idiot!!!!
Skriv en bok om saken vettja.
anli skrev: Ja Makten, nu är måttet rågat. Läste ditt inlägg ordentligt nyss. Vore bra om du omedelbart rensade dítt inlägg från ovanstående dumheter.
Vad tänker du med?
Jag brukar använda hjärnan när jag tänker. Jag visste inte att det gick att tänka med andra delar av kroppen.
Jag tänker definitivt inte rensa mitt inlägg. Jag står för varenda rad, och om vissa har problem med det så får ni motivera varför.
Johannes skrev:Jag tror redan det ÄR förbjudet, det kallas hets mot folkgrupp.
Vad? Judeskämt? Knappast.
Ett gott råd är att du INTE kallar folk för vare sig niggahs eller blattar IRL då det kommer att resultera i att du får stryk.
Hahaha! Varför i hela friden skulle jag kalla någon för det???
Jaja, i ditt senaste inlägg så visar du tydligt att du bara vill provocera och inte vill ha en seriös diskussion, annars hade du aldrig skrivit så otroligt ointelligenta saker. Håll inne med dina rasistiska åsikter så slipper detta forum bli som Flashback.
Jag är ANTIrasist. Förklara gärna varför du tolkar inlägget som rasistiskt.
Geddy_Lee skrev:Judeskämt tror jag att jag under min 40 åriga levnadstid inte hört en svensk dra öht.
Har du bott i en låda eller?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev:Jag utnämner härmed Pratabas.se till den största samlingen intorkade stofiler på nätet. Grattis!
Innebär det att du försvinner härifrån till nåt forum där du trivs bättre eller?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

makten.. du är ju dum i huvudet om du inte förstår när du ska hålla käften..
Senast redigerad av macahan den tor 21 jun 2007, 23:17, redigerad totalt 2 gång.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:Jag utnämner härmed Pratabas.se till den största samlingen intorkade stofiler på nätet. Grattis!
criss skrev:ja stackare, hur skulle du klara dig utan judeskämt?

att inte komma med såna här kommentarer visar ju att man respekterar andra människor.

är det så jävla svårt?
varför inte bara köra det racet på planket eller hemma i garaget och visa stil och fason här?
fast det är klart... då sticker du inte ut och blir bara en i mängden.
det vore tråkigt eller hur?

skärp dig nu för fan!
Har du inget konkret att komma med så verkar det bättre att låta bli att skriva. Jag har ingen som helst anledning att "skärpa mig" för att du och andra saknar all verklighetsuppfattning.
EA skrev:Jag tänker inte läxa upp dig- det är ingen som kan men jag måste säga vad jag tycker:
Makten, du är en fullständig idiot!!!!
Skriv en bok om saken vettja.
anli skrev: Ja Makten, nu är måttet rågat. Läste ditt inlägg ordentligt nyss. Vore bra om du omedelbart rensade dítt inlägg från ovanstående dumheter.
Vad tänker du med?
Jag brukar använda hjärnan när jag tänker. Jag visste inte att det gick att tänka med andra delar av kroppen.
Jag tänker definitivt inte rensa mitt inlägg. Jag står för varenda rad, och om vissa har problem med det så får ni motivera varför.
Johannes skrev:Jag tror redan det ÄR förbjudet, det kallas hets mot folkgrupp.
Vad? Judeskämt? Knappast.
Hahaha! Varför i hela friden skulle jag kalla någon för det???
Geddy_Lee skrev:Judeskämt tror jag att jag under min 40 åriga levnadstid inte hört en svensk dra öht.
Har du bott i en låda eller?
Jag citerar Maktens senaste alster i sin helhet så att det finns kvar om han får för sig att radera det. Detta är nämligen humor på riktigt hög nivå.

Undrar varför min amatörmässigt ställda narcissistisk personlighetsstörning-diagnos inte kommenterades?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

det känns som att makten är farligt nära att bli den första riktiga användare att bli utkastad från "stofilforumet" pratabas.se
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Jag låter Makten själv stå för förklaringen:

"Då kanske vi slipper alla eländiga negerballader och pizzarock som låter exakt likadant."

"Ska vi förbjuda judeskämt också?"

"För övrigt kallar de ju sig själva och varandra för "niggah", så då måste det väl vara helt okej om jag också gör det?"

Kommentar behövs väl knappast?

När det gäller din nästa fråga:

Johannes: Ett gott råd är att du INTE kallar folk för vare sig niggahs eller blattar IRL då det kommer att resultera i att du får stryk.

Makten:Hahaha! Varför i hela friden skulle jag kalla någon för det???

Jag låter dig även denna gång besvara frågan själv:

Makten: "För övrigt kallar de ju sig själva och varandra för "niggah", så då måste det väl vara helt okej om jag också gör det? Annars är det lika löjligt som när invandrare kallar varandra "blatte", medan det kallas rasism om en "svenne" säger blatte. "

Kära Makten, du har målat in dig i ett hörn. Du har betett dig illa och provocerat allt vad du orkat och nu börjar argumenten ta slut och då blir du förbannad och börjar med desperata förolämpningar i stället för sakliga argument. Jag har i det längsta varit ganska vänlig mot dig i alla gräl du hamnat i men det räcker faktiskt nu. Nu har du gått från att provocera till att förolämpa och vräka ur dig rasistisk smörja och det är inte ok här eller någon annanstans. Jag tror jag talar för samtliga medlemmar när jag ber dig att antingen hålla dig borta eller sluta med förolämpningarna och rasismen.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten! Trött på det här, jag ignorerar dig i fortsättningen så länge det inte rör sig om bas-snack. Ser fram emot givande diskussioner UTAN rasist-smörja och påhopp.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jag kan bara intyga att det nog gäller för ganska många av oss....
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

softa nu johannes.. så kan vi kanske med lite tur begrava den här tråden...
Det är mycket roligare när du och blackparkas kivas..
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

På tal om studioljud, fan vad jag älskar trummorna i Small Faces gamla dänga Itchycoo Park!

Här är ett roligt klipp(från Svensk TV tydligen), playback så det är studioljudet man får höra:
http://www.youtube.com/watch?v=fofNPJ8RGdQ
Basisten hade grym stil också, sen är Steve Marriott en av mina favoritsångare. Helst i All Or Nothing.

70tals inspelningar i all ära, men 60talet var ännu bättre. 8)

*försöker hålla PrataBas-familjen sams*
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:softa nu johannes.. så kan vi kanske med lite tur begrava den här tråden...
Det är mycket roligare när du och blackparkas kivas..
OK! När det gäller att softa alltså. Parkas och jag har nog bråkat klart känns det som. Eventuellt så kanske Bassdude får en känga framöver men i övrigt så har jag ju faktiskt skött mig exemplariskt ett bra tag, eller hur?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Men bassdude är bara borta typ...
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

knedy skrev:På tal om studioljud, fan vad jag älskar trummorna i Small Faces gamla dänga Itchycoo Park!

Här är ett roligt klipp(från Svensk TV tydligen), playback så det är studioljudet man får höra:
http://www.youtube.com/watch?v=fofNPJ8RGdQ
Basisten hade grym stil också, sen är Steve Marriott en av mina favoritsångare. Helst i All Or Nothing.

70tals inspelningar i all ära, men 60talet var ännu bättre. 8)

*försöker hålla PrataBas-familjen sams*
SÅ SJUKT BRA!
Fast jag föredrar faktiskt The Faces, basisten Ronnie Lanes band efter Small Faces, med Rod Stewart och Ron Wood. Det är så bra så man blir nästan förbannad. Absolut ett måste att kolla in för dom som är intresserad av just denna tråden (innan världskriget bröt ut) då Faces hade bland det absolut coolaste soundet på hela 70-talet.
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:Men bassdude är bara borta typ...
Säkert på turné någonstans.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:Hissa PK-flaggan!
Kan någon förklara för mig vad PK står för?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Johannes skrev: SÅ SJUKT BRA!
Fast jag föredrar faktiskt The Faces, basisten Ronnie Lanes band efter Small Faces, med Rod Stewart och Ron Wood. Det är så bra så man blir nästan förbannad. Absolut ett måste att kolla in för dom som är intresserad av just denna tråden (innan världskriget bröt ut) då Faces hade bland det absolut coolaste soundet på hela 70-talet.
Mycket bra där med, men jag har lite svårt för Rod Stewart tycker. Kanske om jag lyssnar in mig mer på dom så jag hittar fler riktigt bra låtar, mest Stay With Me jag lyssnar på om något som det är nu. :oops:
Johannes skrev:
Makten skrev:Hissa PK-flaggan!
Kan någon förklara för mig vad PK står för?
Politiskt korrekt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Mina damer och herrar.

Jag har tydligen rört upp diverse känslor i denna tråd när jag bara försökt vara sarkastisk. Det var absolut inte meningen, och jag borde väl i mitt förra svar inte varit så syrlig.
Nog om detta. Jag lovar er att jag är en genuin antirasist, men jag har inget emot att skämta om rasism och närliggande ämnen för det.
Jag vet också att jag lätt skenar iväg och besudlar diskussioner på grund av att folk misstolkar det jag skriver. Det är väl kanske mitt fel, om det nu bara är jag själv som begriper vad jag menar egentligen. Tydligen måste jag vara tydligare.

Jag har aldrig kallat någon av er för idiot, men jag har själv bara i den här tråden blivit kallad det ett par gånger. Jag må vara en idiot, det gör mig inte så mycket. Men när folk börjar tro att jag är rasist, då är något verkligen fel. Jag brinner för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Att då bli kallad rasist för att man lite på skoj nämner "negerballader" känns inte särskilt kul.

Om jag lovar att försöka vara trevligare, kan ni lova att försöka tänka lite extra innan ni dömer mig? Troligen menar jag inte det ni tror att jag gör, vid de tillfällen då jag framstår som en gris.
Jag uttrycker mig kärvt, ibland bittert och kanske ruttet. Men jag lovar att jag inte är rutten.

/Eder hängivne Makt
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar