Fast jag tyckte jag var försiktig så blev det avtrycksmärken från mejseln i greppbrädan. De syns rätt så tydligt eftersom de små märkena fylldes med kem-trä när jag spacklade i bandskårorna.
Stränghöjden är något hög så den får jag justera ner så småningom. Ska spela lite först och känna hur det känns.
Nu när jag har en "bandlös" femma så börjar jag fundera på om man inte skulle haft en femsträngad bandad bas med.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
Är det verkligen märken från mejseln, ser mer ut som att träet har fläkts upp när du dragit av banden? Aldrig provat med mejselmetoden förresten, brukar värma med lödkolv så kryper dom i stort sett upp av sig själv.
Janne skrev:Är det verkligen märken från mejseln, ser mer ut som att träet har fläkts upp när du dragit av banden? Aldrig provat med mejselmetoden förresten, brukar värma med lödkolv så kryper dom i stort sett upp av sig själv.
Janne skrev:Är det verkligen märken från mejseln, ser mer ut som att träet har fläkts upp när du dragit av banden? Aldrig provat med mejselmetoden förresten, brukar värma med lödkolv så kryper dom i stort sett upp av sig själv.
Ja, det är märken från mejseln.
På något ställe blev det antydan till flisor som ville lossna men det blev jämt och fint när jag slipade. jag kunde väl ha slipat ännu mer och fått bort märkena men då skulle jag fått slipa rätt mycket.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
basmartin skrev:Jag har ju en liknande bas, en BBG5, som jag bandade av. Den blev fullkomligt värdelös. Hoppas att du har bättre tur med din.
Ja, du kanske skulle tyckt att min blev helt värdelös med.
Men den går ju att spela på iaf.
Hur värdelös blev din BBG5?
Jättedålig. Tappade all sustain, försökte rädda det genom att lacka den med epoxy men jag lyckades inte rädda den. Problemet är att greppbrädan är för mjuk. Men nu är den avhyvlad och en ny bräda ska limmas på.