Bumpar denna: Har fått några förslag som inte fallit mig i smaken och lägger till lite fler alternativ. Förutom nedanstående basar är jag även är intresserad av nån MIJ Jazz Bass(!)eller MEX 60's JB.
Kan inte motstå suget längre. P(eller J)-bas önskas. Efter att ha varit P-baslös i 2 år, känner jag att det är dags igen. Även fast Gibsonen låter sjukt bra och spelar som smör, så har den inte det ljudideal jag eftersträvar.
Lite info: Tillverkad 1981(första året). En humbucker. Vol+tonkontroll. Coiltap-switch. Bolt-on-hals i tre-bitars lönn. Kropp i lönn. Silvermetallic över candy-apple red(gjort på fabriken). Gigbag.
En mycket högkvalitativ, lättspelad bas med ett härligt fett rock'n'roll-ljud.
De P-basar som är av intresse är: MIJ/CIJ (även SCPB) Mexico 50's Tokai HP
Ev. även Fernandes (stone-logo)
Anders
P.S. Det går ju även bra att köpa basen! D.S.
Senast redigerad av Bassmaniac den fre 19 dec 2008, 12:37, redigerad totalt 4 gång.
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
blackparkas skrev:Nonsens!
En Victory passar ALLA ljudideal!!
(Men däremot inte allas halsideal..)
Halsen tycker jag är riktig skön, platt och ganska bred. Och visst, ljudet passar de flesta och i de flesta genrer. Dock är jag ute efter P-basens "ihåliga" ljud som kommer fram med ett set LaBella-flats
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
Jag har en HPD P-bas som står i Örebro just nu.
Den är svart med rosewoodbräda och goldanodized plektrumskydd. RIktigt bra, men inget Fendermärke på den.
Om det kunde få Victoryn att komma hemma till husse igen skulle jag bli överlycklig!
Kolla med Indigo vad han tycker om den! Han passar den just nu.
Tjoho, här är jag! Jag har läst era PM, Peter och Johan. Kan nog säga att jag inte är så intresserad av nån HPD-bas, även om det säkert kan vara ett bra instrument. Vill helst ha en original-japan, om man säger så
Men du Peter, din bandlösa Ripper är jag intresserad av. Kommer du att få tillbaka den nu eller hur blir det?
Och Johan, vad sitter det för mickar på din bas? Det är ju alltid svårt det där med värdet på en icke original P-bas. Mycket av de väsentliga delarna är ju utbytta, vilket påverkar vintagevärdet en hel del. Att återställa den till original kostar ju x-antal tusen. Så PM:a mig vad du tycker att din bas är värd och vad du tycker att min bas är värd, så kanske vi kan ägna oss åt gammal rejäl kohandel
Anders
Bassmaniac skrev:Tjoho, här är jag! Jag har läst era PM, Peter och Johan. Kan nog säga att jag inte är så intresserad av nån HPD-bas, även om det säkert kan vara ett bra instrument. Vill helst ha en original-japan, om man säger så
Men du Peter, din bandlösa Ripper är jag intresserad av. Kommer du att få tillbaka den nu eller hur blir det?
Anders
Det finns plats att klistra på en Fenderlogga eftersom huvudet är renslipat. Om du får tag på en 59:a logga så är det bara en promille av befolkningen som ser skillnad på fem meters håll...
Skämt åsido; enklast och billigast kommer du över Rippern genom att bevaka auktion på http://www.kvd.se i slutet på januari!
Jo. Jag vet inte jag.
Det är ju bara micken och pottarna som är utbytta på P-76:an.
Mick finns det en på forumet som har....
Den som sitter på är en Duncan SPB-2 som jag nästan kan lova låter bättre än originalmicken.
Nåja.
Jag är inte övertygad om att göra mig av med den än, får se till veckan.
Har dessutom andra ännu trevligare bytesobjekt på g på den men de ger mig inga pengar, vilket jag skulle behöva ha imellan.