Ljudpinne som lossnat
- pn
- Medlem
Ljudpinne som lossnat
Jag råkar ha en mycket gammal kontra ståendes dammig i ett hörn hemma. Jag köpte den för några år sedan, men har inte kommit mig för att lämna in den för renovering. Det sitter nu sen-strängar från 40-talet på den.
Törs jag stämma upp den och lira på den utan att ljudpinnen är på plats?
Törs jag stämma upp den och lira på den utan att ljudpinnen är på plats?
- mikkejohansson
- Medlem++
-
- Medlem+
Egentligen behöver du inte lämna in den för en sån sak, det är inget hokus-pokus med ljudpinnen - den bara står där, så att säga. Inte limmad eller något sånt lurigt... det går finfint att ställa tillbaks den på sin plats med hjälp av hemmasnickrade verktyg. En modifierad grillgaffel till exempel borde vara perfekt för jobbet!
Pinnen står oftast ungefär 1-2cm nedanför stallets "diskantben"... benet närmast g-strängen alltså - man kan pröva sej fram till en punkt som låter bra.
Pinnen står oftast ungefär 1-2cm nedanför stallets "diskantben"... benet närmast g-strängen alltså - man kan pröva sej fram till en punkt som låter bra.
- mikkejohansson
- Medlem++
- Ale
- Medlem++
Ok. Ljudpinnen verkar ju inte bara för akustiken, utan helt enkelt för att hålla ihop locket och sargen. Har den varit av länge så kan locket ha sjunkit ihop lite, vilket inte är så bra. Så jag förslår som sagt att du tar den till en reperatör så får han kolla om det går att rädda.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- mikkejohansson
- Medlem++
-
- Nykomling
Reparatör!!
Ta den till en reparatör!
Om du sätter ljudpinnen fel, så kan du få en ljudpinnespricka, som kan kosta mer än vad basen är värd att reparera.
Att få en reparatör till att sätta ljudpinnen , kostar några hundra. Det kommer dessutom att få basen att låta så bra som möjligt, dvs du kan få en dålig bas att låta ok, om du vet vad du pysslar med, men en bra bas att låta skit om du inte vet. Lyssna inte till tips från dem som själva inte vet.
Basar och volvobilar är inte samma sak! Alltför många fina basar har blivit förstörda av amatörer som ska leka snickare.
Man ser nästan aldrig en fiol som en amatör har varit och förstört. Men basar verkar bli betraktade av samma värde som ett klädskåp.
Så skona din bas från denna operation själv. Limma heller aldrig en bas med vanligt trälim!!!! Det är gammeldags benlim som gäller!
Om du sätter ljudpinnen fel, så kan du få en ljudpinnespricka, som kan kosta mer än vad basen är värd att reparera.
Att få en reparatör till att sätta ljudpinnen , kostar några hundra. Det kommer dessutom att få basen att låta så bra som möjligt, dvs du kan få en dålig bas att låta ok, om du vet vad du pysslar med, men en bra bas att låta skit om du inte vet. Lyssna inte till tips från dem som själva inte vet.
Basar och volvobilar är inte samma sak! Alltför många fina basar har blivit förstörda av amatörer som ska leka snickare.
Man ser nästan aldrig en fiol som en amatör har varit och förstört. Men basar verkar bli betraktade av samma värde som ett klädskåp.
Så skona din bas från denna operation själv. Limma heller aldrig en bas med vanligt trälim!!!! Det är gammeldags benlim som gäller!
- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
-
- Medlem