MatsD skrev:Dereborn: Jag kör alltid mina jazzbasar på båda mikarna och då händer nåt - jag antar att det har med fasfel att göra - som gör att det där ihåliga middiga eller "boxy" ljudet försvinner som blir på en enmikad bas eller på en j-bas om man bara kör den ena eller andra miken. Men i mitt tycke så är en ensam p-basmik ännu mer boxy än en ensam j-basmik så ett byte kan vara intressant.
/Mats D
Troligen är jag dum i huvet, för jag tycker att soundet ur en jazzbas med båda mikarna på fullt är lite urfasat o ihåligt, medan en P-bas i min värld har både kärna o botten på ett sätt som jazzbasen bara kommer nära om man vrider av stallmiken lagom mycket.
Ett alternativ till min dumhet är att vi bara har väldigt olika ljudideal, vilket är helt OK!
Det man dock kan konstatera är att jag troligen inte kan hjälpa dej med ditt problem. Lycka till!
För mig funkar det inte att vrida av stallmicken lagom mycket, jag upplever det som att när man vrider av stallmicken så händer först ingenting och sedan försvinner den helt. Det skulle funka lika bra med en på/av-switch. Är det fler än jag som har fått den uppfattngnen? Jag har iofs bara faht två jazzbasar, det kanske är olika beroende på exemplar?
Jag har fått den uppfattningen på alla basar jag spelat på.
På tonkontrollen alltså.
Köp nya potar som är linjära (tror jag det är), dessa är jämna i hela banan och då händer det grejor när man skruvar - hela vägen, inte bara i början eller slutet av poten.
If it ain't got groove it ain't got soul... Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
groovyjr skrev:
Köp nya potar som är linjära (tror jag det är), dessa är jämna i hela banan och då händer det grejor när man skruvar - hela vägen, inte bara i början eller slutet av poten.
Tvärtom är det! Logaritmiska potar är det man ska ha om man eftersträvar den effekten.
groovyjr skrev:
Tvärtom är det! Logaritmiska potar är det man ska ha om man eftersträvar den effekten.
Misstänkte väl det...
Sorry om jag förvillade där!
If it ain't got groove it ain't got soul... Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
groovyjr skrev:
Är det verkligen det? I en bas med en volym typ P-bas så är det ju rätt, däremot i en jazzbas med dubbla volymer så vet jag inte. Problemet är ju det att man får kasta om tåtarna från pickupen och till utjacket på poten för att inte volymerna skall påverka bägge pickuperna och då blir väl den "logaritmiska kurvan" eller vad det nu kallas åt fel håll, eller hur man nu skall beskriva det. Detta gör ju att poten mer eller minder funkar som en av på switch. En linjär pot funkar väl inte riktigt bra den heller men mindre dåligt, man får ett lite hopp då volymen kommer ganska snabbt i början mellan 1-3 men sen planar det ut vilket gör att att man får ett andvändbart område menna 3-10 på volymen, men det funkar inte perfekt heller. Jag har funderat på hur det skulle funka med reverserade logaritmiska potar i en jazzbas, borde väl funka bäst?
"Boxy" översätts inte som "ihåligt". Det är ungefär lika lpgiskt som att översätta "slippery" som "blött" med hänvisning till att det inte är torrt vid halka.
För övrigt är "boxy" ett begrepp som oftast används till att beskriva ett kantigt, lite klumpigt utseende, snarare än burkigt ljud. T ex kan man beskriva en Volvo 740 som "boxy looking".
Bootsy: jag har läst tillräckligt många recensioner av ljudartiklar för att bilda mig en uppfattning om vad skribenterna menar med "boxy" och det är ett ljud som har mycket lågmid, runtomkring 500 Hz. Om man sedan vill kalla detta "kartongljud" för "ihåligt" eller nåt annat är väl upp till var och en och hur man associerar, jag tycker det är en rätt passande beskrivning, andra får tycka annorlunda.
Att "boxy" också används i betydelsen "stor och klumpig", "skrymmande" och "fyrkantig" osv kan vi kanske lämna därhän, det är knappast relevant för diskussionen. Att du blandar in "blött" i sammanhanget är ju kul eftersom "wet" och "blött", "dry" och "torrt" ofta används i ljudsammanhang och då förstås inte för att beskriva hur mycket vatten man hällt över prylarna. Att någon skulle översätta "slippery" med "blött" begriper jag inte, "slippery when wet" skulle man då översätta till "blött när det är blött" och det kanske någon som sovit sig genom högstadiets engelskalektioner skulle göra. Själv har jag arbetat som teknisk översättare från engelska i 15 år och anser mig i varje fall ha hyfsad koll, ett par snäpp över genomsnittet på terminologin.
Oavsett terminologi - att få en P-bas att närma sig en J-bas med solad halsmick kan väl inte vara heeelt omöjligt med lite försiktig minskning av frekvenserna runt 450-700 Hz. Att däremot få en P-bas att komma i närheten av en jazz med båda mickarna på fullt tror jag inte låter sig göras lika lätt, då handlar det skulle jag gissa för mycket om det övertonsspektra som skiljer mellan stall och halsposition, inte förenklat "bara" micktyp, och det kan man knappast ratta fram, skulle vara med nån mjukvaruplugg då, men det räknas väl knappast.
BB3000S skrev:Oavsett terminologi - att få en P-bas att närma sig en J-bas med solad halsmick kan väl inte vara heeelt omöjligt med lite försiktig minskning av frekvenserna runt 450-700 Hz. Att däremot få en P-bas att komma i närheten av en jazz med båda mickarna på fullt tror jag inte låter sig göras lika lätt, då handlar det skulle jag gissa för mycket om det övertonsspektra som skiljer mellan stall och halsposition, inte förenklat "bara" micktyp, och det kan man knappast ratta fram, skulle vara med nån mjukvaruplugg då, men det räknas väl knappast.
Låt P-basen vara P-bas och jazzen vara jazz!
Att få en J att låta P på en inspelning genom att bara köra på halsmicken är absolut möjligt, jag har gjort det flera gånger under ett par år när jag inte hade någon Precision. Däremot så låter det aldrig lika bra, i alla fall inte när jag gör det. Det blir inte lika fet ton och det blir lite "honkigare" eller vad man skall säga.
Inte meningen att trampa på någon öm tå, men du kanske noterade att flertalet användare härinne inte kunde ställa upp på att en P-bas låter ihåligt, varför detta känns som en dålig metafor för dess sound.
Anledningen att jag nämnde den uppenbart felaktiga översättningen "våt" till "slippery" var att jag tycker att "ihålig" förhåller sig till "boxy" på ungefär samma sätt, d.v.s. att en låda är ihålig, men att "boxy" inte nödvändigtvis behöver ha med ihålighet att göra.
Dina meriter som teknisk översättare är naturligtvis omöjliga att bestrida, men i ett nyansrikt och metafortyngt språk som engelska är det mycket enkelt att hoppa i galen tunna, hur rutinerad man än är. Jag har, utan någon övrig jämförelse, personligen både översatt och skrivit ett stort antal artiklar och en bok på detta språk och blir själv ganska ofta överraskad av uttryck och ord som används på nya oväntade sätt.
Efter att ha läst hela tråden så har jag kommit fram till följande: Mats, basarna du har köpt på dig är inte p-basar. Posta gärna en bild så skall vi hjälpa dig identifiera basarna men p-basar är det inte. Inte om dom låter på det viset du beskriver.
Bootsy: Jag tycker din metaforlogik haltar en aning pga att "slippery" inte behöver tolkas i de flesta sammanhang medan "boxy" i ljudsammanhang ALLTID måste tolkas som en metafor. Det enklaste är förstås att bara skriva på svenska att det låter "låda" eller "kartong" (och för att vara på den säkra sidan hade jag nog valt en sån översättning om det varit ett jobb jag höll på med) men då frågar sig kanske några: hur låter "låda" och "kartong" då? Jo, det låter, lite hårt och instängt och ihåligt kan man svara då. Andra skulle kanske kalla "boxy" "burkigt" på svenska och med det mena att det låter som man är ingstängd i en burk. Utrrycket "burkigt" är ju rätt vanligt i ljudsammanhang på svenska, medan "lådigt" och "kartongigt" inte är lika vanligt.
För mig låter p-basar, eller egentligen alla basar som bara körs på en mik, lite "ihåliga". För att få fason på ljudet får man därför gröpa ur mer mid mellan 400-600 Hz med en sån bas jämfört med vad man behöver om man kör en jazz-bas eller en Rick på båda mikarna. Hur mycket beror förstås på hur vintage eller hitech ljud man vill ha. Är man ute efter ett riktigt vintage p-basljud kanske man inte gröper mycket alls.
Men beträffande uttrycket "ihåligt" får jag kanske böja mig för då att många inte tycker det är det bästa ordet och eftersom jag tidigare aldrig varit någon p-basfantast så ska jag inte ta ifrån p-basrävarna auktoriteten i att karakterisera hur en sån bas låter.
Känns som att en ordlista för hur PB beskriver ljud är på sin plats?
En "rikslikare" så att missförstånd kan undvikas.
När jag läser tråden så blir jag oerhört förvillad vad som beskrivs som vad!
För mig verkar det som att man blandar ljudmässig upplevelse med en visuell dito avseende hur kurvan på en eq ser ut vis a vi hur öronen uppfattar det hela.
Min enkla åsikt är att....
Vill man ha p-bas lju kirrar man en p-bas,
vill man ha j-bas ljud så kirrar man en j-bas.
Vill man ha en p-bas att låta som en j-bas så har man att göra!
Men varför?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
+1.
Vill du ha jazzbasljud är det bar att skaffa en jazzbas.
Gillar du P-halsen bättre byt hals bara.
Sen vet jag att folk brukar bli arga när jag skriver det här, men i min mening är det bra mycket enklare att få en J att låta P än vice versa. Solad halsmik och lite jobb med EQ'n så går det.
BB3000S skrev:Låt P-basen vara P-bas och jazzen vara jazz!
+100
Och frid på jorden och till människorna en god vilja!
God Jul JD och må tomten komma med många mysiga klappar!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Ihålig - Ett ljud som har botten och topp, men inget mellanregister.
Burkigt/boxy - Ljud som saknar botten, och lowmid. Även diskanten är rejält skuren. Alltså nästan bara highmid/diskant.
Jag har inte skrivit böcker eller översatt tekniska termer i 15 år, men så här tolkar jag begreppen.
Jag tycker alltså att ihålig och burkigt ärmotsatser till varandra.
Klopper skrev:...
Min enkla åsikt är att....
Vill man ha p-bas lju kirrar man en p-bas,
vill man ha j-bas ljud så kirrar man en j-bas.
Vill man ha en p-bas att låta som en j-bas så har man att göra!
Men varför?
Le Contrebasse skrev:+1.
Vill du ha jazzbasljud är det bar att skaffa en jazzbas.
Gillar du P-halsen bättre byt hals bara.
Sen vet jag att folk brukar bli arga när jag skriver det här, men i min mening är det bra mycket enklare att få en J att låta P än vice versa. Solad halsmik och lite jobb med EQ'n så går det.
HURRA! En parad av riktigt riktigt bra svar!
Jag håller helt med er allihop!
På riktigt och på allvar, Bravo!
MatsD skrev:Nu har jag gjort en beställning av Evilbiker på en p-basmik som ska låta lite mer åt j-bashållet. Jag kommer också att slänga på en minivippa för serie/parallell, så får vi se om det känns som att hitta hem eller om jag måste överge enmiksbasar helt och hållet.
/Mats D
Här är bild på den lindade micken, vad än alla tycker så är den lindad som en split jazz
Mats har fått den, men inte lött in den...hoppas det blir som han tänkt
Jag ska försöka hinna testa miken nu i helgen eller i början på nästa vecka. Agendan är lite späckad just nu och såna här livskvalitetshöjande aktiviteter räknas dessvärre inte till de högprioriterade i livets självförbrännande ekkorhjul.