Där bevisade du att du inte hört Entwistle heller.
Coolast basist!!!
- Geddan
- VIP medlem
Bassolon.....är ju inte så jäkla spännande.Liten skrev:Du inser att detta kommer sluta dåligt?? ellerhur??Geddy_Lee skrev: Det enda jag hört med Jaco är Birdland.![]()
Det kommer antagligen sluta med att jag får ta med mig några bers och mina jaco-plattor och komma över.. Att du missat resten av Heavy Weather plattan från 77.. är mer än beklagligt.. Kära Örebroare som kungen skulle sagt (och sedan viskat i terras öra.. Nu vart det väl rätt??)
Jag skulle säga att solot har spelar på låten Havona (sista spåret på plattan) är i min bok.. As good as it gets.. IMHO...![]()
Å du som har en Ibanez Jaco-bas.. fur är det möjligt att du bara har hört Birdland?? Jag är avundsjuk på dig.. du har SÅÅÅÅÅ mycket fantastiska låtar framför dig som ännu inte seglat förbi dina öron.. STORT grattis!!
Gillade Dereborns lilla story där.

Edit: Min Birdland-singel fanns det ingen fortsättning på.
Hittade den för 3 spänn i nå´n beggataffär.
Senast redigerad av Geddan den fre 29 jun 2007, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Liten
- Hedersmedlem
Jag tar helt tillbaka det här med bers och komma över..Geddy_Lee skrev:Jag har som sagt inte så mycket att luta mina synpunkter mot,
men det jag sett från youtube-klippen måste jag säga att jag tycker det är alldeles för mycket
show-off-snubbe för min smak.
Sen har han basen under armhålan som Frälsissoldaterna brukar ha.
Bara där blir man lite skeptisk.
Jag är helt säker på att jag skulle säga att din klänning var ful och att DU skulle gå.. fast det var hemma hos dig vi var..
Jaco är som Messmör. Antingen är du med oss.. eller emot oss!

- Geddan
- VIP medlem
JOHAAANNEEEEES!!!!
Kom och hjälp mig här!!
Dom är flera mot en!
Ta med dig Cliff Williams, så lyssnar vi på 45 minuters pumpande på B.
Kom och hjälp mig här!!
Dom är flera mot en!
Ta med dig Cliff Williams, så lyssnar vi på 45 minuters pumpande på B.

Senast redigerad av Geddan den fre 29 jun 2007, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Liten
- Hedersmedlem
- Geddan
- VIP medlem
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.Liten skrev:Då får jag använda dina egna ord (som du sa om ebs combon)Geddy_Lee skrev: Bassolon.....är ju inte så jäkla spännande.
Gillade Dereborns lilla story där.
Edit: Min Birdland-singel fanns det ingen fortsättning på.
Hittade den för 3 spänn i nå´n beggataffär.
Endera dan kommer du också till insikt..
Min åsikt är inte hugget i sten i det här fallet.
Men de där liveklippen som postats här på forumet har jag orkat titta på i
1 ½ minut och sen blev det riktigt tråkigt.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- 200071
- Hedersmedlem
Du kan alltid mjukstarta med Ian Hunters "All american alien boy" .Geddy_Lee skrev:Du menar att det är ett måste att ha lyssnat och uppskattat, misstänker jag?!Kim S skrev:Eftersom jag inte känner dig tillräckligt väl (knappt alls) måste jag ändå kommentera med frågan:Geddy_Lee skrev: Det enda jag hört med Jaco är Birdland.
allvarligt talat?
Jag har som sagt inte så mycket att luta mina synpunkter mot,
men det jag sett från youtube-klippen måste jag säga att jag tycker det är alldeles för mycket
show-off-snubbe för min smak.
Sen har han basen under armhålan som Frälsissoldaterna brukar ha.
Bara där blir man lite skeptisk.
- Liten
- Hedersmedlem
Noterar: inte ta med "honestly solo live".. Den skulle du inte gilla..Geddy_Lee skrev:Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.
Min åsikt är inte hugget i sten i det här fallet.
Men de där liveklippen som postats här på forumet har jag orkat titta på i
1 ½ minut och sen blev det riktigt tråkigt.

nåja.. vi lämnar ämnet kanske..

- Kim S
- Medlem++
Kul att du nämner just det. Jag känner PRECIS samma sak... Ahh...Liten skrev: Jag skulle säga att solot har spelar på låten Havona (sista spåret på plattan) är i min bok.. As good as it gets.. IMHO...![]()
Njaaa, måste bara lägga in min åsikt förstLiten skrev:nåja.. vi lämnar ämnet kanske..

Grejen med Jaco är att, visst, ibland är det väl mycket. Jag lyssnar t.ex. inte jättemycket på hans soloplattor för de är lite, ska vi säga, extrema. Åtminstone bitvis. MEN, i ett sammanhang som Weather Report gör han vad jag kan tänka mig att du har fördomar emot, men på ett oslagbart smakfullt sätt. Och han blandar stil väldigt mycket, funkigt, jazzigt, små fills. Det känns alltid genomtänkt men ändå spontant. Det är det som jag respekterar mest. Jag förstår precis vad du menar med ditt citat, jag håller i väldigt många fall med. Min personliga åsikt om basens roll i ett band är generellt att den ska vara tung, tight och del av rytmsektionen. Solon kommer i andra hand, om de behövs alls. Men... Jaco... Vad ska man säga om en låt som Portrait of Tracy? 2 minuter och 23 sekunder av innovativ magi... Jag skickar mer än gärna över ett par låtar om du villGeddy_Lee skrev: Bassolon.....är ju inte så jäkla spännande.

Slutligen vill jag också nämna att mycket av det som producerats i efterdyningarna av Jaco är ganska trist. Basistrollen har missanpassats av vissa individer i försök att efterlikna vad han gjorde. Nån som vet mer om honom som person kanske kan verifiera att han själv insåg detta?
Sista tillägget: om man har svårt för Jaco så kan jag acceptera det också. Jag menar, klart att det han gjorde var lite nischat. Jag menar, gillar man inte Weather Report så gör man inte. Punkt slut.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- Liten
- Hedersmedlem
MYCKET BRA INGÅNG!200071 skrev:Jaco och Joni Mitchell är också en bra ingång
Shadows and Light är en upplevelse..
Från första takterna på "the french..." sätter "aset" (ursäkt.. man ska inte tala illa och i avundsjuka.. framförallt inte om det döda) skåpet på plats..
Fantastik show.. önskar att man vart gammal nog att vara där när det begav sig..
Mycket bra tips!!

- Geddan
- VIP medlem
Dissar vet jag inte om jag tycker att jag gör.GrafZeppelin skrev:Men himmel Gäddan, du kan väl inte noncha Jaco för att du inte gillar bassolon?
Det är ju som att dissa Jimi Hendrix för att det lät illa när han spelade med tänderna!
Mer meddelar att jag inte tagit del av honom och ventilerar mina fördomar.

- Jan Hellman
- Jan Hellman
- anli
- VIP medlem
Kan inte påminna mig att jag hört en låt med jaco (har säkert men minns inte) förrutom på en Joni vinyl.
Låter trevligt men tror inte det är min grej. Antagligen fusion och liknande.
Brukar allmänt vägra Youtubeklipp om basen är i armhålan,inget plektrum, fingrarna är nere vid stallet och det verkar bli ett solo:D
Hur som helst, Jaco var säkert duktig. Men inte cool på det sätt som tråden menar.
Men att Gäddan inte kände igen The Ox, det var ju faktiskt skamligt!
Brukar allmänt vägra Youtubeklipp om basen är i armhålan,inget plektrum, fingrarna är nere vid stallet och det verkar bli ett solo:D
Hur som helst, Jaco var säkert duktig. Men inte cool på det sätt som tråden menar.
Men att Gäddan inte kände igen The Ox, det var ju faktiskt skamligt!

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Kim S
- Medlem++
Oj, du och jag är verkligen motpoler i många avseenden.anli skrev: Låter trevligt men tror inte det är min grej. Antagligen fusion och liknande.

Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- Geddan
- VIP medlem
High-Five!!anli skrev:Kan inte påminna mig att jag hört en låt med jaco (har säkert men minns inte) förrutom på en Joni vinyl.
Men..jag är inte så gammal..anli skrev:Men att Gäddan inte kände igen The Ox, det var ju faktiskt skamligt!

- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
High-Five, igen!Johannes skrev:Master Kagelind to the rescue!
Geddy går från klarhet till klarhet. Michael Anthony är alldeles för brutal för att ni stackars fusionmuppar skall klara av att lyssna på honom och Dee Dee tänker jag inte ens försöka förklara storheten med, ni Uddevalla-funksters skulle ändå aldrig förstå. Ni rookies skall hålla er på mattan, har man under 500 inlägg så räknas inget av det man skriver.
Kom igen när ni vuxit ur blöjorna, kidz...
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Det verkade som att du behövde hjälp...Geddy_Lee skrev:High-Five, igen!Johannes skrev:Master Kagelind to the rescue!
Geddy går från klarhet till klarhet. Michael Anthony är alldeles för brutal för att ni stackars fusionmuppar skall klara av att lyssna på honom och Dee Dee tänker jag inte ens försöka förklara storheten med, ni Uddevalla-funksters skulle ändå aldrig förstå. Ni rookies skall hålla er på mattan, har man under 500 inlägg så räknas inget av det man skriver.
-
- VIP medlem
Johannes skrev:Master Kagelind to the rescue!

Ord och inga visor.