Vad är detta för skala?
-
- Medlem
- Inlägg: 463
- Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
- Ort: Linköping
Vad är detta för skala?
Har en tid undrat vilken typ av skala man ska träna in för att få detta typ av "solo-spel"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=joR7BsoZbBg[/youtube][/quote]
Moll pentan känns lite tråkig....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=joR7BsoZbBg[/youtube][/quote]
Moll pentan känns lite tråkig....
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
-
- Medlem
- Inlägg: 463
- Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
- Ort: Linköping
-
- Medlem
- Inlägg: 463
- Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
- Ort: Linköping
- Ale
- Medlem++
- Inlägg: 9374
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
- Ort: Lund
Har du koll på ren jonisk?
Det grafen så snyggt skrev visar vilka "tonsteg" i en vanlig druskala (jonisk) som förändras i lydisk och lydisk dominant.
# är alltså en höjd ton och b en sänkt. Så om du spelar en durskala och förändrar de toner grafen skrev så får du alltså fram lydisk respektive lydisk dominant.
Tex, i en c-jonisk, för att få lydisk höjer du alltså F till F#, och i en dominantlydisk har du alltså en liten septim, sänker alltså B till Bb.
Det grafen så snyggt skrev visar vilka "tonsteg" i en vanlig druskala (jonisk) som förändras i lydisk och lydisk dominant.
# är alltså en höjd ton och b en sänkt. Så om du spelar en durskala och förändrar de toner grafen skrev så får du alltså fram lydisk respektive lydisk dominant.
Tex, i en c-jonisk, för att få lydisk höjer du alltså F till F#, och i en dominantlydisk har du alltså en liten septim, sänker alltså B till Bb.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
-
- Medlem
- Inlägg: 463
- Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
- Ort: Linköping
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Minns inte om Jaco använder det i detta solot, har inget ljud på den här datorn, men en snitsig skala är spela D#moll penta över ett Emaj#11 ackord. Då kan man återanvända sina gamla pentalicks fast det låter nytt och fräscht.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem
- Inlägg: 96
- Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14
En liten sak jag upptäckte efter att ha suttit å runkat diverse mollskalor upp och ner var att alla mystiska skalor har ett tydligt samband.
Om man utgår från en mollskala men istället för att börja på första tonen så börjar man på 2:a, 3:e(durskala),4:e osv. så får man en hel hög av konstiga skalor man inte visste att man egemtligen kunde. Vad man sen ska använda denna livsnödvändiga kunskap till det vete fan, men man jag har fått en bättre uppfattning om användbara toner över hela halsen.
Och som vanligt upptäcker jag att jag svamlar på rätt så duktigt när jag skriver.
///Jerry Lundgren
Om man utgår från en mollskala men istället för att börja på första tonen så börjar man på 2:a, 3:e(durskala),4:e osv. så får man en hel hög av konstiga skalor man inte visste att man egemtligen kunde. Vad man sen ska använda denna livsnödvändiga kunskap till det vete fan, men man jag har fått en bättre uppfattning om användbara toner över hela halsen.
Och som vanligt upptäcker jag att jag svamlar på rätt så duktigt när jag skriver.
///Jerry Lundgren
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
+1basmartin skrev:Minns inte om Jaco använder det i detta solot, har inget ljud på den här datorn, men en snitsig skala är spela D#moll penta över ett Emaj#11 ackord. Då kan man återanvända sina gamla pentalicks fast det låter nytt och fräscht.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- spigget
- Medlem
- Inlägg: 44
- Blev medlem: ons 11 feb 2009, 23:54
- Ort: Räntebäck
Du pratar nog om "Kyrkotonarter" , kolla upp det så fattar du att du har rätt! En dur-skala kan ju bilda många olika ackord...Jerry Lundgren skrev:En liten sak jag upptäckte efter att ha suttit å runkat diverse mollskalor upp och ner var att alla mystiska skalor har ett tydligt samband.
Om man utgår från en mollskala men istället för att börja på första tonen så börjar man på 2:a, 3:e(durskala),4:e osv. så får man en hel hög av konstiga skalor man inte visste att man egemtligen kunde. Vad man sen ska använda denna livsnödvändiga kunskap till det vete fan, men man jag har fått en bättre uppfattning om användbara toner över hela halsen.
Och som vanligt upptäcker jag att jag svamlar på rätt så duktigt när jag skriver.
///Jerry Lundgren
Lycka till / Spigget

EBS TD650, EBS 1x15", 2x12", Music Man Stingray 5:a, MM 5:a bandlös, Maruszczyk 4:a, EBS uniChorus-multicomp-octabass-dynaverb-BassIQ och EBS MicrobassII...