Första spelningen på över ett år! BEDRÖVLIGT!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Första spelningen på över ett år! BEDRÖVLIGT!

Inlägg av Surfin' »

Kom i kontakt med en gammal skolkamrat från gymnasietiden i förra veckan och vi kom överens om att vi skulle testa att lira igen. Blev genast bestämt att vi skulle lira på en gudstjänst i en frikyrkoförsamling nu idag då han gått och blivit religiös.

Vi skulle vara en trio och det var tänkt att vi skulle repa igår men då ville inte gitarristen för han ville hellre vara hemma med sitt ex av någon anledning. Blev rep en timme innan gudtjänsten började och det märktes på en gång att gitarristen inte kunde eller kände motivation till låten vi skulle spela.

Tempot åkte upp och ner och han tog fel ackord etc etc och som basist försökte jag hela tiden få "musikalisk kontakt" och hjälpa han genom att ge en tydlig bas med rätt tempo och känsla. Hela låten blev totalt misslyckad och jag känner att det där första mötet mellan oss som ev blivande bandkompisar blev katastrof.

Att detta var den första spelningen för mig på över ett år kändes inte bra heller. Motivationen att fortsätta lira med dem känns riktigt låg men jag har inget större val heller då detta inte är någon musikertät stad jag lever i.

Känns skönt att få skriva av sig men samtidigt känner jag att jag vill få råd om hur jag ska fortsätta. Min gamla skolkamrat vill att jag ska testa lira i hans andra band som lirar hardcore/death metal vilket jag inte ens lyssnar på men jag känner mig villig att göra ett testrep.

Vad hade du gjort? Hålla masken och "stå ut" bara för att du får lira ibland eller ska man säga vad man egentligen tycker i en sådan situation? Jag känner att skulle jag fortsätta blir jag nog musikaliskt deprimerad då detta är genrer jag inte alls lyssnar på.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Det är svårt att säga. Förr i tiden hade jag nog bitit ihop och fortsatt spela, men nu för tiden hade jag nog sagt ifrån. Det beror naturligtvis mycket på hur bra ni känner varann, hur ni vågar agera mot varann etc.

I de sammanhang jag spelar i på Ingesund just nu är kritik en viktig del av att lära sig, få musiken att låta bättre. Om man alltid sätter på sig "nöjd-masken" kommer man ingen vart med musiken. Jag vill gärna höra att det låter skit, om det låter skit!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Tack för era svar! Jag ska göra det där testrepet som jag lovat dem sedan får jag avgöra om det var roligt eller inte. Ska jag vara ärlig så när jag lyssnar på de band han har rekommenderat så känner jag ingenting. Det här är något jag absolut Inte skulle köpa!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Mumin skrev:Tack för era svar! Jag ska göra det där testrepet som jag lovat dem sedan får jag avgöra om det var roligt eller inte. Ska jag vara ärlig så när jag lyssnar på de band han har rekommenderat så känner jag ingenting. Det här är något jag absolut Inte skulle köpa!
Äh, då är det väl bara att vänligen men bestämt avveckla.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Lägg ner. Och jag skulle personligen också säga till gitarristen på skarpen att så där gör man inte. Man säger inte Ja till ett offentligt framträdande/gig, betalt eller ej betalt spelar ingen roll, och sen inte ens orkar lära sig en enda låt utan att ha en REJÄL ursäkt i bagaget. Det KAN hända obehagligheter som gör att planeringen spricker men att umgås med folk är inte en ursäkt. Sjukdom och liknande är det. Han skulle INTE sagt Ja från början. Antingen ska man ta det seriöst eller så ska man inte spela över huvudet taget. My two cents......

MVH/Jan
dereborn

Inlägg av dereborn »

Mumin skrev:... Ska jag vara ärlig så när jag lyssnar på de band han har rekommenderat så känner jag ingenting. Det här är något jag absolut Inte skulle köpa!
Där har du alla svar du behöver.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

dereborn skrev:
Mumin skrev:... Ska jag vara ärlig så när jag lyssnar på de band han har rekommenderat så känner jag ingenting. Det här är något jag absolut Inte skulle köpa!
Där har du alla svar du behöver.
+1
En kollega till mig (yrkesverksam gitarrist) sa en gång att han alltid försöker tacka ja till jobb för att han vill göra giget. Känner han att han måste fundera och fråga efter gage så tackar han hellre nej.
Självklart så funkar det inte alltid men inställningen är egentligen densamma, följ din magkänsla!!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Tack för era kloka svar! :) Som sagt får avgöra efter det lovade testrepet
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Klart du ska testa.
Men känns det bajs så skit i det, om du inte tror att det kommer bli roligare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Det är alltid värt att testa en ny genre man inte provat förut. Många musikstilar är ju inte roliga förrän man spelar dem själv.
Som exempelvis funk.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hellboy skrev:Lägg ner. Och jag skulle personligen också säga till gitarristen på skarpen att så där gör man inte. Man säger inte Ja till ett offentligt framträdande/gig, betalt eller ej betalt spelar ingen roll, och sen inte ens orkar lära sig en enda låt utan att ha en REJÄL ursäkt i bagaget. Det KAN hända obehagligheter som gör att planeringen spricker men att umgås med folk är inte en ursäkt. Sjukdom och liknande är det. Han skulle INTE sagt Ja från början. Antingen ska man ta det seriöst eller så ska man inte spela över huvudet taget. My two cents......

MVH/Jan
Håller med! Det skulle göra mig vansinnig. Särskilt när jag själv tackar ja till det mesta och gör mitt bästa även om jag på förhand vet att det är ett ökengigg. I alla fall just nu...

Jag har så lite gigg så jag är nästan desperat... :roll:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag förstår din frustration.
Det gör förmodligen inte de som bor i en storstad.
Mister du en står dig tusen åter, resonerar man då.
Men bor man på landsbygden kan man stå ut med mycket för att ändå ha några att lira med.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Geddy_Lee skrev:Men bor man på landsbygden kan man stå ut med mycket för att ändå ha några att lira med.
Och när vart Härnösand landsbygd? :wink: :lol:
Skriv svar