Matte skrev:Det enda som hjälper är vila och med en viss hjälp av antiinflammatoriska preparat (voltaren eller Diklofenak typ). Det kommer ta tid, det kan du i alla fall rikta in dig på. Jag håller på med samma resa, fast med inflammationen lite längre ner, i handleden. Nackdelen med Antiinflammatoriska kurer gör att man gärna blir sjuk när man slutar med dem, Det har jag oxå erfarenheter av!
Sedan kan jag bara upplysa om att Kortison inte är en lösning. Du skjuter problemen drygt 3-4 veckor framåt. Sedan är man tillbaka på ruta ett och med lite otur så har man skadat sig mer genom detta.
Så vila!
Hmm...det där med Cortison visste jag inte: ruttet att de alls erbjuder det som behandling...
Det är inte alltid som de redovisar bieffekterna av behandlingen de erbjuder. Gjorde den repan ett par gånger för ett antal år sedan och inte förrän jag vilade och lät det läka mer eller mindre på naturlig väg så blev jag bra. Cortison har alltid haft den funktionen att det läker egentligen ingenting utan skjuter bara på problemen. Så undvik om du kan, men ska ni repa 48 timmar igen så föreslår jag en spruta innan för säkerhets skull!
Mr Spock skrev:
Efter vad jag vet om kiropraktik tror jag inte heller ledproblem ingår på menyn.
Nu ska jag väl inte vara ihärdig då jag naturligtvis inte har några garantier för att en kiropraktor kan hjälpa dig. Men min poäng är att en kiropraktor förmodligen kan se om det är ett ledproblem eller ett muskelproblem.
Mr Spock skrev:
Efter vad jag vet om kiropraktik tror jag inte heller ledproblem ingår på menyn.
Nu ska jag väl inte vara ihärdig då jag naturligtvis inte har några garantier för att en kiropraktor kan hjälpa dig. Men min poäng är att en kiropraktor förmodligen kan se om det är ett ledproblem eller ett muskelproblem.
Aha...ok.
Jadå - har inte uteslutit kiropraktorspåret. Är tvärtom tacksam för alla goda råd, eftersom Cortison tycks vara det "bästa" primärvården har att erbjuda...
Mr Spock skrev:
Vad ska man ta sig till? Köpa en bassynth??
Varför inte köpa en elkontra? Det gjorde jag. Har helt gått över till min Stagg nu. Det finns några trådar om detta under "Kontrabasar" . Med kontra håller man ju vänsterarmen betydligt närmare kroppen, och det borde vara en avgörande skillnad. Jag tycker jag kan spela det mesta som jag gjorde på elbas lika bra eller bättre på en elkontra. Men det är klart, jag har aldrig varit funkbasist heller.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Mr Spock skrev:
Varför inte köpa en elkontra? Det gjorde jag. Har helt gått över till min Stagg nu. Det finns några trådar om detta under "Kontrabasar" . Med kontra håller man ju vänsterarmen betydligt närmare kroppen, och det borde vara en avgörande skillnad. Jag tycker jag kan spela det mesta som jag gjorde på elbas lika bra eller bättre på en elkontra. Men det är klart, jag har aldrig varit funkbasist heller.
Hmm...intressant. Jag är heller ingen funkbasist, så ur det perspektivet kan det kvitta...däremot är jag hängiven plektrumbasist...svårt på en kontra...
Mr Spock skrev:
Mr Spock skrev:
Hmm...intressant. Jag är heller ingen funkbasist, så ur det perspektivet kan det kvitta...däremot är jag hängiven plektrumbasist...svårt på en kontra...
Jo, det kan kan nog vara svårt. Men inte heller plektrum är min grej. Har aldrig använt det ordentligt.
En skillnad är kanske att jag inte kan göra de allra snabbaste grejerna längre, sen jag bytte till kontra. Men det gör inte så mycket, för jag spelar egentligen ganska basic komp för klassisk blues. Och det går lika bra på elkontran, och dessutom tycker jag det låter bättre. Åsså ser det coolare ut på scenen, inte att förglömma.
Dessutom är väl snabbhet till stor del en vanesak. Men jag kan ändå föreställa mig att t ex Christian McBride måste vara snabbare på elbas än vad han är på kontrabas, även om han tillhör världseliten på båda.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
Mr Spock skrev:
smarkebo på Skype
Mr Spock skrev:
Jo, det kan kan nog vara svårt. Men inte heller plektrum är min grej. Har aldrig använt det ordentligt.
En skillnad är kanske att jag inte kan göra de allra snabbaste grejerna längre, sen jag bytte till kontra. Men det gör inte så mycket, för jag spelar egentligen ganska basic komp för klassisk blues. Och det går lika bra på elkontran, och dessutom tycker jag det låter bättre. Åsså ser det coolare ut på scenen, inte att förglömma.
Dessutom är väl snabbhet till stor del en vanesak. Men jag kan ändå föreställa mig att t ex Christian McBride måste vara snabbare på elbas än vad han är på kontrabas, även om han tillhör världseliten på båda.
Kontra är tveklöst coolt! Så ur den aspekten har jag verkligen inga problem med tanken på ett "nytt" instrument.
En fundering jag har - men knappt vågat utveckla ens i mina tankar - är baserat just på tripod999:s konstaterande om vänsterarmens avstånd från kroppen:
det första 48-timmarsrepet i år genomförde jag med en Fender Mustang, alltså en shortscale, och det andra med en Fender P-bas..
undras om det är detta som utgjort hela skillnaden?
Någon som har erfarenheter av det här slaget att dela med sig av?
Jag har haft problem med axlarna i många år. Liksom accepterat att vissa saker inte går att göra längre. Som jag sagt tidigare så tränar jag judo, eller snarare tränar andra. Så nu på höstkanten dök det upp en kille som ville börja träna med oss. Gammal brottare och kiropraktor. Han är en fena på stretching, vet precis var och hur man ska stretcha för problem med olika leder. I mitt fall så har han dragit ut bröstmusklerna lite och axlarna är som nya. Så jag skulle råda dig att ta kontakt med en kiropraktor med idrottserfarenheter så kan han säkert göra illa dig en stund. No pain no gain.
ferm skrev:Jag har haft problem med axlarna i många år. Liksom accepterat att vissa saker inte går att göra längre. Som jag sagt tidigare så tränar jag judo, eller snarare tränar andra. Så nu på höstkanten dök det upp en kille som ville börja träna med oss. Gammal brottare och kiropraktor. Han är en fena på stretching, vet precis var och hur man ska stretcha för problem med olika leder. I mitt fall så har han dragit ut bröstmusklerna lite och axlarna är som nya. Så jag skulle råda dig att ta kontakt med en kiropraktor med idrottserfarenheter så kan han säkert göra illa dig en stund. No pain no gain.
Mja...det där med "pain" har jag rätt bra koll på just nu, kan jag säga...men som sagt; har alls inte uteslutit kiropraktor som en del av lösningen...
Mr Spock skrev:
det första 48-timmarsrepet i år genomförde jag med en Fender Mustang, alltså en shortscale, och det andra med en Fender P-bas..
Där kom dödsstöten för P-basar!
Du skulle behållt din Ric!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Jag har tack och lov aldrig fått någon muskelinflammation någon gång, men jag känner att min vänstra axel och arm är lite slitna. Ska gå till en naprapat och få ordning på detta. Varför gå omkring och ha ont när det går att fixa?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Jag letar fram köttyxan åsså testar vi på Hosse!
Därefter lär gåtan vara löst!
Jag letar fram köttyxan åsså testar vi på Hosse!
Därefter lär gåtan vara löst!
men jag har ju inte ont, det är bara min hjärna som är skadad.
So?