Kromatisk stämapparat eller inte?
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Kromatisk stämapparat eller inte?
Hej
Är det någon snäll PB:are som kan reda ut varför det finns både kromatiska stämapparater och de som är anpassade till att stämma enbart gitarrer och basar? Ok, när man stämmer sitt instrument spelar det kanske ingen större roll, men de senare nämnda apparaterna går ju inte att använda när man intonerar en bas. Oftast är ju priset detsamma på liknande produkter som antingen är kromatisk eller anpassad till bas/gitarr.
mvh
MrBaloo
Är det någon snäll PB:are som kan reda ut varför det finns både kromatiska stämapparater och de som är anpassade till att stämma enbart gitarrer och basar? Ok, när man stämmer sitt instrument spelar det kanske ingen större roll, men de senare nämnda apparaterna går ju inte att använda när man intonerar en bas. Oftast är ju priset detsamma på liknande produkter som antingen är kromatisk eller anpassad till bas/gitarr.
mvh
MrBaloo
- mikkejohansson
- Medlem++
- anli
- VIP medlem
- SmashMyAmp
- Medlem
- JonnyTrobro
- Medlem+
Måste bara få rekommendera Peterson's stämmisar. Väldigt exakta och inget sträng 1, 2, 3, 4 tjafs. Finns utförligare recension här.
- mikkejohansson
- Medlem++
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Bonehead
- Medlem+
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
- maxoges
- Medlem++
Jag jobbade extra på McDonald's när jag köpte min första bas (Samick Pbaskopia) Då passade jag på att även köpa en Korg Dt3. Bästa investeringen någonsinn, nej jag menar inte basen 
Jag har haft den nu i 15år och aldrig råkat på dessa stämapparater ni snackar om. Jag hade ingen koll alls på den tiden. Tur att jag köpte rätt

Jag har haft den nu i 15år och aldrig råkat på dessa stämapparater ni snackar om. Jag hade ingen koll alls på den tiden. Tur att jag köpte rätt

- hosse
- Medlem+++
min Korg DT-10 funkar perfekt, är väldigt exakt och lättanvänd. allt annat än kromatisk stämmare = blöt bajs på huvudkudden.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- guitarowner
- Medlem+
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
- Mr Spock
- Medlem++
Hmm...ja, det där har man ju prövat...mrbaloo skrev:Vid ett tillfälle började jag intonera en bas med den första tillgängliga stämapparaten som fanns. Till slut fattade jag ingenting av intoneringen tills det gick upp ett ljus: en gitarranpassad stämapparat!![]()
mvh
MrBaloo

Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
- Mr Spock
- Medlem++
Precis vad Hosse skrev ju.mrbaloo skrev:Är inte en Korg DT-10 en kromatisk apparat? Alltså en som fungerar till det mesta.hosse skrev:min Korg DT-10 funkar perfekt, är väldigt exakt och lättanvänd. allt annat än kromatisk stämmare = blöt bajs på huvudkudden.
/MrBaloo
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Mr Spock
- Medlem++
Höhö, här har ni min stämmare:maxoges skrev:Jag har haft den nu i 15 år och aldrig råkat på dessa stämapparater ni snackar om. Jag hade ingen koll alls på den tiden. Tur att jag köpte rätt

25 år gammal, made in Korea - och fungerar UTMÄRKT.
Brukar ibland "kontrollstämma" medelst bandkollegornas digitala nymodigheter men detta har hitintills aldrig inneburit bakläxa för min Suntech ST-1000...

Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Marshall
- VIP medlem
Hosse skriver på skånska. Därför blir det läge för misstolkningar...Mr Spock skrev:Precis vad Hosse skrev ju.mrbaloo skrev:Är inte en Korg DT-10 en kromatisk apparat? Alltså en som fungerar till det mesta.hosse skrev:min Korg DT-10 funkar perfekt, är väldigt exakt och lättanvänd. allt annat än kromatisk stämmare = blöt bajs på huvudkudden.
/MrBaloo
- Mr Spock
- Medlem++
Hosse bor i Blekinge.The Marshall skrev:Hosse skriver på skånska. Därför blir det läge för misstolkningar...Mr Spock skrev:Precis vad Hosse skrev ju.mrbaloo skrev:Är inte en Korg DT-10 en kromatisk apparat? Alltså en som fungerar till det mesta.hosse skrev:min Korg DT-10 funkar perfekt, är väldigt exakt och lättanvänd. allt annat än kromatisk stämmare = blöt bajs på huvudkudden.
/MrBaloo
Hur han pratar är en annan fråga...mycket bajs i a f.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Marshall
- VIP medlem
Bor han söder om vänern?Mr Spock skrev:Hosse bor i Blekinge.The Marshall skrev:Hosse skriver på skånska. Därför blir det läge för misstolkningar...Mr Spock skrev:Precis vad Hosse skrev ju.mrbaloo skrev:Är inte en Korg DT-10 en kromatisk apparat? Alltså en som fungerar till det mesta.hosse skrev:min Korg DT-10 funkar perfekt, är väldigt exakt och lättanvänd. allt annat än kromatisk stämmare = blöt bajs på huvudkudden.
/MrBaloo
- Mr Spock
- Medlem++
Bor du norr om Växjö, lappen?The Marshall skrev:Bor han söder om vänern?Mr Spock skrev:Hosse bor i Blekinge.The Marshall skrev:Hosse skriver på skånska. Därför blir det läge för misstolkningar...Mr Spock skrev:Precis vad Hosse skrev ju.mrbaloo skrev:Är inte en Korg DT-10 en kromatisk apparat? Alltså en som fungerar till det mesta.hosse skrev:min Korg DT-10 funkar perfekt, är väldigt exakt och lättanvänd. allt annat än kromatisk stämmare = blöt bajs på huvudkudden.
/MrBaloo

Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Mr Spock
- Medlem++
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Förlåt, jag gjorde en felaktig syftning när jag läste inlägget. Dessutom råkade jag läsa ett kommatecken istället för en punkt. Då blir det ju ett annat läge...Mr Spock skrev:Precis vad Hosse skrev ju.mrbaloo skrev:Är inte en Korg DT-10 en kromatisk apparat? Alltså en som fungerar till det mesta.hosse skrev:min Korg DT-10 funkar perfekt, är väldigt exakt och lättanvänd. allt annat än kromatisk stämmare = blöt bajs på huvudkudden.
/MrBaloo

/mrBaloo