Finger ur led?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Finger ur led?

Inlägg av kmo »

Blev uppringd igår om gig fre-lör. Gamla coverbandet som eg. inte finns längre, aldrig repar men spelar ibland när det rings.. Rep hinns som vanligt inte med, men det är inte det som är problemet.. Slog höger lillfinger ur led i söndags kväll(gubbfotboll..) har fet skena som eg. ska sitta på en bit in i nästa vecka. Tur i oturen är ju att det inte var vänster hand.. Nån som varit med om nåt liknande? Vi har iofs redan tackat ja, men är det nåt som kan ställa till problem? Smärta kan ju bortluras med en god whiskey..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Erfarenheten säger att när farbror doktorn sagt nej så är det nej som gäller, om man inte vill ha framtida komplikationer. Jag skulle inte ha spelat.
/Linus
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Tja, lirar du med plektrum så rör inte fingrarna på sig så mycket iaf.

Lura bort smärta har aldrig varit nån bra idé

bas
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Håller med, jag hade inte gjort det...
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Går det inte att lira ändå då? Att man vinklar handen lite så att skenan inte kommer i vägen? Eller lirar du mycket med lillfingret?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Är det bara lillfingret så gör det inget.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Lirar vanligt 2-fingers, inget plektrum, inget avancerat. Kände lite på det förut och tror nog det funkar. Får väl ta bort skenan och tejpa lill och ring så bör det nog gå bra. Med skena funkar det nog sådär, blir lite ofrivillig strängdämpning ibland..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

När mitt vänstra pekfinger kom i kläm mellan en bakaxel från en SAAB two stroke och en sopkontainerkant så höll jag mig från basen tills dess att det slutade bloa!
Gick väl så där att lira med tre fingsingar på vänsterkardan i drygt två månader, men va fan!
Rock n Roll! :twisted:
Är inte bandaget ivägen?
Give em hell! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Är det bara lillfingret kan du väl lira, sålänge du inte har Matt Garrisson-teknik.
Kör hårt och ta det lite lungt = $$$$$$$$$$$$$$$$$$
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Har spelat med bruten vänsterarm en gång för två år sedan, gipsat från handflatan till armvecket. Ont som fan gjorde det, men vad gör man inte för konsten :D
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Le Contrebasse skrev:Har spelat med bruten vänsterarm en gång för två år sedan, gipsat från handflatan till armvecket. Ont som fan gjorde det, men vad gör man inte för konsten :D
Yeah!
Rock n Roll!
Men vänta........
Tradjazzpunk måste det vara som gäller för dig! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Kan tillägga att jag har bild på det, det var något konstigt världsmusikgig, vi hade mrgonrockar på oss.
Ska leta up bilden.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Le Contrebasse skrev:Kan tillägga att jag har bild på det, det var något konstigt världsmusikgig, vi hade mrgonrockar på oss.
Ska leta up bilden.
Morgon rockar, kväll suger? :wink:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Klopper skrev:
Le Contrebasse skrev:Kan tillägga att jag har bild på det, det var något konstigt världsmusikgig, vi hade mrgonrockar på oss.
Ska leta up bilden.
Du är på G ikväll! Eller natt kanske det är... 8)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Hellish skrev:
Klopper skrev:
Ska leta up bilden.
Du är på G ikväll! Eller natt kanske det är... 8)
Inspirerad av felstavning och http://www.skrivihop.nu :D
Och nog är det natt alltid.
Sömnlösheten tar ut sin rätt! :(
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Klämde pekfingret i bildörren dagen innan ett gig.
Silvertejp & wiskey, sen funkade det.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Olja
Medlem

Inlägg av Olja »

Det funkar nog!
Jag la bas på en demo med brutet båtben på vänsterhanden, hade gips till armbågen, största problemet var att jag slog en massa hack i baksidan på halsen!
Keep it simple, less is more!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

kmo skrev:Lirar vanligt 2-fingers, inget plektrum, inget avancerat. Kände lite på det förut och tror nog det funkar. Får väl ta bort skenan och tejpa lill och ring så bör det nog gå bra. Med skena funkar det nog sådär, blir lite ofrivillig strängdämpning ibland..
Jag tror det kan funka om du tejpar lillfingret och ringfingret, Ta det lugnt bara, känner du att det gör för ont så ska du inte spela. Dumt att dra på sig permanenta skador på fingret. Hoppas gigget går bra!

edit:

Det enda liknade jag har råkat utför är att jag stukade ringfingret på vänsterhanden en gång. Var tvungen att tejpa ihop ringfingret och långfingret... Både fyrbas och växelbas blev lite knepigt att spela, men det gick :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Har giggat nu fre o lör. Funkade fint, skenan gick bort, även att tejpa ring o lillfinger tillsammans. Pajade långfinger motoriken alldeles för mycket. Tejp endast runt lill var modellen. I fredags gick det väl sådär spelmäsigt, inget rep på minst ett halvår. Som tur är körde vi mycket 70-tal så det fanns utrymme för fria improvisationer :D Igår var vi ju nyrepade så då gick det väldigt bra. Kan inte skylla ev. spelfel på fingret i alla fall, störde inte nämnvärt.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Roligt att det gick bra! :D
Hur känns det i fingret, så här efteråt?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Helt ok, tror inte det påverkat alls.
Skriv svar