Sen jag satte på dom nya strängarna (Ernie Ball Power Slinky) på 5:an har jag bara haft problem. Hur jag än gör så får jag inte bort rasslet på 1:a bandet (gäller alla strängarna). Det enda jag inte gjort är o fila sadelspåren då jag inte har verktyg till detta.
Tjocklek på strängarna är: 50-70-85-105-135 och basen är stämd
A-D-G-C-F.
Då jag börjar tappa tålamodet funderar jag på o lämna in basen i en musikaffär o låta dom fixa problemet. Någon som kan rekommendera en affär i malmö som gör ett ORDENTLIGT jobb utan att det kostar en förmögenhet?
Intonering o justering, HJÄLP!! .
- Bassplaya
- VIP medlem
Intonering o justering, HJÄLP!! .
Senast redigerad av Bassplaya den tor 01 jan 2009, 23:39, redigerad totalt 1 gånger.
- MorganFoss
- Medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
- MorganFoss
- Medlem
Om det bara gäller när du håller ner på första bandet, och alla strängarna, så är det troligt att det är 2:bandet som sitter lite högt.Bassplaya skrev:Nä, inte på lös sträng.
Rassel när jag trycker ner på 1:a band.
Slarvfel ändrat
Det kan då räcka med att man gör en försiktig bandslip på just 2:a bandet. En kröningsfil skulle göra jobbet.
Det är med all sannolikhet INTE sadeln som skall filas. Rör inte den.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Tycker nog du har lite väl tunna strängar på 3e och 4e strängen. Kan vara det. Hur är halsen? Den ska ju inte vara helt spikrak. Man förvånas alltid över skramlet när man sätter på nya strängar, därför har jag slutat. Mina är tre år gamla.
Sen tycker jag att det ska vara en del rassel...

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bassplaya
- VIP medlem
jo jag vet att 3:an o 4:an e lite tunna, borde ha 90-110, men utbudet på lösa EB-strängar i malmö i den tjockleken = NADA!funkys**t skrev:Tycker nog du har lite väl tunna strängar på 3e och 4e strängen. Kan vara det. Hur är halsen? Den ska ju inte vara helt spikrak. Man förvånas alltid över skramlet när man sätter på nya strängar, därför har jag slutat. Mina är tre år gamla.
Har redan vatt runt överallt o hört.
ska testa o släppa lite på trussen.
- Bassplaya
- VIP medlem
Att jag funderade på sadeln är för att det suttit tunnare strängar på innan och att sadelspåren därför inte är gjorda för det gauge jag har nu.MorganFoss skrev:Om det bara gäller när du håller ner på första bandet, och alla strängarna, så är det troligt att det är 2:bandet som sitter lite högt.Bassplaya skrev:Nä, inte på lös sträng.
Rassel när jag trycker ner på 1:a band.
Slarvfel ändrat
Det kan då räcka med att man gör en försiktig bandslip på just 2:a bandet. En kröningsfil skulle göra jobbet.
Det är med all sannolikhet INTE sadeln som skall filas. Rör inte den.