Rengöring

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
YZZ
Medlem++

Rengöring

Inlägg av YZZ »

Tja

Satt och tvättade av basen idag och tänkte att det är ändå en del skit man inte får bort tycker jag. Så funderade lite på vilka sätt som är bäst :)

Funderade mest på greppbrädan då.

Hur gör ni när ni rengör greppbräda mm?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Jag brukar skrapa bort skit från greppbrädan med ett kreditkort eller liknande, sen brukar jag slipa lite med ett fint sandpapper och slutligen olja in med citronolja. På lönnbräda är det bara att skrapa rent och polera upp med vanligt gitarrputsmedel. Vill man få halsen riktigt fin kan man köra lite autosol på banden också, men det är så drygt att hålla på och maskera halsen.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Valle skrev:Jag brukar skrapa bort skit från greppbrädan med ett kreditkort eller liknande, sen brukar jag slipa lite med ett fint sandpapper och slutligen olja in med citronolja. På lönnbräda är det bara att skrapa rent och polera upp med vanligt gitarrputsmedel. Vill man få halsen riktigt fin kan man köra lite autosol på banden också, men det är så drygt att hålla på och maskera halsen.
Hmm det får jag ta och prova någon dag :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Skriv svar