Återigen, hur får man ut maxeffekt??
- richieroyale
- Medlem+
Återigen, hur får man ut maxeffekt??
Jag har en Warwick Profet 5.1 http://www.thomann.de/se/warwick_profet_51.htm och en Warwick W611-4PRO http://www.thomann.de/se/warwick_w611pro.htm
Toppen ligger på 4 Ohm och lådan på 6 Ohm och vad jag har hört så är det inte det optimala för att få ut maxeffekt. Toppen ligger på 500 watt och lådan på 900 watt men det känns som att jag är långt ifrån det.
Vad ska man göra, koppla en låda till, köpa en annan topp?
Toppen ligger på 4 Ohm och lådan på 6 Ohm och vad jag har hört så är det inte det optimala för att få ut maxeffekt. Toppen ligger på 500 watt och lådan på 900 watt men det känns som att jag är långt ifrån det.
Vad ska man göra, koppla en låda till, köpa en annan topp?
- BasChrille
- Medlem
- richieroyale
- Medlem+
BasChrille skrev:Tks har gjort en bra FAQ om det här.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... hlight=ohm
Denna tråden har man läst några gånger, jag är dock lite fundersam fortfarande. Stod ju tyvärr inget om 6 Ohm'shögtalare

- richieroyale
- Medlem+
Nej jag blev lite chockad när jag såg det. Jag har en 8 Ohms låda på 150 watt som jag tänkte att jag skulle prova att seriekoppla nu idag och se vad resultatet blir. Warwickhögtalaren vägen 70 kg så det är inte det roligaste om man tvingas byta lådadaionsavage skrev:6 ohm är ingen standard direkt.... Om du seriekopplar den med en 2ohmslåda och sedan paralellkopplar det paketet med en 8-ohmslåda så borde du få en total last på 4 ohm. Men det kanske är lättare att byta låda?
- richieroyale
- Medlem+
Är jag helt fel på det? Enligt den där tabellen som fanns på en gammal tråd så står det att om man kopplar 8 + 8 = 4 ohm och 8 + 4 = 2.7 så då borde väl 8 + 6 bli någonstans däremellan? Eller det går inte att resonera så?daionsavage skrev:jag kanske har blandat ihop begreppen, men om du seriekopplar en 8ohmslåda med en 6ohmslåda får du en last på 14 ohm....richieroyale skrev:Nej jag blev lite chockad när jag såg det. Jag har en 8 Ohms låda på 150 watt som jag tänkte att jag skulle prova att seriekoppla nu idag och se vad resultatet blir. Warwickhögtalaren vägen 70 kg så det är inte det roligaste om man tvingas byta lådadaionsavage skrev:6 ohm är ingen standard direkt.... Om du seriekopplar den med en 2ohmslåda och sedan paralellkopplar det paketet med en 8-ohmslåda så borde du få en total last på 4 ohm. Men det kanske är lättare att byta låda?
-
- Medlem+
- richieroyale
- Medlem+
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- richieroyale
- Medlem+
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- fieldflower
- Hedersmedlem
En låda med 6 element som är på 6 Ohm kan bara ha element som är på antingen 1, 4, 9 eller 36 Ohm (om alla element har samma Ohmtal, vilket de garanterat har).
Av dessa är det bara 4 Ohm som är "standard", så vi kan väl utgå ifrån att det är det som sitter i.
Det skulle göra att elementen nu har 2 serier 4+4+4 och att dessa båda är parallellkopplade med varandra. (eller 2 parallellade + 2 parallellade + 2 parallellade vilket är samma sak).
Tyvärr är det helt omöjligt att koppla om detta till 4 Ohm.
Det närmaste du skulle kunna komma är att koppla 5 av dem parallellt, och sätta den sjätte i serie, men det skulle göra att det sista elementet får i stort sett hela effekten vilket både skulle låta illa och bränna elementet i förtid.
Om du kopplar så elementen får lika stor effektlast kan du komma till:
- 0,67 Ohm - Alla element parallellt med varandra.
- 2,67 Ohm - 3 st 4+4 parallellade med varandra.
- 6 Ohm - 2 st 4+4+4 parallellade med varandra (som nu).
- 24 Ohm - Alla element i serie, dvs 4+4+4+4+4+4.
Om vi tittar bortom alla siffror tror jag knappt du skulle höra skillnad i ljudvolym om du så körde A/B-test med 2 identiska lådor där den ena hade 4 Ohm och den andre hade 6 Ohm. Den effektskillnad du får ut är tveksamt om den är inom det märkbara omfånget.
Men jag gissar lite där - säkert någon som kan mer som kan berätta (tks?)
Däremot hör man naturligtvis skillnad om man kopplar låt säga en 1x15 till en 6x10, men det är snarare det nya frekvensomfånget som hörs.
Men det är ju roligt i sig...
Kanske seriekoppla 6x10:an med en 2 Ohms 2x12, och parallella dessa med en 1x15 på 8 Ohm.
Men det kan också låta prutt då en 1x15 får halva effekten och övriga 8 element får dela broderligt på resten... Och det är ju lite synd att lägga ut flera sköna tusen på nåt som mycket väl kan låta prutt (och dessutom skapar osämja i bandet eftersom du måste ha med alla högtalarlådorna jämt...)
Mitt tips: Om det låter bra - strunta i de sista ynka watten och spela och var glad.
Om det inte låter bra nog - leta efter en 4 Ohmslåda nästa gång.
Av dessa är det bara 4 Ohm som är "standard", så vi kan väl utgå ifrån att det är det som sitter i.
Det skulle göra att elementen nu har 2 serier 4+4+4 och att dessa båda är parallellkopplade med varandra. (eller 2 parallellade + 2 parallellade + 2 parallellade vilket är samma sak).
Tyvärr är det helt omöjligt att koppla om detta till 4 Ohm.
Det närmaste du skulle kunna komma är att koppla 5 av dem parallellt, och sätta den sjätte i serie, men det skulle göra att det sista elementet får i stort sett hela effekten vilket både skulle låta illa och bränna elementet i förtid.
Om du kopplar så elementen får lika stor effektlast kan du komma till:
- 0,67 Ohm - Alla element parallellt med varandra.
- 2,67 Ohm - 3 st 4+4 parallellade med varandra.
- 6 Ohm - 2 st 4+4+4 parallellade med varandra (som nu).
- 24 Ohm - Alla element i serie, dvs 4+4+4+4+4+4.
Om vi tittar bortom alla siffror tror jag knappt du skulle höra skillnad i ljudvolym om du så körde A/B-test med 2 identiska lådor där den ena hade 4 Ohm och den andre hade 6 Ohm. Den effektskillnad du får ut är tveksamt om den är inom det märkbara omfånget.
Däremot hör man naturligtvis skillnad om man kopplar låt säga en 1x15 till en 6x10, men det är snarare det nya frekvensomfånget som hörs.
Men det är ju roligt i sig...

Kanske seriekoppla 6x10:an med en 2 Ohms 2x12, och parallella dessa med en 1x15 på 8 Ohm.
Men det kan också låta prutt då en 1x15 får halva effekten och övriga 8 element får dela broderligt på resten... Och det är ju lite synd att lägga ut flera sköna tusen på nåt som mycket väl kan låta prutt (och dessutom skapar osämja i bandet eftersom du måste ha med alla högtalarlådorna jämt...)
Mitt tips: Om det låter bra - strunta i de sista ynka watten och spela och var glad.
Om det inte låter bra nog - leta efter en 4 Ohmslåda nästa gång.
Medlem i PB50+
- Peavey Dude
- Medlem++
- fieldflower
- Hedersmedlem
Nix, men fieldflower kan formeln för parallellkoppling: 1/((1/A)+(1/B)) = CZon Sonus Special skrev:Fieldflower är ett levande uppslagsverk!!!![]()
Så har man 2 st 4 Ohms element blir det:
1/((1/4)+(1/4)) = C
Förenklat:
1/(0,25+0,25) = C
Förenklat:
1/0,5 = C (Dvs C = 2 Ohm)
Räknar man lite på det med 6 st element och totalt 6 Ohm finns det bara ovan möjligheter... Excel är min kompis...

Medlem i PB50+
- Peavey Dude
- Medlem++
- fieldflower
- Hedersmedlem
- tks
- VIP medlem
Re: Återigen, hur får man ut maxeffekt??
Toppen lämnar 500W med en last på 4 ohm, då hamnar den säkert någonstans kring 400W med en last på 6 ohm. Visst kanske det låter tråkigt att "tappa" 100W, men det gör faktiskt inte så stor skillnad...richieroyale skrev: Toppen ligger på 4 Ohm och lådan på 6 Ohm och vad jag har hört så är det inte det optimala för att få ut maxeffekt. Toppen ligger på 500 watt och lådan på 900 watt men det känns som att jag är långt ifrån det.
...passar på att svara på det här samtidigt. Fördubblar man mängden effekt så spelar prylarna 3 dB starkare. Det är en precis märkbar förändring i volym, men i de allra flesta fall handlar det inte om någon avgörande skillnad. Fyrdubbel effekt så blir det +6dB, och först då börjar det märkas ordentligt. Vi människor uppfattar +10dB som dubbelt så stark volym, vilket kräver tio gånger effekten för att uppnå, förutsatt att högtaleriet klarar av det.fieldflower skrev:EOm vi tittar bortom alla siffror tror jag knappt du skulle höra skillnad i ljudvolym om du så körde A/B-test med 2 identiska lådor där den ena hade 4 Ohm och den andre hade 6 Ohm. Den effektskillnad du får ut är tveksamt om den är inom det märkbara omfånget.
Så - skillnaden mellan 400W och 500W handlar om kring 1 dB, det är en väldigt liten skillnad.
Jag har experimenterat med det här i replokalen senaste månaden. Trummisen slår lika hårt och gitarristerna har haft förstärkarna på samma volym, men jag har ändrat fram och tillbaka. Jag har ett PA-slutsteg som visar ganska bra hur mycket effekt som går åt, så jag vet när jag ligger nära max, när jag ligger längre ifrån, och hur långt ifrån. Av min erfarenhet stämmer teori och praktik överens. Sådant som i teorin ger 3dB skillnad gör inte så stor skillnad i verkligheten, men kommer man upp i 6 dB skillnad märks det.
Förresten, det här med att seriekoppla läser man om mycket oftare än man stöter på det i verkligheten. 100% av den utrustning jag ägt/testat/sett stöder enbart parallellkoppling. Vad jag vet är enda sättet att seriekoppla att löda egna specialkablar. Har aldrig sett några färdiga seriekablar att köpa.
Hur ofta har ni seriekopplat högtalarlådor?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det kräver helt klart specialkabel eller väldigt speciell omkoppling i en av lådorna (alltså omkoppling i första lådan så man sedan drar sladd från första lådan till andra lådan).tks skrev:Förresten, det här med att seriekoppla läser man om mycket oftare än man stöter på det i verkligheten. 100% av den utrustning jag ägt/testat/sett stöder enbart parallellkoppling. Vad jag vet är enda sättet att seriekoppla att löda egna specialkablar. Har aldrig sett några färdiga seriekablar att köpa.
Hur ofta har ni seriekopplat högtalarlådor?
Har aldrig haft behovet så jag har aldrig seriekopplat.
Medlem i PB50+
- tks
- VIP medlem
Det räknar jag som egentillverkad specialkabelfieldflower skrev:så man sedan drar sladd från första lådan till andra lådan

- fieldflower
- Hedersmedlem
Mja, jag menade egentillverkad sladddragning i låda nummer 1... Sladdarna topp-låda 1 och låda 1-låda 2 är standard.tks skrev:Det räknar jag som egentillverkad specialkabelfieldflower skrev:så man sedan drar sladd från första lådan till andra lådan
I låda 1 låter man t.ex. inkommande (+) gå till elementet, men (-) drar man till länk-uttagets (+). Länk-uttagets (-) drar man till elementets andra öra.
På det viset får man till en seriekoppling med 2 lådor utan specialsladdar.
Nu har man alltså inga specialkablar, och har bara gjort en mindre omkoppling i en låda (som går att brygga lätt med en specialkabel som kopplar ihop (+) med (-)) men som seriekopplar t.ex. 2 st 4 Ohmare till ett 8 Ohms steg.
Fördelen är väl kanske att man bara behöver dra en kabellängd till lådorna, men jag vet inte...
Kul med alternativ bara...

Medlem i PB50+