Totte Axelsson skrev:Vad tycker ni?
Är Jaco Pastorius basisternas kung eller är han överskattad?
Han var nyskapande och har betytt en del för basens musikaliska utvecklande. Kung? Nej, han var först med en del och har gjort en del bra musik, mer än så vill jag nog inte tillskriva honom.
finns ingen baskung, det finns en massa bra basister.
vem skulle kunna regera dem alla?
finns så mycket olika musik...
tycker jag...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry... http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gillar en hel del av det han gjorde men man kanske ska veta att det mesta han spelade var nedtecknat och alltså inte improvisationer (även om det var så väl inövat att det låter så)
Jag älskar honom. Han är en av de musiker som skulle varit grymm oavsett instrumentval. Har för mig att han spelade fem-sex instrument parallellt innan han bestämde sig för bas.
Måste nog påstå att Jaco hade helt otroligt mycket "att säga"... Så mycket känsla i en och samma musiker är ju egentligen omöjligt. Jisses, vilket geni.
Johannes skrev:Måste nog påstå att Jaco hade helt otroligt mycket "att säga"... Så mycket känsla i en och samma musiker är ju egentligen omöjligt. Jisses, vilket geni.
Han var helnykterist och använde inga droger tills han började spela med Weather Report, tror han var åtminstone 25 då. Då hade han redan släppt sin solodebut och Bright Size Life med Pat Metheny.
macahan skrev:tror jag inte på..har du sett killen prata.. nåt fel är det.. han ser ju packad ut jämt..
Jaco hade en bipolär sjukdom. Alla intervjuer som finns är dessutom givetvis gjorda efter att han slagit igenom, dvs efter att han börjat med Weather Report, droger och alkohol. Sedan så kan det ju inte heller uteslutas att han var tungt medicinerad pga sin sjukdom.