Min bandlösa bas är ju som några här inne vet något ombyggd (och galet påkostad i förhållande till vad den är värd)..
Ödet har dock kastat tärningen så att jag fick möjlighet att skruva ihop ett HPD-bygge med delar från olika forummedlemmar här... vilket visade sig vara delar som tillsammans bara lät galet bra.. och när jag skriver galet så menar jag "skulle ta många år av trä-knackande för att jag skulle kunna skruva ihop något liknande"..

Det komiska i detta är att kroppen, som är väldigt lätt, tillsammans med en bra stallmick i 60's jazz läge (lite längre från stallet än på en 70's) och med lönnhalsen... låter precis som jag vill att min bandlösa ska göra..
"the" sound..
Vad lärde jag mig av detta?:
1. Jag har köpt fel stall... det SKA vara ett tunt plåtstall..
2. Jag kommer behöva fräsa om hålet för stallmicken.. snyggasat vore nog att planhyvla ner toppen på kroppen, fräsa kammare (göra kroppen ihålig) och lägga en ny topp.. (uppenbart är att kroppen inte sjunger lika bra som HPD-bygge-kroppen as is..)
3. Inhandla en mick... med så traditionellt ljudande 60's Jazz karaktär som möjligt.. för 5a! Antagligen en splittbar quad-coil för fler ljudmöjligheter..

4. Lacka kroppen..
5. Lacka ebenhotsbrädan..
Är det ekonomiskt försvarbart?? nä..

Om jag hade längre än 1mm hår på skallen skulle jag sluta ur det..