Varför spelar högerhänta vänsterhänt?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Janne

Varför spelar högerhänta vänsterhänt?

Inlägg av Janne »

Bara undrar varför högerhänta basister/gitarrister låter vänsterhanden ta hand om jobbet på greppbrädan? På bägge instrumenten är det ju mesta jobbet med fel hand så att säga? Eller missar jag något uppenbart?
Själv är jag hermafrodit höll jag på att säga, kommer inte ihåg vad det heter när både höger och vänster funkar lika bra. Fast bas och gitarr spelar jag alltid högerhänt.

Bonusfråga, finns det pianon för vänsterhänta?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Den mesta kontrollen av spelet sitter ju i anlagshanden? Enkel förklaring?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Varför spelar högerhänta vänsterhänt?

Inlägg av fieldflower »

Janne skrev:Bara undrar varför högerhänta basister/gitarrister låter vänsterhanden ta hand om jobbet på greppbrädan? På bägge instrumenten är det ju mesta jobbet med fel hand så att säga? Eller missar jag något uppenbart?
Själv är jag hermafrodit höll jag på att säga, kommer inte ihåg vad det heter när både höger och vänster funkar lika bra. Fast bas och gitarr spelar jag alltid högerhänt.

Bonusfråga, finns det pianon för vänsterhänta?
Ambidextrous heter det på engelska.
(Skulle ge vänstra handen för att vara det...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Det där med pianot var en spännande tanke! :D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Precis och ambidextriös på svenska, fint ord.
Janne

Inlägg av Janne »

Och hela kollen av harmonik, flerstämmighet samt förhoppningsvis total följsamhet med högerhandens rytm ligger i vänsterhanden? Inte helt övertygad Samuel V. Dessutom är det ju vänsterhanden man är mest slut i efter en tuff spelning/övningspass?
Användarvisningsbild
frantyc
Medlem

Inlägg av frantyc »

"Ambidextri eller ambidexteritet, tvåhänthet (från latinets ambi som betyder båda och dexter som betyder höger), innebär att en person har förmågan att använda båda händerna utan problem. En sådan person kan skriva med både vänsterhanden och högerhanden."
- Wikipedia

Traditionellt har väl halsen på stränginstrument hört till vänsterhanden? Det kanske blir mer naturligt att träna upp vänsterhanden till något nytt om man är högerhänt? Eller så är det av samma anledning som det finns höger- och vänsterskyttar i bollsporter? (Den anledningen vet jag inte dock)
"... it can never be played. No, don't touch it. Don't even look at it..."

frantycs presentation
Janne

Inlägg av Janne »

fieldflower skrev: Ambidextrous heter det på engelska.
(Skulle ge vänstra handen för att vara det...)
Haha, skulle se fint ut med en enhandad ambidxtriös (jaja, kan inte böja det ordet). :D
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Janne skrev:Och hela kollen av harmonik, flerstämmighet samt förhoppningsvis total följsamhet med högerhandens rytm ligger i vänsterhanden? Inte helt övertygad Samuel V. Dessutom är det ju vänsterhanden man är mest slut i efter en tuff spelning/övningspass?
För mig känns det liksom som om högerhanden är den ledande handen precis som i det mesta man gör med händerna. Det är väl egentligen högerhanden som man behöver mest kraft/uthållighet i för att spela länge? Jag brukar iaf oftare bli trött i höger hand än vänster, kanske för att jag har lätt teknik i vänsterhanden, och gillar att ta i när jag spelar?

En rolig sak är att jag som högerhänt spelar med högerfattning när jag spelar t.ex. innebandy, något som är ovanligt, men jag kan spela med vänsterfattning också!
Användarvisningsbild
frantyc
Medlem

Inlägg av frantyc »

Skulle en skolad pianist som ska lära sig att spela stränginstrument föredra vänsterfattning? Tänkte på att de spelar melodier med högerhanden.
"... it can never be played. No, don't touch it. Don't even look at it..."

frantycs presentation
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

För mig är det inte så konstigt.
Vänsterhanden trycker ner en sträng åt gången medan högern bankar rytmsäkert och tajt på strängarna med ett hårt plektrum. It's the nature of things.

Men rent teoretiskt har du en klar poäng, på exempelvis gitarr känns det ju som om vänstern är den som ska jobba snabbast och göra mer komplicerade saker. Ta bara solot i Hotel California!
Och det är kanske lite märkligt att ha sin "sämre" hand till det. Det borde alltså kunna funka omvänt - om man börjar på "fel" sätt.

Det finns ju ett enkelt sätt att prova teorins hållfasthet i praktiken. Har vi någon frivillig som har två högerhänta tvillingar och kan lära upp dem på var sitt sätt? Nå?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Janne skrev:Haha, skulle se fint ut med en enhandad ambidxtriös (jaja, kan inte böja det ordet). :D
Ambidextriker?
Senast redigerad av BBQV den tis 06 jan 2009, 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem

Inlägg av Viktor »

Janne

Inlägg av Janne »

Lysande.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Gary Moore fattar gitarren enligt normen men är vänsterhänt, hans pappa hade inte råd att köpa en "felvänd" gitarr åt sin son när han var en liten parvel.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Axman skrev:Gary Moore fattar gitarren enligt normen men är vänsterhänt, hans pappa hade inte råd att köpa en "felvänd" gitarr åt sin son när han var en liten parvel.
det är Gary och jag som är sådana då :wink: jag skriver och spikar och kastar saker med väntern, men spelar bas och gitarr som"vanligt folk", håller även datormus i höger hand - då kan man ju ta en penna och skriva samtidigt - jättepraktiskt :roll: .
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Lingonbas skrev:
Axman skrev:Gary Moore fattar gitarren enligt normen men är vänsterhänt, hans pappa hade inte råd att köpa en "felvänd" gitarr åt sin son när han var en liten parvel.
det är Gary och jag som är sådana då :wink: jag skriver och spikar och kastar saker med väntern, men spelar bas och gitarr som"vanligt folk", håller även datormus i höger hand - då kan man ju ta en penna och skriva samtidigt - jättepraktiskt :roll: .
Jag är precis likadan, blev naturligt när det fanns en "normal gitarr" hemma som liten..
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

frantyc skrev:Skulle en skolad pianist som ska lära sig att spela stränginstrument föredra vänsterfattning? Tänkte på att de spelar melodier med högerhanden.
Nej, inte jag iallafall. Jag har spelat piano nästan hela mitt liv, för att nu gå till den rena läran om basismen, och jag prövade både vänster och höger-basar innan jag bestämde mig att högerbas var otroligt mycket mer behagligt. varför vet jag ej.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

När det gäller felhänta gitarrister vet jag att de brukar ha lättare för vissa rörelsen än oss högerhänta.
Sen sägs det väl att vänsterhänta ska vara mer musikaliska eller?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

Lingonbas skrev:
jag kan också taen penna i vänsterhanden och skriva samtidigt. men om det är läsbart eller inte, är en annan sak....
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

TredoX skrev:När det gäller felhänta gitarrister vet jag att de brukar ha lättare för vissa rörelsen än oss högerhänta.
Sen sägs det väl att vänsterhänta ska vara mer musikaliska eller?
Joo, så är det och det stämmer jättebra på mig...

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

IA Eklundh och Steve Morse är också vänsterhänta "högergitarrister".
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Samuel V skrev:
IA Eklundh och Steve Morse är också vänsterhänta "högergitarrister".
IA skrev förresten i sin krönika i FUZZ att han protesterar högljutt mot at det heter just högerhänt fattning.
Han liknar det vid att springa ett maratonlopp och bara bli trött i halva kroppen, om man tittar ner och märker att man tappat vänstra benet så är det en sak...om man tappar höger arm kan man FORTFARANDE spela på sitt högerhandsvända instrument?!

för övrigt skriver jag med vänstern också...käkar med höger, spelar med FENDERN pekande åt vänster, bär hem ölkassen med höger, rökte och fimpade med vänster (fast nu är jag ju rökfri)
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Finns det trumstockar för höger eller vänsterhänta?
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Skriv svar