Walka skrev: Why Does It Hurt You Om Lennon, Spector, Wilson & Lynne hade gjort nåt ihop kanske det hade låtit ungefär sådär... (bas, trummor, körsång & produktion....över 90 kanaler...*pust*)
*bockar och bugar*
man tackar...han är smått genialisk som skriver och sjunger det där (blind kille som är sjukt lik mats (som i mats&morgan)). Sista stämackordet i why does... är 7-stämmigt... jag skall göra en nermixning av bara det sångpartiet. Harmisarna är sjuka...och han gör allt ihop i skallen... äckel!!
Pop/rock/blues. Några år gammalt med polarna Linus & Magnus. Linus' Japanjazz 62-re som jag lånade för min egen hade bandlös hals då. Låtarna "Eight Times Divided" & "Unknown2" lirar jag bas på.
Pop/rock/blues. Några år gammalt med polarna Linus & Magnus. Linus' Japanjazz 62-re som jag lånade för min egen hade bandlös hals då. Låtarna "Eight Times Divided" & "Unknown2" lirar jag bas på.
Första låten vi "spelade in" fjantades fram idag på repan genom en Zoom H2, knappt nån bas pga för svag stärkare Ingen sångare på dagens rep heller, bara ena gitarristen som fjantar i micken. Bandet å låten heter ingen för vi har inte kommit på något än nåja lyssna och"njut".
Spelade fel i början för att jag garvade just det ja, ställde Zoomen på fel ställe så ena gitarren hörs inte... Bra gung i slutet dock.
Zon Sonus Special skrev:Första låten vi "spelade in" fjantades fram idag på repan genom en Zoom H2, knappt nån bas pga för svag stärkare Ingen sångare på dagens rep heller, bara ena gitarristen som fjantar i micken. Bandet å låten heter ingen för vi har inte kommit på något än nåja lyssna och"njut".
Spelade fel i början för att jag garvade just det ja, ställde Zoomen på fel ställe så ena gitarren hörs inte... Bra gung i slutet dock.
Zon Sonus Special skrev:Första låten vi "spelade in" fjantades fram idag på repan genom en Zoom H2, knappt nån bas pga för svag stärkare Ingen sångare på dagens rep heller, bara ena gitarristen som fjantar i micken. Bandet å låten heter ingen för vi har inte kommit på något än nåja lyssna och"njut".
bassdude skrev:finns för många huvudkategorier på detta forum så jag blir helt förvirrad och vet inte om det redan finns nån sånhär tråd eller vart den ska vara. hur som helst, får bli en här!
mkt snack och liten verkstad heter det ju... men hur står det till med verkstan' på detta forum? skulle vara kul att få lyssna på grejer som ni lirar på. vad som helst; solo eller i bandsammanhang... om ni har nåt inspelat.
posta här. gärna med lite utrustningsinfo och annat smått och gott!
Oj oj Ska man våga? Mitt blueskomp är i jämförelse med alla virtuoser på PrataBas synnerligen basic. Jag har inget emot att lyssna på komplicerad musik, men i min stil och mitt band skulle det inte vara vidare uppskattat om jag plötsligt började spela som Jaco Pastorius, även om jag faktiskt klarade det (vilket jag alltså inte gör) Basic är anbefallt.
Här är några länkar till mitt förra band "Messing With the Blues", som alltså inte är aktivt längre.
Crosscut Saw: http://www.tineshudklinik.se/annat/Crosscut_Saw.mp3
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Lade en "basmatta" på en låt som hatar Gabriel´s Oboe igår... råkade slå till volymratten på ett ställe dock. Inspelat med en Electro-Voice 15" genom ett Audex TR500 och basen var min kära Zon. Spelade in med Zoom H2'an. du måste ha bra bas till datan annars är det inte lönt att lyssna
Just det, ja: Bassdude efterlyser utrustningsinfo. Det är inspelat allt på en gång i en 8-kanalig 1/2-tumsbandare. (eller var det 12-kanalig 1-tumsbandare?) Gitarrstärkaren (Fender twin reverb) ställdes i ett eget rum långt ifrån garaget där vi andra stod och alla hörde en mixning i lurar. Gitarristen var nämligen tvungen att spela på en vansinnig volym för att få just det ljud han ville, så stärkarn kunde inte vara i närheten av oss.
Att vi hade så pass bra inspelningsgrejer beror på att gitarristen i bandet då höll på att bygga upp sin studioutrustning. Han driver i dag en ljudstudio (Real music studio i Ulvsunda)
Detta var 91-92, nån gång.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Nu har jag inte spelat bas (eller något annat instrument heller) på ett tag pga reumatism.
Men jag hade så otroligt tråkigt idag så jag trotsade stelheten och krumma fingrar och gjorde ett försök....
Det gick väl inte särskilt bra, men man kan ju skratta åt det istället .
Och när man ändå är i farten så kan jag lika gärna skämma ut mig och lägga upp oljudet...
Basen är en BBQV in i sansamp BDDI.
Gitarren är en Gibson LesPaul delux från sent 70-tal, och är inspelad med en liten Fender Bronco (tweed) stärkare med en SM57 rakt in i konen.
Boom skrev:Nu har jag inte spelat bas (eller något annat instrument heller) på ett tag pga reumatism.
Men jag hade så otroligt tråkigt idag så jag trotsade stelheten och krumma fingrar och gjorde ett försök....
Och när man ändå är i farten så kan jag lika gärna skämma ut mig och lägga upp oljudet...
Gitarren är en Gibson LesPaul delux från sent 70-tal, och är inspelad med en liten Fender Bronco (tweed) stärkare med en SM57 rakt in i konen.
Som jag sagt innan. Du är en gris!! Du fullkomligt pissar på allt jag ens skulle kunna försöka åstadkomma utan att ens försöka. Orepad med reumatism. *suckar djupt*
inte riktigt min påse tyvärr. Och ljudfacist som jag är så var jag inte stormförtjust i produktionen heller. Skrammelrock är inte min grej helt enkelt.
Men så vitt jag kan höra är det kompetent om än något hafsigt spelat som helhet. Och det är väl så det skall vara i den här typen av musik?
Basljud och lir har jag inget att anmärka på dock.
Boom skrev:Nu har jag inte spelat bas (eller något annat instrument heller) på ett tag pga reumatism.
Låter riktigt gött ju Gillade det faktiskt riktigt mycket.
Jag är också reumatiker så jag vet att det kan vara jobbigt ibland. Men man gör vad man kan
Hade dock varit skönt att slippa stelheten mm ibland.. Avundas er som inte lider av det
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
Prata Bas Stal min man skrev:Jag återkommer när jag fått min bas och bytt strängar..då ska ni få höra på begåvning och musikalitet!!
Bas har du fått/köpt.
Hur är det med strängar?
Vi väntar otåligt!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Några låtar med Brus Brothers från vår spelning på annandagen..Mixern var försedd med USB-port så vi kunde tappa ljudet direkt till MP3 tydligen..i övrigt oredigerat material.
Prata Bas Stal min man skrev:Jag återkommer när jag fått min bas och bytt strängar..då ska ni få höra på begåvning och musikalitet!!
Bas har du fått/köpt.
Hur är det med strängar?
Vi väntar otåligt!
Well..basen övar på varje dag och det satt redan hala strängar på som jag ville ha när jag fick den såå....
Ja det finns ingen ursäkt mer än att jag inte vågar spela för ngn än..jo Boom...men har är ju så snäll...och Fatos men då tror jag att jag var lite full...och Martin men honom måste jag ju spela för om jag ska få ngn hjälp
Jag lovar ropa till så fort det finns ngt att lyssna på!
Prata Bas Stal min man skrev:Well..basen övar på varje dag och det satt redan hala strängar på som jag ville ha när jag fick den såå....
Ja det finns ingen ursäkt mer än att jag inte vågar spela för ngn än..jo Boom...men har är ju så snäll...och Fatos men då tror jag att jag var lite full...och Martin men honom måste jag ju spela för om jag ska få ngn hjälp
Jag kan komma och hälsa på och spela in dig i hemlighet, det blir väl bra
Prata Bas Stal min man skrev:Well..basen övar på varje dag och det satt redan hala strängar på som jag ville ha när jag fick den såå....
Jag kan komma och hälsa på och spela in dig i hemlighet, det blir väl bra
Ja om det är i hemlighet går det väl bra...då vet jag ju inte om det!