Riktigt riktigt bra telekabel
- edvin
- Medlem++
Riktigt riktigt bra telekabel
Ja, har hängt med pappas 70-talskabel, den som följde med min nya fender och sånt där kasst skräp.
Har en budget på 500+ och tänkte köpa en kabel först och främst (ett axelband också, men tänk inte på det). Vilken är den absolut bäst låtande tele/tele-kabeln? Skulle dessutom vilja ha straight/right-angled, men inget absolut måste.
Har en budget på 500+ och tänkte köpa en kabel först och främst (ett axelband också, men tänk inte på det). Vilken är den absolut bäst låtande tele/tele-kabeln? Skulle dessutom vilja ha straight/right-angled, men inget absolut måste.
grejor
- Walka
- Kontot är inaktiverat
Re: Riktigt riktigt bra telekabel
jag köpte elixir och är väldigt nöjd med ljudet. Sen är den tjock och otymplig...edvine skrev:Ja, har hängt med pappas 70-talskabel, den som följde med min nya fender och sånt där kasst skräp.
Medlemspresentation
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
- TDHP
- Forumvärd
Jag köpte en tjock, silversparklefärgad kabel med rak/vinkel på Jam för 350:- för 4-5 år sen, den har hållit tills nu utan trassel! (Nu råkade jag kliva på den när den satt i stärkarn utan safetyögla...) Vet inte vad den heter dock. Bästa kabel jag haft iaf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- b_luthman
- Medlem+
Tänkte föreslå en dylik. Själv har jag Musikbörsens billiga VLC eller vad de heter. har haft en i många år, omlödd till en vinkelkontakt i ena ändån. funkar kalas för mig. men har inte provat så många andra förutom peavey, de är också bra.edvine skrev:Vad sägs om Monstercable?
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
- mikkejohansson
- Medlem++
Jag pendlar ju mellan att verkligen tro på hela kabelnspelarmassoravroll-grejen till detärjuändåbaratvåledare-sidan....
Men skulle gärna ha en fet och framför allt hållbar typ Monsterkabel...får bli nån dag. Använder oftast Proel DieHArd numer, de är billiga och riktigt slitstarka (vi använder dem på jobbet, har massor av dem och inte ett enda problem).
Men skulle gärna ha en fet och framför allt hållbar typ Monsterkabel...får bli nån dag. Använder oftast Proel DieHArd numer, de är billiga och riktigt slitstarka (vi använder dem på jobbet, har massor av dem och inte ett enda problem).
Fender - Pedaler - GK - TKS
- hosse
- Medlem+++
RAT-sladdar funkar skitbra! den enda sladden jag inte förmått ha sönder och den har hållt 2 år snart. annars ska ju Lifeline vara bra har jag hört.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- edvin
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
Om kabeln funkar så är det nog kanska skitsamma vilken man har, det är dom som man kan misshandla hårt man vill ha tag på. Såna som går att klämma under ett case-lock utan att paja tex. Med rejäla inputs och pansarvagnslödningar.
TDHP

TDHP
- Klopper
- Hedersmedlem
Med P-bas kan du ha vad skit som helst!edvine skrev:Ska låta bra också, och det är ju svårt att veta med P-bashosse skrev:RAT-sladdar funkar skitbra! den enda sladden jag inte förmått ha sönder och den har hållt 2 år snart. annars ska ju Lifeline vara bra har jag hört.

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- bootsy
- Medlem+++
Lifelines. Jag använder två som är många år gamla och än inte visar tecken på att lägga av.
Att men sedan ska kunna höra skillnad på olika kablar (förutom sådana som är felkonstruerade eller dåligt isolerade) är enligt mig ren humbug, i alla fall i en livesituation.
Jag har spelat in i en studio en gång där teknikern propsade på att jag skulle använda hans speciallödade egna sladdar som han hävdade lät mycket bättre. Jag hörde inte skillnad. Dessutom visade sig karlfan helt talanglös på att krana basljud, så i slutändan tror jag att han var ansvarig för det sämsta sound jag haft.
Att men sedan ska kunna höra skillnad på olika kablar (förutom sådana som är felkonstruerade eller dåligt isolerade) är enligt mig ren humbug, i alla fall i en livesituation.
Jag har spelat in i en studio en gång där teknikern propsade på att jag skulle använda hans speciallödade egna sladdar som han hävdade lät mycket bättre. Jag hörde inte skillnad. Dessutom visade sig karlfan helt talanglös på att krana basljud, så i slutändan tror jag att han var ansvarig för det sämsta sound jag haft.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Valle
- VIP medlem
Har deras basvariant, den är hur bara som helst. Dom ska visst ha livstids garanti eller nått... Lite tung och otymplig men verkligen robust och välljudande. Jag har även ett par Klotz TM Stevenskablar och dom är minst lika bra, känns kanske lite bräckligare men är i sin tur lite smidigare i casen. I pedalbordet har jag George L's kablar, funkar finfint och har en sjukt smart konstruktion. Sen finns det väl femti kablar till som är bra, men jag kan speciellt rekommendera dessa, om man är beredd att lägga ut lite.edvine skrev:Vad sägs om Monstercable?
- TDHP
- Forumvärd
Sist vi var i studio testade jag att köra trådlöst då basriggen hamnade långt bort, funkade guldfisk!bootsy skrev:Lifelines. Jag använder två som är många år gamla och än inte visar tecken på att lägga av.
TDHP

TDHP
- Valle
- VIP medlem
Har man en hyfsad kabel är det nog skit samma, men köp man billigaste skrotet får man in P3 på basförstärkaren = icke önskvärt.bootsy skrev:Lifelines. Jag använder två som är många år gamla och än inte visar tecken på att lägga av.
- bootsy
- Medlem+++
Jo precis det menade jag. Det är klart att man ska vara beredd att slanta ett par hundringar för en kvalitetskabel som inte sprakar och är välisolerad, men att det sedan ska gå att höra skillnad på en "volvokabel" och en "ferrarikabel" när man spelar elbas in i förstärkare hävdar jag är tjurskit.Valle skrev:Har man en hyfsad kabel är det nog skit samma, men köp man billigaste skrotet får man in P3 på basförstärkaren = icke önskvärt.bootsy skrev:Lifelines. Jag använder två som är många år gamla och än inte visar tecken på att lägga av.
- Valle
- VIP medlem
Sorry, läste slarvigt. Då håller jag med dig till 100 %. +1 kanske man ska skriva...bootsy skrev:Jo precis det menade jag. Det är klart att man ska vara beredd att slanta ett par hundringar för en kvalitetskabel som inte sprakar och är välisolerad, men att det sedan ska gå att höra skillnad på en "volvokabel" och en "ferrarikabel" när man spelar elbas in i förstärkare hävdar jag är tjurskit.Valle skrev:Har man en hyfsad kabel är det nog skit samma, men köp man billigaste skrotet får man in P3 på basförstärkaren = icke önskvärt.bootsy skrev:Lifelines. Jag använder två som är många år gamla och än inte visar tecken på att lägga av.
- BB3000S
- VIP medlem
Har kört på samma RAT-kabel sen 1987, verkar vara outslitlig och låter bra!edvine skrev:Ska låta bra också, och det är ju svårt att veta med P-bashosse skrev:RAT-sladdar funkar skitbra! den enda sladden jag inte förmått ha sönder och den har hållt 2 år snart. annars ska ju Lifeline vara bra har jag hört.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- bootsy
- Medlem+++
Jag TROR att Rat är Lifelines-kablar som rebrandats...BB3000S skrev:Har kört på samma RAT-kabel sen 1987, verkar vara outslitlig och låter bra!edvine skrev:Ska låta bra också, och det är ju svårt att veta med P-bashosse skrev:RAT-sladdar funkar skitbra! den enda sladden jag inte förmått ha sönder och den har hållt 2 år snart. annars ska ju Lifeline vara bra har jag hört.
- Ale
- Medlem++
Runt 500 rekomenderar jag Planet Waves Circuit-breaker. Låter kalas, bra kvalitet, och skulle de av någon anledning glappa så är det bara att att skruva upp kontakten, klippa och löda om.
Smidigt med signalbrytare också.
Eller om du får tag på en gammal HiPro-kabel, de har livstidsgaranti mot glapp.
Smidigt med signalbrytare också.
Eller om du får tag på en gammal HiPro-kabel, de har livstidsgaranti mot glapp.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft