Riktigt riktigt bra telekabel
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
skaffa ett gigg nånstans, sen ger du dej fan på att inte glömma kvar sladden som man alltid lyckas med...du ger dej fan på de så mycke du bara kan....
..så ska du se att efter nåra gigg så har du rätt många sladdar:D
..så ska du se att efter nåra gigg så har du rätt många sladdar:D
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- Valle
- VIP medlem
Skulle va intressant att veta vilka mer som var med i testet, och om någon presterade riktigt illa.JunJun skrev:Planet Waves Custom series!
Funkar skitbra och är knäpptyst!
Gjorde ett litet test för ett tag sen då ja stoppade in ett 10-tal olika kablar in i gitarristens Engl topp och vred på ordentligt me gain och sen knackade och slog ja på kabeln för att höra hur mikrofoniska dem va..
Planet Waves och George L va dem som va tystast!
Ljudmässigt så är de väl tycke och smak som avgör!
Prova dig fram!
- Liten
- Hedersmedlem
- TDHP
- Forumvärd
Som sagt, det är utsidan som räknas.
Vilka kablar klarar att surra fast släpet till turnébilen när dragkroken pajat utan att den går sönder, typ? Finns det några riktigt grova kablar att få tag på?
Vilka kablar klarar att surra fast släpet till turnébilen när dragkroken pajat utan att den går sönder, typ? Finns det några riktigt grova kablar att få tag på?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- bootsy
- Medlem+++
Är du allvarlig? Hör du skillnad på riktigt?JunJun skrev:
Prova dig fram!
Finns det t ex enligt dig kablar som låter bättre till viss sorts musik eller vissa typer av utrustning?
Utveckla gärna.
I övrigt superintressant med testet. Berätta vilka de dåliga kablarna var!
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Liten
- Hedersmedlem
Saxat ut "Ask Willis"...bootsy skrev:Är du allvarlig? Hör du skillnad på riktigt?JunJun skrev:
Prova dig fram!
Finns det t ex enligt dig kablar som låter bättre till viss sorts musik eller vissa typer av utrustning?
Utveckla gärna.
I övrigt superintressant med testet. Berätta vilka de dåliga kablarna var!
Hey Willis,
What's your opinion on all those "designer" cables out there? Can you really tell the difference?
BL
Hey BL,
Back before Ibanez made my bass into a production model, I was using passive pickups, and I really was able to notice the difference. My Bartolini pickup at that time was "hum canceling" which meant that the signal was traveling through the same 2 coils as a humbucker but only had magnets in one coil. So, without a preamp in the bass, the signal was subject to "cableization". Passive pickups (see question above) are much more likely to benefit from better cable design than ones in an active system. It has something to do with impedence but I couldn't tell you exactly how. My quest for all things bass-construction-related seems to stop at electronic theory. I looked it up to try to help answer this question and found this:
"The typical electric guitar pickup is a inductive magnetic transducer with frequency-dependent impedance. At high frequency, the mutually induced pickup voltage is dropped across the pickup-coil self-inductance (back EMF) if the pickup load impedance (i.e. amplifier input) is too low. Therefore, a high impedance amplifier input is required to prevent high frequency "loading" effects which are audible as a high-frequency attenuated "dull" sound.
So anyway, with the active Bartolini pickup and electronics I use now, the difference is much more subtle so the rule would always be "try before you buy". And if you have an active system odds are you'll notice the effect less.
BTW, next time you forget your speaker cables - just go looking in the nearest closet:
http://consumerist.com/362926/do-coat-h ... ter-cables
- bootsy
- Medlem+++
Jo, men vad jag undrade var framförallt om det finns skillnad i sound på olika kablar? För det var ju det som JunJun antydde när han talade om "tycke och smak" om jag inte missuppfattade honom.Liten skrev:
text
Och faktiskt ställer jag mig fortfarande frågan om det med en i övrigt normal utrustning går att höra skillnad på en vanlig kvalitetskabel (alltså en som inte sprakar och är mikrofonisk) och en superdupermonsterultrabotique-kabel. Jag tvivlar.
- bootsy
- Medlem+++
- Basmagnus
- Medlem++
Jag har ett par Evidence Audio-kablar som är klassade som superdupermonsterultrabotique-kabel. Det är rätt stor skillnad framförallt i studio, testade med en linad ack-gitarr och det var nästan som att koppla in en mick-preamp. Hörs inte lika stor skillnad på bas men skillnad är det faktiskt.bootsy skrev: Och faktiskt ställer jag mig fortfarande frågan om det med en i övrigt normal utrustning går att höra skillnad på en vanlig kvalitetskabel (alltså en som inte sprakar och är mikrofonisk) och en superdupermonsterultrabotique-kabel. Jag tvivlar.
Däremot live är det skitsamma då det ändå är så mycket skrammel och brus överallt.
- bootsy
- Medlem+++
Intressant!Basmagnus skrev:Jag har ett par Evidence Audio-kablar som är klassade som superdupermonsterultrabotique-kabel. Det är rätt stor skillnad framförallt i studio, testade med en linad ack-gitarr och det var nästan som att koppla in en mick-preamp. Hörs inte lika stor skillnad på bas men skillnad är det faktiskt.bootsy skrev: Och faktiskt ställer jag mig fortfarande frågan om det med en i övrigt normal utrustning går att höra skillnad på en vanlig kvalitetskabel (alltså en som inte sprakar och är mikrofonisk) och en superdupermonsterultrabotique-kabel. Jag tvivlar.
Däremot live är det skitsamma då det ändå är så mycket skrammel och brus överallt.
Jaha, då blir det till att investera i en dyr kabel för studiobruk då.
Men min tes att det inte hörs skillnad om man använder en vanlig standardkabel in i stärkaren live ställer du ändå upp på?
- Bassjov
- Medlem
- Basmagnus
- Medlem++
Som sagt:bootsy skrev:Intressant!Basmagnus skrev:Jag har ett par Evidence Audio-kablar som är klassade som superdupermonsterultrabotique-kabel. Det är rätt stor skillnad framförallt i studio, testade med en linad ack-gitarr och det var nästan som att koppla in en mick-preamp. Hörs inte lika stor skillnad på bas men skillnad är det faktiskt.bootsy skrev: Och faktiskt ställer jag mig fortfarande frågan om det med en i övrigt normal utrustning går att höra skillnad på en vanlig kvalitetskabel (alltså en som inte sprakar och är mikrofonisk) och en superdupermonsterultrabotique-kabel. Jag tvivlar.
Jaha, då blir det till att investera i en dyr kabel för studiobruk då.
Men min tes att det inte hörs skillnad om man använder en vanlig standardkabel in i stärkaren live ställer du ändå upp på?
De dyra studiokablarna är hopplösa live för de är så stela så de korvar sig hela tiden.Basmagnus skrev: Däremot live är det skitsamma då det ändå är så mycket skrammel och brus överallt.
Så ja, det funkar bra med standardkablar live (för mig iaf)
- mikkejohansson
- Medlem++
Bassjov skrev:Både Marcbass och jag får hem Moses
kablar snart. Riktigt bra kablar som inte
har nån signalförlust alls. Finns i 1m, 3m,
5m, 7m och 9m. Kostar fr 225:- till 490:-.
Det är bara att hojta till.
Intressant! Vore kul att höra ett test av dem som har t ex Evidence, Monster och andra dyr-kablar och era nya. Har en känsla av att om en kabel blir "PrataBas-approved" och håller hyfsat pris kan den gå som smör

Fender - Pedaler - GK - TKS
- peter_s
- Medlem++
- lowfreq
- Medlem++
Jag tillhör de som tvivlar på att man hör skillnad. Däremot tror jag på en kvalitetskabel som håller (och minimal signalförlust?).
Har använt Lifeline i en herrans massa år och de har aldrig krånglat. Jag har fortfarande en kvar.

Nu senast köpte jag dock Planet Waves Custom Series, oxygen free copper, In=Out technology och shielded end i ena änden. Den känns stabil och är ganska tjock. Själva kontakten skiljer sig faktiskt i känsla när man sticker in den i basen, ungefär som när man stänger en Mercedes-dörr, mjukt och fint. Faktiskt.
http://store.planetwaves.com/category/1 ... tom_Series
Har använt Lifeline i en herrans massa år och de har aldrig krånglat. Jag har fortfarande en kvar.

Nu senast köpte jag dock Planet Waves Custom Series, oxygen free copper, In=Out technology och shielded end i ena änden. Den känns stabil och är ganska tjock. Själva kontakten skiljer sig faktiskt i känsla när man sticker in den i basen, ungefär som när man stänger en Mercedes-dörr, mjukt och fint. Faktiskt.

http://store.planetwaves.com/category/1 ... tom_Series
Don't mess with me, I do not want any treble!
- edvin
- Medlem++
-
- Medlem+
Jag har testat följande kablar:
Fenders egna (som jag fick med basen)
Planet waves-kabel, den med on/off-knapp.
Mogami, köpte den i USA, det var en av de bättre enligt guitar-center.
Starline, den snodde jag från ungdomsgården..eller de sa att det var min, då sa jag okej.
Bäst av de alla är nog Mogami-kabeln...mest för att den är vinklad och är lätt att löda om om jag skulle vara tvungen.
Sämst vet jag inte, hör ingen skillnad men det som är jobbigt med tex. planetwaves-kabeln är att den är otymplig att vika ihop. Men det väger on/off-knappen upp för.
Fenders egna (som jag fick med basen)
Planet waves-kabel, den med on/off-knapp.
Mogami, köpte den i USA, det var en av de bättre enligt guitar-center.
Starline, den snodde jag från ungdomsgården..eller de sa att det var min, då sa jag okej.
Bäst av de alla är nog Mogami-kabeln...mest för att den är vinklad och är lätt att löda om om jag skulle vara tvungen.
Sämst vet jag inte, hör ingen skillnad men det som är jobbigt med tex. planetwaves-kabeln är att den är otymplig att vika ihop. Men det väger on/off-knappen upp för.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag kör oftast på Lifeline-kablar. Dom är inte så dyra och funkar kanon. Ibland glömmer man kablar så jag köper aldrig dom dyraste kablarna. Bara dom håller och låter bra så funkar det. Sen händer det ibland att jag köper bra kabel på lösvikt och löder på några Neutric kontakter. Det blir bra också.
//J
//J
- FreCKo
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
mikkejohansson skrev:Har en känsla av att om en kabel blir "PrataBas-approved" och håller hyfsat pris kan den gå som smör

Vi måste ju så klart få fram en PrataBas-kabel!
Ljusblå med mörkblå hylsor och vit logga!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Tror du att vi kan komma överens? Ska kabeln vara "vriden"? Tygklädd? Finns många frågor!TDHP skrev:mikkejohansson skrev:Har en känsla av att om en kabel blir "PrataBas-approved" och håller hyfsat pris kan den gå som smör![]()
Vi måste ju så klart få fram en PrataBas-kabel!
Ljusblå med mörkblå hylsor och vit logga!