Behöver lite fler sladdar mellan pedalerna nu. Har kört med några som jag köpt på musikbörsen innan, men dom är så stela och svåra att böja.
Någon som har något tips på bra kablar som inte "bygger" så mycket vid själva input/output (hoppas nån förstår vad jag menar )
Hugo Drax skrev:Behöver lite fler sladdar mellan pedalerna nu. Har kört med några som jag köpt på musikbörsen innan, men dom är så stela och svåra att böja.
Någon som har något tips på bra kablar som inte "bygger" så mycket vid själva input/output (hoppas nån förstår vad jag menar )
Jag har haft något liknande. Samma princip som millitärkontakter. Dom jag hade glappade precis hela tiden. Alltid. Jag skulle inte använda något liknande igen. Lödda kontakter med kabelavlastning är alltid att föredra.
Hugo Drax skrev:Hellboy, Ja jag har tänk köpa någon sån, men behöver också nån lite längre som går från rad 1 till rad 2 av pedaler.
Köp löskabel och Neutrik kontakter och löd själv i lagom längder. Vinklade Neutrik bygger inte speciellt mycket och är väldigt bra. Finns även en del korta sladdar med gjutna kontakter men jag brukar personligen löda själv. Då får man det som man vill ha det.
Hugo Drax skrev:Hellboy, Ja jag har tänk köpa någon sån, men behöver också nån lite längre som går från rad 1 till rad 2 av pedaler.
Köp löskabel och Neutrik kontakter och löd själv i lagom längder. Vinklade Neutrik bygger inte speciellt mycket och är väldigt bra. Finns även en del korta sladdar med gjutna kontakter men jag brukar personligen löda själv. Då får man det som man vill ha det.
//J
Försök inte löda Neutrik med en Biltema-lödkolv bara.
De kräver ett halvt kärnkraftverk!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Geddy_Lee skrev:Har köpt ett antal sånna här från Thomann: http://www.thomann.de/se/pro_snake_patc ... _015_m.htm
i lite blandade längder.
De funkar bra att ansluta och böjer sig lätt.
Om de håller i längden får tiden utvisa.
Jag använder såna också just nu. Eftersom jag hållit på att testa olika pedaler så har de åkt i och ur ganska mycket. Och än så länge har det inte varit några problem...
//J
Försök inte löda Neutrik med en Biltema-lödkolv bara.
De kräver ett halvt kärnkraftverk!
Man kan inte göra mycket med verktyg från Biltema. Förutom att runddra skruvskallar och annat dumt.....
Jag har inte världens bästa lödkolv och jag tycker inte att det är svårare med Neutrik pluggar än någonting annat. Värm på godset och låt tennet smälta ut så blir det bra.
Har någon annan testat Planet waves solderless plugs och kabel? Jag köpte förra veckan och gjorde en kabel till mitt rack. Mycket enkelt att fixa ihop en kabel utan att behöva löda. Bara kapa kabeln till rätt längd, trycka och vrida kabeln i kontakterna och sedan skruva in en skruv som låser kabeln vid kontakten. Sen var det bara att plugga i. Funkar säkert också till pedalboards. Priset i Finland var 7€ styck för kontakterna och kabeln 3€ metern. Kolla in här:
Jag har såna nu och de funkar bra tycker jag. hyfsat smidigt att slippa löda, man får dock vara noga med att trycka i sladden ordentligt i kontakten innan man skruvar på hatten så det blir ordentlig kontakt.
Billigare än GeorgeL också, har inte testat dem så jag vet inte hur pass mycket kvaliten skiljer.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
dronnba skrev:Har någon annan testat Planet waves solderless plugs och kabel? Jag köpte förra veckan och gjorde en kabel till mitt rack. Mycket enkelt att fixa ihop en kabel utan att behöva löda. Bara kapa kabeln till rätt längd, trycka och vrida kabeln i kontakterna och sedan skruva in en skruv som låser kabeln vid kontakten. Sen var det bara att plugga i. Funkar säkert också till pedalboards. Priset i Finland var 7€ styck för kontakterna och kabeln 3€ metern. Kolla in här:
Japp, jag har satt ihop två sådana här set - som blir billigare än att köpa lös kabel och flera kontakter av samma sort - till mitt bord:
(€59 hos Thomann - den svenska Planet Waves-distibutören tar inte hem dem. )
Det största problemet med de där seten är att de innehåller för mycket sladd, och för få kontakter. Sedan är kontakterna lite väl biffiga och skrymmande (och fula!), och sladden lite för styv för att jag ska vara helt nöjd. Men på det stora hela funkar de bra, och är lätta att sätta ihop. Men, om jag skulle börja turnera med ett pedalbord, ja då skulle jag nog satsa på kablar med fastlödda kontakter. Det verkar säkrare i längden.