Vad har ni för Jazzbas-mickar?
- Peavey Dude
- Medlem++
- Basmagnus
- Medlem++
- joachime
- Medlem++
Jag tror du har singlecoils.Zon Sonus Special skrev:Tror jag har Mudbuckers på min Ibanez jazz.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- calif de funk
- VIP medlem
-
- Medlem+++
- ferm
- Medlem++
-
- Medlem+++
-
- Medlem++
Ja jo men man brukar kunna säga på ett ungefär om dom har mycket botten osvcalif de funk skrev:En klurig fråga där va´?YZZ skrev:Hur låter dom? kan du beskriva ljudet?Jooel skrev:Bartolini jazz style pickups, fin fina grejor

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- broder blues
- Medlem++
Fender original i halspos o SD Quarter Pounder i stallpos.
Ok så d va inne under tidiga 80talet
Ok så d va inne under tidiga 80talet

Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- ferm
- Medlem++
De är klarare i ljudet. Jag tyckte orginalljudet från Thumben var mullrigt. Jag har en MEC pre-amp i den som jag tycker ger ett bättre ljud än orginalet med aktiva mickar.Samuel V skrev:Vad tycker du om Delano-mikarna i Thumben? Är det en NT?ferm skrev:Jag gillar inte ljudet från MEC-mickarna så jag har bytt till Delano både på Thumben, en av Corvetterna och den bandlösa 6-strängade Arian. Alla humbuckers, jag är allergisk mot brum. På Arian satt det Aria-mickar men single coil.
Ja de är en bandlös neckthru.
För många basar är inte nog
- FreCKo
- Medlem++
- Peavey Dude
- Medlem++
- lowfreq
- Medlem++
Jooel skrev:Bartolini jazz style pickups, fin fina grejor
Bartolini har ett tjockt varmt ljud med bra crunch i botten och Low-mid, toppen/diskanten är lite avhuggen och har inte samma öppenhet som de flesta andra jazzbas-mickar. Men Bartolini har ändrat lite på det i och med CB-mickarna som alltså är lite mer öppnare i soundet men ändå har det klassiska Bartolini-soundet som alltså har ett fokuserat Low och Low-mid growl. Jag som är van vid och gillar det har nu slängt på bartolini 9CBJS och jag tycker basen låter grymt bra nu, jag är helnöjd. Jag e hemma!YZZ skrev:Hur låter dom? kan du beskriva ljudet?
9CBJS är alltså riktiga single coils och inte split eller dual coils.
Testade innan Fender '75 RI mickarna som också var bra, klassiskt jazzbas-ljud.
Don't mess with me, I do not want any treble!
-
- Medlem++
Okej trevligt, låter som något som borde passa miglowfreq skrev:Jooel skrev:Bartolini jazz style pickups, fin fina grejorBartolini har ett tjockt varmt ljud med bra crunch i botten och Low-mid, toppen/diskanten är lite avhuggen och har inte samma öppenhet som de flesta andra jazzbas-mickar. Men Bartolini har ändrat lite på det i och med CB-mickarna som alltså är lite mer öppnare i soundet men ändå har det klassiska Bartolini-soundet som alltså har ett fokuserat Low och Low-mid growl. Jag som är van vid och gillar det har nu slängt på bartolini 9CBJS och jag tycker basen låter grymt bra nu, jag är helnöjd. Jag e hemma!YZZ skrev:Hur låter dom? kan du beskriva ljudet?
9CBJS är alltså riktiga single coils och inte split eller dual coils.
Testade innan Fender '75 RI mickarna som också var bra, klassiskt jazzbas-ljud.

OnT: Jag har skumma singlecoils på Ibanezen och funderade på att byta mickar faktiskt. Bartolini BB borde passa någorlunda tror jag

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- basmartin
- Medlem+++
Fender Vintage 62RI i jazzbasen och Dimarzio Model J i Super Sweden. Tror jag ska byta mickar till Dimarzio i jazzbasen för att få lite mer bett.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Härliga originalmikar på min Jazzbas '67.
Seymour Duncan Antiquity på min '62 American Vintage Jazz.
Mikarna från ovannämnd bas på den bandlösa Jazzen av blandat fabrikat.
Har en uppsättning DiMarzio Model J, från 80-talets början, i byrålådan som kommer att sitta på en hopplockad Jazzbas där lackeringen av kroppen är det som saknas.
Seymour Duncan Antiquity på min '62 American Vintage Jazz.
Mikarna från ovannämnd bas på den bandlösa Jazzen av blandat fabrikat.
Har en uppsättning DiMarzio Model J, från 80-talets början, i byrålådan som kommer att sitta på en hopplockad Jazzbas där lackeringen av kroppen är det som saknas.
- Valle
- VIP medlem
- Mike
- The Transporter
Har bara testat den i min Five Fifteen än, men det låter verkligen SC och Vintage.lowfreq skrev:Berätta hur det låter sen när du fått ihop det.MikeO skrev:Fender US '75 RI
Lite mindre topp och mycket mera "morr & knorr" än de som satt där tidigare.
Får jag bara på ett sett nya fräscha Galli så ska det nog vara i det närmaste perfekt för mig.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.