Elbas och kontrabas
- Busta B
- Medlem+
Elbas och kontrabas
Folk här som lirar båda instrumenten? Någon som fixar det grymt är Avishai Cohen. Lyssna på plattan "at home" från 2005. Andra är Stanley Clarke, John Pattituchi... finns fler bra exempel?
Hur lägger ni krutet på de olika instrumenten? 50/50?
Ha det gött
Ha det gött
- mikkejohansson
- Medlem++
Sven Lindvall är en favvo som spelar bägge. Han är ju långt ifrån en "traditionell" kontrabasist och kanske rent av ganska "dålig" på det skulle nån tycka - men jag diggar det! Lyssna in Kullruskplattorna...
Själv skulle jag säga att det är typ 80/20 till elbasens fördel. Tyvärr. Skulle spela mer kontra om jag hann och hade möjlighet...
Själv skulle jag säga att det är typ 80/20 till elbasens fördel. Tyvärr. Skulle spela mer kontra om jag hann och hade möjlighet...
Senast redigerad av mikkejohansson den fre 06 okt 2006, 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
- Svensson
- Forumvärd
Re: Elbas och kontrabas
Jag började med kontran för 10 år sedan efter att ha spelat enbart elbas. Har hoppat emellan beroende på sammanhang och musikval. Senaste 2-3 åren kör jag i princip 100% kontra. Elbasen kan väl dyka upp i slutet på nåt gig ibland... Jag spelar i trio, musiken ligger åt blueshållet...Busta B skrev:Folk här som lirar båda instrumenten? Någon som fixar det grymt är Avishai Cohen. Lyssna på plattan "at home" från 2005. Andra är Stanley Clarke, John Pattituchi... finns fler bra exempel?
Ha det gött
-
- VIP medlem
Re: Elbas och kontrabas
Man är väl periodare, i alla fall gällande Kontran. Där kan det bli uppehåll lite beroende på vad man spelar för tillfället rent genremäsigt. Nu har det varit väldigt lite jazz och mycet annat på sistone så fördelningen har varit 90/10 till elbasens fördel, men tittar lite löst på att skaffa elkontra som man kan få med sig på ett lite smidigare sätt eller starta band som man bara an lira kontra i för att hålla igång lirandet lite bättre.
- Pocahontus
- Medlem
- Pocahontus
- Medlem
FreCKo: Jadu.. Praktisering av olika sitt/liggställningar framför tv´n kanske.
..
Lite dålig rutin bara. Allt blir nog bättre när jag tar hem min förstärkare från replokalen.
Kontran står på musikhögskolan och där är alltid rummen upptagna när man behöver dem så kontraövandet är lågt mest av den anledningen.

Lite dålig rutin bara. Allt blir nog bättre när jag tar hem min förstärkare från replokalen.
Kontran står på musikhögskolan och där är alltid rummen upptagna när man behöver dem så kontraövandet är lågt mest av den anledningen.
- Svensson
- Forumvärd
- Pocahontus
- Medlem
- mikkejohansson
- Medlem++