Diesel skrev:På detta forum där de flesta spelar någon form av rock så slänger jag upp frågan.
Hur ska man tänka när man spelar bas i ett dansband?, vilka skalor bör man kunna? Alltså, hur gör man?
Har funderat på att bredda mig lite i basspel för att kanske kunna dra nytta av det i fler sammanhang
Hmm ligger inte dansbandsbasandet egentligen rätt nära rockbasandet dvs ungefär samma växelbas och walking lines etc. men med mindre dynamik, flexibilitet, spontanitet osv. Jag upplever dansbandsmusiken som mycket plattare och mer komprimerad, förmodligen för att "den ska gå att dansa till". När ett dansband kör en cover så blir den "dansbandspaketerad" på nåt sätt tycker jag. Finns det verkligen ingen i forumet som spelar/spelat i dansband?
Svensson skrev:
Hmm ligger inte dansbandsbasandet egentligen rätt nära rockbasandet dvs ungefär samma växelbas och walking lines etc. men med mindre dynamik, flexibilitet, spontanitet osv. Jag upplever dansbandsmusiken som mycket plattare och mer komprimerad, förmodligen för att "den ska gå att dansa till". När ett dansband kör en cover så blir den "dansbandspaketerad" på nåt sätt tycker jag. Finns det verkligen ingen i forumet som spelar/spelat i dansband?
Det ligger mycket det Svensson säger. Som vilken coverrepetoar som helst, fast mer inriktat på att det ska vara tempostabilt och dansant. Walking (sufflelåtarna de ska bugga till) och växelbas kommer man långt på. I övrigt så kan det vara skrivna basgångar, men sällan pumpande bas som i hårdrock.
Damn! Det låter verkligen äkta 70-tals dansband om dem. Man kan ta i princip vilket dansband från den tiden så låter de nästan identiskt med detta! Juste handklapp på "Lilla Selma"
Damn! Det låter verkligen äkta 70-tals dansband om dem. Man kan ta i princip vilket dansband från den tiden så låter de nästan identiskt med detta! Juste handklapp på "Lilla Selma"
Vette f-n om dom är på riktigt alltså, det är nästan för mycket. Lyssna på texten på Lilla Selma! Måste vara en parodi.
Svensson skrev:
Vette f-n om dom är på riktigt alltså, det är nästan för mycket. Lyssna på texten på Lilla Selma! Måste vara en parodi.
Det skulle inte förvåna om de är äkta. Texter i dansbandsmusik har aldrig varit någon poesi. Verkar vara mer ett nödvändigt ont eftersom många sällan lyssnar på vad de sjunger när de dansar.
daionsavage skrev:
Ett odödligt ögonblick i sveriges television.
Alexander Bard och sångaren i Candlemass sitter i något soffprogram och skall diskutera musik.
Alexander häver ur sig "dansbandsmusik är bara för töntar". Candlemass-sångaren tittar ned på honom och frågar "Och vad fan är då du?"